Placering av GPS/Plotter

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Perten
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 mar 2007 10:17
Ort: Stockholm

Placering av GPS/Plotter

Inlägg av Perten »

Tack för svaret på min förra fråga om batteriförsörjningen till GPS:en

Går som sagt i planerna att köpa en Garmin 172c..nu till nästa fråga??

Vart placerar jag den??

Ersätta rufflckan med en Teak balk under segling??

På Rufftaket??

Hur jag än vrider och vänder på detta så känns det inte riktigt rätt??
Tacksam för alla tips jag kan få...det kanske är så att jag skall införskaffa en annan modell??

Tack på förhand!
Marcus IF-2503
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 aug 2006 10:32

Inlägg av Marcus IF-2503 »

Jag har en Lowrance 3600 (har jag för mig att den heter) som jag har placerat på styrbords sida av ruffnedgången. Det känns inte helt optimalt eftersom den kommer ut en bra bit och känns som man får vara lite försiktig med den.

Jag har inte kommit på nån riktigt bra placering, det bästa vore väl att sätta den "genomgående" men då får man ett jättestort hål och det känns inte heller så kul. Att som du är inne på göra en låg rufflucka och sätta den i skulle ju kunna funka men risken är väl stor att man sparkar sönder den om man behöver ner i ruffen under färd om det inte är så att man alltid går med ena foten först och sätter den förskjuten åt andra hållet typ. Fast det vet jag inte om man gör :)

Vad gäller själva modellvalet så kan jag rekomendera att du tittar på flera modeller som är igång då åtminstone jag tyckte att det var jättestor skillnad på ljusstyrkan i garmin 172 och lowrancen jag köpte som jag tycker funkar väldigt bra även i sämsta tänkbara ljusförhållanden.
Marcus Johansson
SWE 2503 Gamla Bettan
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Ett förslag är att du bygger en hel rufflucka med inbyggd "svängdörr". I dörren monterar du din navigator. Dörren ska kunna öppnas inåt åt det hållet åt vilket du avser att dra alla sladdar, utan att man behöver ta bort luckan. När du kliver ut och in i ruffen öppnar du svängdörren. Det är ett säkert och för övrigt funktionellt arrangemang, och om navigatorn av någon anledning skulle lossa så när du kliver in, så faller den ner på kojen.

Naturligtvis har du dessutom en helt vanlig rufflucka som du sätter dit i hamn, när du lämnar båten.

Ett sådant arrangemang hade vi på en av Själland Runtkappseglingarna jag deltog i. Navigatorn satt högt och mitt i båten så alla ombord kunde se den bra.

En sak man ska tänka på är att man bör ha en separat antenn, som sättes t.ex. någonstans på rufftaket ur vägen för det mesta. En sådan antenn behöver inte vara fast monterad utan kan sitta fast med sugpropp. Min erfarehet var att navigatorn annars lätt kunde bli skymd av någon person, och då fick den ingen signal. Signalen verkar passera lätt genom plast och trä, men inte genom metall och "human body".

Själv kör jag inte med plotternavigator, utan med en handhållenliten Garmin 12 eller Garmin 72 och dessutom en en bärbar PC med sjökortsprogram. PC-n används mest som ruttplanerare, men kan även vid behov användas som sjökortsplotter. Till PC-n har jag dessutom skaffat en liten 20-kanalers GPS-enhet utan display, som man kopplar till serieporten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Martin-2232
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 dec 2006 08:25

Inlägg av Martin-2232 »

Hejsan!

Är i begrepp i att inhandla en Garmin 292i och min tanke är att den skall sitta på framsidan av skotbalken mha ett ram-fäste. Jag har hört åsikter emot detta då man enligt vissa skulle kunna sparka sönder den eller att tampar skulle fastna men detta tycker jag ändå är den bästa placeringen då det är nästan ända chansen att kunna styra samt använda plotternm samtidigt. (Vid håra kappsegligar kan jag se nackdelen med denna placering men då jag bara cruisingseglar tror jag det kommer bli bra för mig).

Montaget kommer att likna nedanstående länk:
http://upload7.postimage.org/147074/photo_hosting.html
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Placeringen på bilden kommer nog att vara litet i vägen. Framför allt finns det risk för att storskotet kommer att trassla in sig. Även om fästet är mycket starkt, kanske du borde överväga vad som skulle kunna hända, om storskotet lade sig ett varv kring navigatorn i samband med en gipp i hårt väder.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF-Syrsan
Inlägg: 20
Blev medlem: 27 aug 2006 18:08

Inlägg av IF-Syrsan »

Jag kan inte annat än starkt avråda från placeringen vid skotbalken.
Dels finns risken som Marek påpekar att skotet trasslar sig men framförallt kommer GPS:en och hållaren att få stryk. Jag talar av egen erfarenhet, har själv haft min GPS där men övergett det. Det funkar inte. Och tro mig; jag har försökt.
Soft cruising med familjen: GPS:en åker i durken titt som tätt.
Uppsnäppt cruisin med inriktning på fart med kompisarna: samma resultat. OM och om igen.

