Placering av sidolanternor

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

maria
Inlägg: 6
Blev medlem: 02 apr 2007 10:54

Placering av sidolanternor

Inlägg av maria »

Har en Marieholm 26 med sidolanternor monterade på pulpit. Funderar på att flytta dessa till sidan på ruffen strax framför sprayhooden, såsom de sitter på de flesta IF-båtar. Jag upplever att de sitter i vägen ibland i hamn och kan haka i andra båtar, bryggor vid sidotilläggning. Å andra sidan tar det lite emot att borra hål i båten om man inte behöver. Är tacksam för tankar/synpunkter på för och nackdelar med de olika placeringarna (obs - jag är cruisingseglare - ej kappseglare) för att komma vidare ...
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Placering av sidolanternor

Inlägg av maja »

Overvag att montera en masttoppslanterna. Den syns betydligt langre och drar bara en tredjedel sa mycket energi. Visserligen kan man samtidigt inte ha nagon motorlanterna, sa man far i sa fall segla de fa ganger det ar morkt.... 8)....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Placering av sidolanternor

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag hade lanternor på ruffen på min IF. Eftersom de trampades sönder med jämna mellanrum bytte jag istället till en trefärgslanterna i masttoppen, precis som Maja.

Ett annat sätt är att sätta en Lopolight kombinerad styrbord och babord i fören.

Bild

Kanske det är lite svårt att hitta en plats för den. Det är synd att förstöra det fina fotsteget våra båtar har i nosen. Men det är nog den snyggaste lanterna jag har sett!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Placering av sidolanternor

Inlägg av maja »

Jag har sett lanternor av typen Rod-Gron i foren, som inte sitter permanent monterade. Den plockas alltsa bort nar den inte anvands. For som jag skrev innan, en lanterna anvands trots allt valdigt litet under de ljusa skandinaviska somrarna. I Norrland kan jag tanka mig att t.ex. batteri och belysning ar helt overflodiga detaljer.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
maria
Inlägg: 6
Blev medlem: 02 apr 2007 10:54

Re: Placering av sidolanternor

Inlägg av maria »

Stort tack för att ni delar med er av era tankar och kunskaper. Det är alltid en fröjd att ta del av det som skrivs i detta forum :)
Jag lutar nog åt en permanent topplanterna och någon form av tillfällig kombinerad babord/stybordlanterna i fören tillsammans med den nuvarande vita lanterna halvvägs upp i masten när man tvingas gå för motor i mörker.
Användarvisningsbild
Peter Grönlund
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 apr 2014 21:59

Re: Placering av sidolanternor

Inlägg av Peter Grönlund »

Jeg vil foreslaa en trefarvet LED (3W forbrug) med indbygget ankerlys i toppen af masten. Om man vil gaa for motor, kan man montere en sammenbygget röd/grön paa forkanten af masten, under salingen. Med denne som sidelys og ankerlyset i mastetoppen som Motor- og agterlys har man alle muligheder. - og ingen huller i däkket! feks. HellaTrio
Skriv svar