Backa med Yamaha 4hk/4-takt?

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Ardina
Inlägg: 50
Blev medlem: 09 aug 2008 23:36
Ort: Småängsviken, Ingarö, Stockholm

Backa med Yamaha 4hk/4-takt?

Inlägg av Ardina »

Hej,
vi har en Yamaha 4hk/4-takt från -08. När vi lägger i backen tenderar motorn att skjuta upp sig ur vattet och fastna i tiltlåset. Alternativet att hålla en hand på motorkåpan för att motorn inte skall tippa upp känns inget vidare eftersom man inte vill släppa rodret i en backsituation ...

Är det någon på forumet som vet hur man spärrar motorn i nedfällt läge? Jag tycker inte att instruktionsboken ger en vettig beskrivning ...

Tack på förhand
/Daniel
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Backa med Yamaha 4hk/4-takt?

Inlägg av FredrikH »

Istället för att lägga i backen kan du sno runt motorn ett halvt varv med växeln i framåtläge. När du vrider motorn låser den sig i nedfällt läge. Dessutom får man mýcket mer kraft när man backar på detta sätt.
Ardina
Inlägg: 50
Blev medlem: 09 aug 2008 23:36
Ort: Småängsviken, Ingarö, Stockholm

Re: Backa med Yamaha 4hk/4-takt?

Inlägg av Ardina »

Det är inte en dum idé. Utmaningen är att bränsleslangen (till externa tanken) då inte riktigt räcker till.

Jag vet att det skall gå att låsa upptiltningen men har inte lyckats lista ut hur. Jag gissar att man skall skjuta spaken för spärrmekanismen på något smart sätt. Jag vet att några här på forumet har samma/liknande motor ...
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Backa med Yamaha 4hk/4-takt?

Inlägg av maja »

Det som har hänt är nog att du har tappat den långa sprinten, som reglerar tiltvinkeln på motorn. När man lägger i backen, griper en klo runt denna sprint och hindrar motorn att fara upp när man backar.

Jag råkade själv ut för detta när jag kryssade på Kattegatt en kulingdag. Sprinten försvann i sjön under den guppiga seglatsen. Väl i hamn hade jag samma besvär som du har nu.

Jag löste problemet tillfälligt med två lagom långa M5 med mutter som monterades från vardera hållet in i hålen där tiltsprinten skulle sitta. Jag tejpade även över gängorna för att förhindra slitage.

När ny tiltsprint var inhandlad och monterad, låstes även denna med några varv tejp för att förhindra att den gled ut.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Ardina
Inlägg: 50
Blev medlem: 09 aug 2008 23:36
Ort: Småängsviken, Ingarö, Stockholm

Re: Backa med Yamaha 4hk/4-takt?

Inlägg av Ardina »

Det är inte omöjligt att så är fallet, även om jag tror mig minnas att den sitter kvar. Kanske är det så att "kroken" inte riktigt får fäste på tiltsprinten. Jag får undersöka i helgen. Det vore så skönt om det funkade som det ska ... vi ska ut på en treveckorstur snart och det är alltid skönt att veta att saker och ting funkar som de ska ...

Ännu en gång blir jag glad över att vi har detta forumet och att personer som Maja och Fanta delar med sig av sin kunskap och erfarenhet - i stort och smått. Det är verkligen fantatiskt.
Skriv svar