Motor i brønn eller på brakett på hekken?

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Cleopatra
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 okt 2006 08:28
Ort: Hordaland, Norge

Motor i brønn eller på brakett på hekken?

Inlägg av Cleopatra »

I min båt er motorbrønnen fortsatt i bruk, men ser jo at de fleste IF'er har motoren på brakett på hekken.

Hva er hovedårsaken til dette?

Hvordan fungerer dette arrangementet i praksis når det er bølger (vågor), blir det mye problemer med kavitasjon?

Er det noen typer brakett som anbefales fremfor andre?

Blir båten annerledes å manøvrere for motor?
IF 1439
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Motor i brønn eller på brakett på hekken?

Inlägg av maja »

Placering av motorn i brunnen kräver
  • att motorn får plats, dvs den kan inte vara för stor
    att kylvattnet kan ta vägen någonstans
    att det finns tillräcklig ventilation. En 200 cc tvåtaktare förbrukar cirka 13 liter luft per sekund
Dessutom är det bra för motorn att den tas upp ur brunnen när den inte används och att man sätter dit motorbrunnsluckan.

Om man trots allt vill ha motorn sittande i, måste man täta runt ringgen, annars seglar man in mycket vatten in i akterutrymmmet vid hårt väder.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Cleopatra
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 okt 2006 08:28
Ort: Hordaland, Norge

Re: Motor i brønn eller på brakett på hekken?

Inlägg av Cleopatra »

OK.
Kavitasjon, er det et stort problem når motoren sitter på hekken?
IF 1439
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Motor i brønn eller på brakett på hekken?

Inlägg av maja »

Kavitation har inget med det att göra. Det är något som uppstår vid kanterna av propellerbladen, oberoende av motorns placering.

Kavitation beror på att propellerns varvtal inte är bra anpassad till farten och att det därmed blir så stora tryckfall vid kanterna att vattnet övergår i små bubblor av vattenånga.

Det märks konkret på att propellerbladet verkar bli slitet i kanterna. Det är ett mycket vanligt fenomen för utombordsmotorer för segelbåtar beroende på att en segelbåt på motor är en långsam farkost. Det är inte så mycket mer att göra åt än att försöka skaffa en mer anpassad propeller.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Cleopatra
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 okt 2006 08:28
Ort: Hordaland, Norge

Re: Motor i brønn eller på brakett på hekken?

Inlägg av Cleopatra »

Da har jeg misoppfattet ordet kavitasjon - trodde det var når propellen trakk luft når båten rører seg i bølger slik at hekken løftes. Men dette er altså ikke noe problem?

Dersom jeg velger å montere brakett, er det noen spesiell type som er å foretrekke?
Mener å ha lest i et nummer av Medvind at noen hadde gode erfaringer med braketten som leveres til Nordisk Folkebåt. Stemmer dette?
Ser at Göran Helmer AB leverer en brakett som er vesentlig billigere. Er den OK?
IF 1439
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Motor i brønn eller på brakett på hekken?

Inlägg av maja »

Det är alltid litet större risk at motorn lämnar vattnet i en våg om den sitter längre bak. Men här är det inte frågan om någon längre sträcka som skiljer. Dessutom beror det på hur långt ner motorn kommer.

Jag själv har ett stabilt, specialgjort fäste, som följde med båten när jag köpte den för 25 år sedan. Som jag skrev innan är det nog en fördel att fästet är monterat till däcket eller sargkanten, så som fästet som säljs till den Nordiska folkbåten är. Även om detta fäste är dyrare än standardfästena i handeln, är det ju ändå frågan om en investering som ska slås ut på båtens livslängd.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Cleopatra
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 okt 2006 08:28
Ort: Hordaland, Norge

Re: Motor i brønn eller på brakett på hekken?

Inlägg av Cleopatra »

Dersom festet skal monteres på akterspeilet, må akterspeilet da forsterkes?

Hva med å plaste igjen motorbrønnen, det er vel ikke en jobb for amatører?
IF 1439
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Motor i brønn eller på brakett på hekken?

Inlägg av maja »

Om du har motorbrunnsluckan kvar, använder du denna för att täppa igen hålet. Om inte, rekommenderas att du köper en sådan från Göran Helmer i Strömstad. Det blir mycket enklare så, även om det kan kosta litet mer med att köpa luckan.

Igenplastningen är enkel och kan mycket väl utföras av någon amatör som dock ska känna till grunderna i plastning med glasfibermatta. Arbetet innebär i princip att den befintliga motorbrunnsluckan plastas fast i brunnen med glasfiberremsor.

Om du avser att köpa ett "standard" motorfäste som monteras till endast akterspegelns plana yta, rekommenderas förstärkning av akterspegeln. Detta kan lämpligen göras med en vattenfast marinplywoodskiva av lämplig storlek och tjocklek, glasfibermattor och polyesterplast. Även här duger det med en plastningskunnig amatör för arbetet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Cleopatra
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 okt 2006 08:28
Ort: Hordaland, Norge

Re: Motor i brønn eller på brakett på hekken?

Inlägg av Cleopatra »

Takk for gode svar, Maja!
IF 1439
Cleopatra
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 okt 2006 08:28
Ort: Hordaland, Norge

Re: Motor i brønn eller på brakett på hekken?

Inlägg av Cleopatra »

Noen som vet om motorfestet til Nordisk Folkebåt kan brukes på IF hvis man har pushpit? For meg ser det ut som pushpiten kommer i veien når motoren skal tiltes/heises opp.
IF 1439
Skriv svar