N-162 historie

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

Birger N-162
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 aug 2011 13:21

N-162 historie

Inlägg av Birger N-162 »

Hei,
Vi har nettopp kjøpt vår første IF etter noen år uten båt (vår siste båt var en Contrast 33 som vi seilte Atlanteren rundt, men vi ønsket oss noe mindre til bruk i Oslofjorden, og uten innenbordsmotor). Så langt er IF-en perfekt, den seiler veldig godt og føles sterk og trygg.

Jeg tror vi er eier nummer 3, og forrige eier ga meg 2(!) sertifikater, han kunne ikke med sikkerhet si hvilket av sertifikatene som var det riktige. Det finnes heller ikke noe skilt i garderoben eller noe annet sted i båten (og jeg har virkelig letet).

Det ene sertifikatet er i original skikk og sier:
Tillverkningsnummer 3364
Registreringsnummer 3386
Tillverkningsår 1981

Det andre sertifikatet er fra en faks, og er ikke helt komplett. Det sier:
Registreringsnummer 3403
Tillverkningsår 1980
Seilnummer N162

Storseilet sier N162, og et annet storseil har nummer 3403.

Jeg tror altså at det ufullstendige sertifikatet (på en faks) er det riktige, men jeg vet ingenting om tillverkningsnummer. Jeg skjønner heller ikke hvor det andre sertifikatet hører hjemme, og hvem som eier det. Litt merkelig også at jeg har et registreringsnummer som er høyere enn en båt som er laget 1 år senere, men det har jeg forstått kan komme av andre ting.

Hvordan bør jeg gå frem for å finne ut med sikkerhet hvilken båt som er min?
Sertifikat som er original
Sertifikat som er original
Sertifikat IF 3364.png (211.36 KiB) Visad 5337 gånger
Sertifikat som er fra en faks
Sertifikat som er fra en faks
Sertifikat IF N162.png (234.31 KiB) Visad 5337 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: N-162 historie

Inlägg av maja »

En titt i det gamla registret från Marieholms Bruk ger följande information:

SWE 3386 har tillverkningsnummer 3364, vilket stämmer med det ena certifikatet
SWE 3403 har tillverkningsnummer 3379

SWE 3403 har ett högre tillverknngsnummer och borde därför vara yngre än SWE 3364.

SWE 3386 var levererad ny till återförsäljaren Oxelösund Båt och Motor, Stockholm
SWE 3403 var levererad ny till Roger Andersson, Valdemarsvik.

Det enda säkra sätten du kan identifiera båten med är tillverkningsskylten, som normalt sitter på huvudskottet i SB garderob. Om det inte finns en skylt, är det enda du kan göra att försöka spåra ägarna bakåt och reda ut saken med dem. Eventuellt kan du kontakta firman Viking Yachting i Göteborg som förfogar över ett ett annat leveransregister med mera information.

Varför misstror du att certifikatet i original inte är det korrekta? Av vilken annan anledning skulle det annars hamnat i ditt ägo?

Enligt min åsikt är det däremot mycket som är underligt med faxet. Det är från ett original som har handskriven information. Informationen är ofullständig, eftersom det saknas tillverkningsnummer. Och det är sänt från en fax i Norge till en annan fax i Norge cirka 15 år efter att båten blev tillverkad av någon okänd anledning....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar