Spinnakersegling

Tävlingar, båthantering, klassregel, SRS

Moderator: Moderator

Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Spinnakersegling

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

Hej!

Jag äger en IF och en spinnaker. Hittills har jag aldrig kombinerat de två, men jag tänkte ge det ett försök till sommaren. Alltid när folk frågar om spinnakersegling (för nybörjare) så brukar svaret bli att man skall hänga med någon som kan för att lära sig. Därför har jag preliminärbokat några seglingar med bekanta för att lära mig. Icke desto mindre har jag inställningen att det är bäst att lära sig själv. Därför kommer jag ändå att ställa några frågor.

Suggor:

Behöver man suggor?

Behöver man nedhal om man har suggor (och vice versa)?

På min båt finns det tre skenor med block på på vardera sidan. Jag antar att den yttersta är genuaskenan. Men vad är vitsen med tre skenor? Är det måhända så att några av dem är tänkt att användas som suggor?

Skot:
Jag har spinnakerskot/gajar av treslaget tågvirke i något lätt material. Det känns lite skumt med såna skot, men det kanske funkar, eller? Jag har alltid undrat vad de tamparna varit till för -- de har en märklig hake (märkt "Fico Australia") knopad i ena änden -- men när jag såg samma typ av hake i spinnakerns horn trillade polletten ner.

Annars undrar jag hur det funkar med biltemas skot. Jag läste om några jordenruntseglare som genomgående använt biltemas grejor, och de var nöjda (speciellt med skoten). Men är det några speciella krav just på spinnakerskot? Måste man köpa Hjertmans skot med isplitsad hake à (typ) 450 spänn?

Till genua/fock säger ju alla att man skall knopa fast skoten. Varför är det OK med hakar till spinnakerskot? Eller är det inte det?

Fall:

Spinnakerfallet och liften ser bedrövliga ut, och är vanlig flätad lina med hölje. Behövs det några "tuffa" (=dyra) material till spinnakerfall, eller duger det med försträckt polyester? Kan man knopa haken, eller måste man lära sig splitsa flätad lina:).


Jag återkommer säkert med fler frågor om spinnakersegling.
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Suggor:
Suggor ersätter nedhal, samtidigt som de ändå behövs i hårdvind. Nedhal behövs endast vid brant slör i frisk vind.

Skenorna kan man inte säga något säkert om, om man inte kan se båten. Men jag tror att
  • Yttre skenan är genuaskena
    Inre skenan (dvs. om den är placerad långskepps så att det blir lagom att skota genuan) är (inre) genuaskena
    Den skena som sitter ganska långt fram och in mot ruffsidan är fockskena.
Skot:
Skoten ska knytas. En hake blir för tung för att spinnakern ska kunna lyfta bra i lättvind. Eventuellt kan man använda spinnakerclips av rostfritt stål. De ska i så fall vara fastsydda i spinnakerhornen och påknutna på skoten.

Fall
Försträckt polyester duger. 8 mm diameter är lagom.

På medlemssidan finns en artikel om spinnakerse´gling för nybörjare. Om du inte kan något innan, läs den.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

Tack!
maja skrev:Suggor:
Suggor ersätter nedhal, samtidigt som de ändå behövs i hårdvind. Nedhal behövs endast vid brant slör i frisk vind.
Jag har bara tänkt använda spinnakern i lättvind till att börja med, så om jag ändå har nedhalsarrangemang, så kanske det är lika bra att köra på det?
maja skrev: Skenorna kan man inte säga något säkert om, om man inte kan se båten. Men jag tror att
  • Yttre skenan är genuaskena
    Inre skenan (dvs. om den är placerad långskepps så att det blir lagom att skota genuan) är (inre) genuaskena
    Den skena som sitter ganska långt fram och in mot ruffsidan är fockskena.
Vid tillfälle (inte idag) skall jag komplettera med lite bilder.
maja skrev: Skot:
Skoten ska knytas. En hake blir för tung för att spinnakern ska kunna lyfta bra i lättvind. Eventuellt kan man använda spinnakerclips av rostfritt stål. De ska i så fall vara fastsydda i spinnakerhornen och påknutna på skoten.
Spinnakerclips är nog det som jag beskrev som "konstiga hakar". I spinnakerhornen sitter, i tur och ordning, öljett, metallring, tamp, clips. Känns inte jättebra.
maja skrev: På medlemssidan finns en artikel om spinnakersegling för nybörjare. Om du inte kan något innan, läs den.
Jag tror att jag har läst den någon gång. Nu har jag i vanlig ordning tappat bort numret av medvind med lösenordet i, så ... Skall se om jag har laddat hem den nånstans.
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Fredrik IF-1011 skrev: Spinnakerclips är nog det som jag beskrev som "konstiga hakar". I spinnakerhornen sitter, i tur och ordning, öljett, metallring, tamp, clips. Känns inte jättebra.
Ta ett foto
Fredrik IF-1011 skrev:Jag tror att jag har läst den någon gång. Nu har jag i vanlig ordning tappat bort numret av medvind med lösenordet i, så ... Skall se om jag har laddat hem den nånstans.
Om du inte hittar artikeln, kontakta din medlemsansvarige för att få reda på lösenordet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Inlägg av FredrikH »

Jag har aldrig haft något annat än nedhal till spinnakern. Det har funkat fint i över 15 m/s, då brukar väl de flesta ändå ta ner sin spinnaker...

Suggor fungerar också bra, men om du redan har ett nedhalsarrangemang tycker jag att du skall börja använda det, suggor kan du komplettera med vid ett senare tillfälle. Suggor har jag saknat ibland på plattläns i hård vind, då båten lätt börjar pendla.
Sälö Knapp
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 aug 2006 11:17

Inlägg av Sälö Knapp »

Jag har nedhal som är asymetriskt monterat dvs nedhalet går rakt ner och inte till mastfoten. På så sätt kan man låsa spinnakerbomen så att den inte åker mer lovar än önskvärt. Å andra sidan får man inte glömma att lossa den när man trimmar om gajen.

Jag har provat att ha den mot mastfoten men då kom ibland spinnakerbomen farande mot vanten och de blev s a s ett mellanrum mellan skothornen och bomen. Detta hände särskilt vid läns. Möjligen på nåt jag gjorde fel? Har dock återgått till att ha nedhalet rakt ner.
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

Jag kan inte ha varit vid mina sinnens full bruk när jag tittade på båtens däck senast. Fäste för nedhal saknas. Däremot finns på skarndäck ett par fina öglor att fästa suggor i.

När använder man den inre och när använder man den yttre genuaskenan?
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Nedhalsblocket kan du fästa i det främre hålet i mastfotsbeslaget.

Min åsikt, trots tidigare inlägg, är att detta är den bästa positionen för blocket förutom på brant slör i frisk vind. Då kommer du nog ändå inte att använda spinnakern. Om man monterar blocket i ett fäste mitt på däck, blir det svårt att trimma spinnakerns anfallsvinkel på länsen, eftersom man hela tiden måste dra och släppa nedhalet. Dessutom förstör du "främre soldäck" för din flamma.. :shock:

Vissa seglare (t.ex jag) använder alltid den inre skenan. Den är egentligen avsedd att användas i skvalpsjö, dvs. dår vinden har avtagit och vågsystemet ligger kvar. Den inre skotpunkten gör att genuan blir litet mer rund i nederdelen och får därmed litet mer kraft genom sjöarna. Dessutom torde denna skotpunkt minska skotvinkeln någrga grader.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

Nu var jag vid båten idag, men tyvärr glömde jag kameran...

Ett par uppföljande frågor:

Suggorna, skall de vara öppningsbara block, eller skall gaj/skot sitta i suggorna permanent, sas?

Nedhal: det sitter en bygel kanske 3 cm upp från mastfoten i mastens framkant. Fäste för nedhalsblock? Men nedhalet vill man väl justera från sittbrunn. Måste man inte ha ett brytblock för att få nedhalet dit man vill?
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Öppningsbara block är bra, men de väger ganska mycket.

Jag använder permanenta, lätta jolleblock av plåt för max 11 mm lina. Har man tunnare spinnakerskot klarar man sig nog med dimensionen mindre.

Nedhalsblocket fästes normalt med en schackel i det främre hålet i T-skenan som masten står på. På äldre båtar (som min) med masten stående på en halvrulle i en skål, fästes schacklet i skålens främre ögla.

Du behöver normalt inget brytblock, utan det går fint att dra nedhalet förbi masten och vidare till en servocleat på trimplattan på luckgaraget.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Inlägg av FredrikH »

Att ha nedhalet kopplat till mastfoten tycker jag fungerar dåligt. Bommen tenderar att halka bakåt på gajen, och det finns ingen möjlighet att få den fram till hornet på spinnkern utan att trycka fram bommen för hand. Vi har monterat ett block mitt på fördäck till nedhalet mitt på spinnakerbommen, vilket jag tycker fungerar bra. Om bommen åker bakåt, drar man bara hårt i nedhalet för att pressa den framåt. Nackdelen är att man pajar soldäcket lite genom att ha ett block mitt på fördäck, det skaver lite i ryggen...

Att fästa nedhalet ända framme vid fördäck är ju bra, så gör man på alla stora båtar, där det inte skulle gå att ha nedhalet kopplat mitt på spinnakerbommen (bommen knäcks). På IF-båten är det väldigt vanligt att man behåller genuan uppe när man seglar spinnaker. Har man nedhalet kopplat längst framme i fören blir det då väldigt krångligt att gippa över genuan samtidigt som spinnakern, genuan måste dras runt framför nedhalet.

Men som sagt, har du suggor redan, börja med dem. Montera sedan nedhal om du känner att du saknar det.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Jag satte också ett fäste mitt på däck. Men jag upptäckte snart att det var knepigt för gasten att trimma spinnakern. När man släpper fram bommen blir nedhalet löst, och man måste spänna. När man vill dra tillbaka bommen, går det inte för nedhalet hindrar. Med spinnakersegling där en av gastarna befinner sig som ballast framför förstaget, blir detta omständigt för den spinnakertrimmande mittgasten, emedan ha skulle behöva tre armar.

Det är oftast endast vid hisssning som man får litet problem med att bommen glider bakåt. Om man tycker det är besvärande, kan man fixa det genom att montera ett s.k. "framhal", som kan vara löst vid seglingen. Göran Ejdeling SWE 2404 "Svea" har ett sådant, och det fungerar utmärkt.

Ett framhal är i princip ett extra nedhal, som ska löpa genom ett block som fästes i bygeln mitt på däcket. I ändan av framhalet fästes ett block, genom vilket det ordinarie nedhalet löper. Vid t.e.x hissning kan man ha framhållet lagom ansatt, och då stannar spinnakerbommen snällt vid förstaget.

Numera kör jag endast med suggor, men har nedhalsarrangemanget stuvat i botten av garderoben för att kunna monteras och användas vid brant slör i frisk vind. Jag har faktiskt inte behövt använd det sedan jag började med suggorna. Så jag instämmer helt med föregående skribent... 8).. prova med suggor och se.... :D
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

Då blir det suggor då.

:D

Det får bli lite premiärsegling (utan spinnaker) på lördag med juniorgastarna (1 och 3 år) och deras mor, så får spinnakern provas seglingen därefter, med mer erfaret folk ombord...
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

Jag återuppväcker denna tråd.

Det har inte blivit mycket segling i år, men i lördags var vi ute, min fru och jag, och kryssade från Uddevalla till Henån. Det gick undan, och för första gången vågade jag lita helt på båten (har bytt röstjärn, storskot (inkl. blocken), kollat skotbalken etc.). Så jäkla kul!

Jag skall ut om någon helg med en kompis, och jag har tagit upp spinnakerförberedelserna igen -- jag fick dit ett nytt fall idag. En fråga om fallet:

Jag bändslade fast haken i fallet (har aldrig splitsat flätad lina) med konsekvensen att det inte går att hissa en ev. spinnaker i topp, eftersom fallet är dubbelt de sista 7-10 centimeterna. Har detta någon betydelse? Är det viktigt att få upp spinnakern helt i topp?
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Det har mindre betydelse med några centimeter. Jag själv har utanpåliggande fall med bygel och ett block som hänger och slänger. Det ger ungefär samma effekt.

Jag själv har alltid gjort det enklast möjliga. Jag knyter en vanlig pålstek.

Ett gott råd: Välj en dag då det blåser lagom. För litet vind är svårt. 3-5 m/s är nog bra. Då gör det inget om det strular litet grann.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar