Rädda Vattenlinjen vid slipning av botten

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Dennis
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 feb 2015 11:19

Rädda Vattenlinjen vid slipning av botten

Inlägg av Dennis »

Hej,

Är det någon som har en snygg lösning på hur man slipar ner botten utan att vattenlinjen tar skada? min mentala model säger att papperstejp försvinner snabbare än färgen om man går på vid linjen.

Undrar även hur mycket man vågar slipa ner på rodret för att sen grunda det? Det är väll större chans för kondens i rodret med för många lager? eller hur tänker man där?
Lagunen, Limhamn
Alex - IF 2605
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 apr 2014 23:03

Re: Rädda Vattenlinjen vid slipning av botten

Inlägg av Alex - IF 2605 »

Slipa? Använd kaustiksoda-tapetklistermetoden om du har "mjuk" bottenfärg...
Användarvisningsbild
Dennis
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 feb 2015 11:19

Re: Rädda Vattenlinjen vid slipning av botten

Inlägg av Dennis »

Snart helt nerslipad, så inga problem där. Bara 2-3 cm under vattenlinjen som jag lämnat kvar och en del på rodret som återstår.
Lagunen, Limhamn
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Rädda Vattenlinjen vid slipning av botten

Inlägg av maja »

Kanske du skulle överväga att slipa bort vattenlinjen helt och höja bottenfärgen cirka 10 cm. Då slipper du all skit som annars växer fast kring vattenlinjen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Dennis
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 feb 2015 11:19

Re: Rädda Vattenlinjen vid slipning av botten

Inlägg av Dennis »

Tack, det är en enkel och smart lösning Marek, men då bottenfärgen samt linjen redan är en bra bit ovan vattnet just av denna anledning så jag skall försöka behålla linjenJag har nämligen inga problem att hålla den ren. Det blir att jag ristar in några märken för att sedan hitta linjen igen, slipa ner och måla en ny.
Lagunen, Limhamn
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Rädda Vattenlinjen vid slipning av botten

Inlägg av IF 2719 »

Hej! Behövs inte markering. Det finns markeringar (3mm fördjupningar med 1.5m mellanrum vid den övre delen av vattenlinjen). Så är det iaf för min IF från 76. Alternativt är att tejpa övre delen av linjen och slipa försiktigt upp mot tejpen, tejpa sedan ny linje nedanför med den 1:a linjen som referens. Plocka av rodret och ställ det inomhus så det torkar. Lägg sedan epoxy i flera lager. Detta finns beskrivet på forumet. Tänk på att mäta av rodret ordentligt så att det är helt i centrum på båten och inte skevt eller så. Om rodret inte är helt rakt så kommer rorkulten vibrera vilket inte är kul. Spackla i så fall med polyester först och slipa till perfektion och avsluta sen med epoxy. Det finns flera fina IF med perfekta roder att kolla på om du är osäker på hur det ska se ut, kontakta lokala IF-förbundet som kan hjälpa dig i att hitta lämplig båt att jämföra med. Mvh Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
Dennis
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 feb 2015 11:19

Re: Rädda Vattenlinjen vid slipning av botten

Inlägg av Dennis »

Det där låter vettigt! tack för tipset!

hade en tanke om att lösa detta utan att plocka av rodret... rädd för att jag aldrig skall få på det igen, om jag ens får av det!!!
Lagunen, Limhamn
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Rädda Vattenlinjen vid slipning av botten

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är mycket lättare att jobba med bottenfärgen om du tar av rodret. Det är inte så svårt. Se bara till att ha en medhjälpare!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Dennis
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 feb 2015 11:19

Re: Rädda Vattenlinjen vid slipning av botten

Inlägg av Dennis »

Tack för hjälpen,

Klossarna som satt med någon Sika(bäst att fästa dom med?) är nu borttagna så det var ju enkelt att lyfta av rodret!

Nu återstår bara att få ordning på vattenlinjen för att försöka behålla den på sin ursprungliga plats, och där blir det nog enklast att jobba med referenstejp som Martin säger.
Lagunen, Limhamn
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Rädda Vattenlinjen vid slipning av botten

Inlägg av maja »

Klossarna kan sättas tillbaka med Sika, så som de satt innan. Men du kan kolla efter skruvhål i klossarna. I så fall kan du eventuellt komplettera med skruvar.
Och passa på att byta O-ringarna också, nu när du redan har lyft av rodret.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar