Varför införskaffa en IF båt ?

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

jimpa
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 aug 2019 09:05

Varför införskaffa en IF båt ?

Inlägg av jimpa »

Jag har varit sugen på segling en tid och kollar runt på båtar lite grann. Är IF båten en bra första båt,den dagen man beslutar sig för att köpa en segelbåt ? Säkerhetsaspekter är viktiga för mig.


1.Är den sjösäker och hur klarar den hårt väder, tom stormar ,om man kan hantera båten någorlunda bra ?

2. Vet någon hur den agerar vid en kappsejsning ?

3. Duger den för långseglingar över oceaner ? Eller tom Nordsjön ? (såklart med en normalgod seglares skicklighet)

4. Vad är båtens största styrka och svaghet anser du/ni ?

5. Varför skall man välja en IF båt ?
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Varför införskaffa en IF båt ?

Inlägg av Nils D »

jimpa skrev: 06 sep 2019 17:54 Jag har varit sugen på segling en tid och kollar runt på båtar lite grann. Är IF båten en bra första båt,den dagen man beslutar sig för att köpa en segelbåt ? Säkerhetsaspekter är viktiga för mig.
Det finns massor med information om IF-båten om du letar runt lite på nätet.
Här kommer några korta svar på dina frågor.
jimpa skrev: 06 sep 2019 17:54 1.Är den sjösäker och hur klarar den hårt väder, tom stormar ,om man kan hantera båten någorlunda bra ?
Den är en av de mest sjövärdiga båtar i denna storlek som finns. Antagligen den mest sjövärdiga av seriebyggda båtar som någonsin byggts.

Om du vill veta mer om IF och andra båtar med Folkbåten som grund, och inte minst hur de fungerar under långsegling, rekommenderas starkt att läsa denna text.
http://clickbert.com/IFboat/techtips/vigor.html
jimpa skrev: 06 sep 2019 17:54 2. Vet någon hur den agerar vid en kappsejsning ?'
Nej. Eftersom det inte händer.

Ett lite mer utvecklat svar är att kölbåtar inte kapsejsar, om du med det menar det som händer med en jolle. Alla båtar kan slås runt av gigantiska vågor, men för kölbåtar med en rejäl kölvikt som en IF som har mer än 50% av deplacementet i kölen är detta extremt osannolikt, och troligen aldrig vid segling i våra närmaste vatten, som t.ex. Östersjön. Vågorna kan helt enkelt inte bli tillräckligt stora.

Om en båt skulle slås runt hänger mycket på hur bra den kan resa sig. Det finns beräkningar på detta, där IF kommer mycket väl ut, inte minst givet sin storlek. Det finns andra på detta forum som kan mer om detta än jag, så kanske kan någon annan fylla i här (Marek?)
jimpa skrev: 06 sep 2019 17:54 3. Duger den för långseglingar över oceaner ? Eller tom Nordsjön ? (såklart med en normalgod seglares skicklighet)
Som du kan läsa i länken jag nämner ovan har man seglat över Atlanten flera gånger med IF (och andra båtar med i grunden samma skrovdesign. I de första ensamkappseglingarna över Atlanten fanns det med Folkbåtar (vilka, som du säkert vet, är IF-båtens föregångare ... och känner du inte till det finns det också beskrivet i texten jag länkat till).

Sedan är jag personligen inte övertygad om att det räcker med "normal skicklighet", om man med det menar en genomsnittlig svensk nöjesseglare, för att segla över oceaner, oavsett vilken båt man har. I de flesta fall är det besättningen och inte båten som är begränsningen.
jimpa skrev: 06 sep 2019 17:54 4. Vad är båtens största styrka och svaghet anser du/ni ?
Styrkan är otvivelaktigt sjövärdigheten. Inte enbart för att den kan klara mycket hårt väder, utan för att den med sin klassiska skrovform rör sig betydligt behagligare än moderna båtar hård vind och hög sjö.

Den är också lättseglad eftersom den är partialriggad, så man slipper skota en stor genua, vilket jag framförallt uppskattar i skärgårdssegling.

En annan styrka är att den för sin storlek har rejält långa kojer.

Och så är den snygg, vilket man ofta får höra från båtgrannar i naturhamnar och på andra platser.

Nackdelar som brukar nämnas är bland annat att sittbrunnen är lite trång och obekväm (vilket å andra sidan är en fördel vid segling i öppna vatten då en liten sittbrunn är att föredra). En annan nackdel som några nämner är att att pentryt är lite väl enkelt.
jimpa skrev: 06 sep 2019 17:54 5. Varför skall man välja en IF båt ?
Hoppas det framgår av mina svar ovan.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
jimpa
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 aug 2019 09:05

Re: Varför införskaffa en IF båt ?

Inlägg av jimpa »

Tack för svaren och länktipsen Nils. Låter som om IF båten vore en god nybörjarbåt med god sjöduglighet. Skall läsa vidare i länken du gav och på andra platser..

Tack.
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Varför införskaffa en IF båt ?

Inlägg av Nils D »

Här är en länk till en annan artikel om IF-båten på svenska och relativt nyskriven, som jag glömde att skicka med förra gången.
http://www.livetombord.se/artiklar/arti ... -forstabat

Och en annan sak jag glömde att nämna som svar på din fråga om varför man skall välja en IF, är förstås att vi har ett mycket aktivt klassförbund, som till skillnad från de flesta andra liknande engagerar sig både i tursegling och kappsegling. Som nybliven ägare till en IF, för rätt många år sedan vid det här laget, fick jag mycket tips och stöd, och hittade mycket användbar information på förbundets webbsidor.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Skriv svar