En så liten plotter som den på bilden (har själv en Garmin 60CS) kanske kan sättas i ett fäste på ovansidan rorkulten, vad tro ni om det?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Med en sådan användning rekommenderas starkt en bärbar GPS utan någon sladd.

Jag vidhåller att en GPS med större skärm med fördel kan placeras i en specialgjord lucka som sätts i på vanligt sätt i nedgången till ruffen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Marcus IF-2503
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 aug 2006 10:32

Inlägg av Marcus IF-2503 »

Marek det där lät som en väldigt smart lösning tycker jag, ett par frågor bara:

Var det en ram utan "överdel" som man svängde ut dörren i alltså, blir inte det väldigt ostabilt?

Du råkar inte ha nån bild på arrangemanget?

Om man gjorde en sån lucka skulle det kännas väldigt praktiskt att sätta en kompass där också, några praktiska synpunkter på det? Stör en gps en kompass om dom sitter nära varandra?

/Marcus
Marcus Johansson
SWE 2503 Gamla Bettan
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Jag har jagat en bild, men det finns ingen. Men luckan finns här i Lund, så det är nog en tidsfråga innan den blir fotograferad.

En GPS borde inte störa en kompass, eftersom GPS-en är en passiv mottagare. 12-voltsmatningen borde inte heller kunna störa, eftersom GPS-ens effekt är mycket låg. Möjligen skulle det vara någon spänningsomvandlare inne i enheten. Men det går ju att prova enkelt genom att lägga prylarna intill varandra när de är igång.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Perten
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 mar 2007 10:17
Ort: Stockholm

Det här är inte bara enkelt...

Inlägg av Perten »

Har nu tagit alla tips och synpunkter till mig..
Har nog bestämt mig för att fästa ett RAM fäste på styrbordsida
av ruffen... som jag fäller fram i ruffnedgången( relativit högt upp) när jag seglar.

Enda nackdelen med detta som jag ser det är att man vid riktigt dåligt väder inte jan ha ruffluckan stängd... ev. kan man sätta i luckan och sträcka upp "RAM fästet" genom en glipa mellan rufflucka och taklucka.

Vad tror ni om detta

//Per
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Om du sätter RAM-fästet så att du kan variera höjden på GPS-en, kan du kanske även ha GPS-en i ruffnedgången under luckan fördragen och även högre med luckan öppen, då vädret så tillåter
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Inlägg av IF1158 »

Det var en genial idé med svängdörr!
Äntligen en idé som jag direkt måste realisera.
Jag har haft logg och kompass på styrbordsidan vilket fått till följd att nyttja den sidan som "ryggstöd" vid bryggsegling har gått dåligt.
Nu har jag sålt loggen.
Hade en idé att sätta kompassen på rufftaket men då jag har en flushmonterad kompass Silva K100 så kändes det som att det skulle bli en stor låda etc och inte så snyggt.
Men att bygga en svängdörr känns ytterst smidigt där man får plats med navigator och kompass på samma yta samt även tidtagarur och ev något mer instrument.
Gör man en smidig snabbkoppling med en flerpolig kontakt så är själva ditmonteringen av "svängdörren gjort på 10 sek.

En liten fundering dock.
Jag antar att denna konstruktion bygger på att man gör någon slags ram som man placerar i befintliga skenan för ruffluckan. Hur får man en sådan ram tillräckligt stabil för att hålla för en svängdörr som kommer väga några kilo med navigator och kompass etc.
Håller en träram eller bör jag låta tillverka ett svetsat U i aluminium redan från start?

[quote="maja"]Ett förslag är att du bygger en hel rufflucka med inbyggd "svängdörr". I dörren monterar du din navigator. Dörren ska kunna öppnas inåt åt det hållet åt vilket du avser att dra alla sladdar, utan att man behöver ta bort luckan. När du kliver ut och in i ruffen öppnar du svängdörren. Det är ett säkert och för övrigt funktionellt arrangemang, och om navigatorn av någon anledning skulle lossa så när du kliver in, så faller den ner på kojen.

]
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Ibland tänker man inte

Inlägg av IF1158 »

Hm varför krånglar jag till det. Det borde gå att göra en lösning med svängdörr med att helt enklet placera underdelen på gångjärnen på insidan av ruffnedgången och ett enkelt lås på andra sidan.
Då kan man enkelt "häkta" på luckan då den skall användas.

Sådana gångjärn är inte speciellt stora eller tar mycket plats eller syns eller är farliga att göra illa sig på och bör rimligen hålla för en last på minst 5 kg.
Fredrik Ringblom
Perten
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 mar 2007 10:17
Ort: Stockholm

Så var det löst...

Inlägg av Perten »

Efter mycket tankeverkasmhet och bra tips har det nu löst sig!

Jag byggde en ny dörr i Teakplywood, som är 2 delad.
I den nedre delen har jag satt ett RAM-fäste samt en däkskontakt för elen.

Känns som detta funkar kanon..


//Per
Marcus IF-2503
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 aug 2006 10:32

Inlägg av Marcus IF-2503 »

Perten du har inte möjlighet att lägga upp bilder på hur du har löst det? eller maila om du inte har någonstans att lägga dom.

/Marcus
Marcus Johansson
SWE 2503 Gamla Bettan
Skriv svar