Mått rufflucka

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

emilpersson
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 maj 2016 16:05

Mått rufflucka

Inlägg av emilpersson »

Hej,

Jag tänkte laserskära en rufflucka i plexiglas under veckan till min IF men givetvis glömde jag att ta måtten idag när jag var ute vid båten. Någon som har sin rufflucka lättillgänglig/ritningar etc som skulle kunna kolla måtten? Jag har drygt en timme till båten så är inte så sugen på att åka ut dit bara för att ta dom måtten.

Hälsn
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Mått rufflucka

Inlägg av maja »

Glöm inte att klistra halktejp på din nya lucka av plexiglas. Annars blir den livsfarlig att stå och gå på när du t.ex. ska gippa spinnakern
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Mått rufflucka

Inlägg av johan swe-1870 »

maja skrev:Glöm inte att klistra halktejp på din nya lucka av plexiglas. Annars blir den livsfarlig att stå och gå på när du t.ex. ska gippa spinnakern
Det vore intressant att få veta mer om denna innovativa gippteknik. Använder du ruffluckan som gångbräda eller som stege? :lol:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Jonas
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 okt 2010 11:48
Ort: Lidingö, Sthlm

Re: Mått rufflucka

Inlägg av Jonas »

Vilken lucka menar du Emil? Den vita horisontella av plast som skjuts in i garaget eller den vertikala av trä/teak som lyfts bort ... ?
Jonas N
SWE-1465
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Mått rufflucka

Inlägg av maja »

Johan SWE-1870 skrev: Det vore intressant att få veta mer om denna innovativa gippteknik. Använder du ruffluckan som gångbräda eller som stege? :lol:
Tack Johan för kommentaren. En stege hade kanske behövts för en så kortväxt man som mig själv. Men en gammal man som jag blir litet insnöad i sina tankar ibland... :roll: Jag tänkte på "förlucka", därav kommentaren...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Mått rufflucka

Inlägg av johan swe-1870 »

OK, Maja. Nu har jag skämtat klart.

När jag skaffade en ny rufflucka i trä till min båt fick jag passa till ovankanten med hyvel och sandpapper. Det visade sig att den ska ha en svag båge,högre vid låset och lägre ut mot sidorna, för att sitta bra mot skjutluckans undersida.

Om jag skulle göra en ny lucka hade jag tagit mått på den gamla, eller gjort en mall om den gamla luckan inte passade längre. Allt för att få bästa passform.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Jonas
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 okt 2010 11:48
Ort: Lidingö, Sthlm

Re: Mått rufflucka

Inlägg av Jonas »

Stämmer bra, Johan - övre kanten på ruffluckan är svagt välvd. Måtten på min är dessa [mm]:

Bredd överkant: 560
Bredd nederkant: 555
Höjd sida: 512
Höjd mitt: 520
Tjocklek: 19

Jag hade inte någon mikrometerskruv när jag var nere vid båten och tog måtten, så det kan diffa på någon halv millimeter här och var. 8)
Vill man, som Emil, göra en helt ny lucka (om det nu är träluckan som avses) så tycker jag nog att man ska ta exakta mått på sin egen lucka.
Jag måttade min bara för att kunna såga till en tillfällig lucka eftersom jag ska plocka bort den ordinarie för renovering.
Jonas N
SWE-1465
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Mått rufflucka

Inlägg av maja »

Ja, det är alltid bäst att mäta på egen båt...

Höjdmåtten skiljer sig litet på äldre båtar (före mitten av 1972), eftersom den nedersta trälisten i nergången saknas.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jonas
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 okt 2010 11:48
Ort: Lidingö, Sthlm

Re: Mått rufflucka

Inlägg av Jonas »

Jag hoppar in i tråden på nytt för en fråga.

Någon som vet hur ruffluckan är ihopsatt? Jag bifogar en bild på min anskrämliga lucka som jag håller på och snyggar till. Jag vill helst ersätta den vita skivan inkl. gallret med en nya grejer, men kunde inte se hur de fyra teaklisterna (som utgör ramen) var fästade i skivan. Är allt limmat? Vill ju helst inte bända och bryta så något går sönder. Teaklisterna har jag slipat ner och de ska så småningom lackas.

Bild
Jonas N
SWE-1465
M26 397 Helena
Inlägg: 40
Blev medlem: 09 mar 2013 14:58

Re: Mått rufflucka

Inlägg av M26 397 Helena »

Den vita skivan är ursprungligen teakplywood dvs plywood med teakfaner av samma typ som inredningen är gjord av. Slipar man lite för hårt på faneren eller om den blivit ordentligt fuktskadad så återstå endast att slipa, spackla, slipa och måla t.ex. vitt. Att alltihop är limmat råder nog inget tvivel om.

Staffan Troedsson
M26 397 Helena
Råå
Jonas
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 okt 2010 11:48
Ort: Lidingö, Sthlm

Re: Mått rufflucka

Inlägg av Jonas »

Tack för svar, Staffan.

Jag har försökt att slipa bort den vita färgen med en excenterslip och ganska grovt papper, men på de ställen där den sitter kvar så sitter det ordentligt. :x Måste vara en ganska tålig lackfärg eller dyl. Fast det är väl lika bra att jag lägger ner den tiden på att nöta och få bort all färg och få det trärent i stället för att chansa och bara rugga upp ytan och sedan måla ovanpå. :roll:
Jonas N
SWE-1465
S1811
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 sep 2015 10:14

Re: Mått rufflucka

Inlägg av S1811 »

Hej,

Hittar du ett galler som passar så är jag intresserad av inköps stället.

Mvh Mikael
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Mått rufflucka

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tror alla gamla original ventilationsgaller är spräckta vid det här laget. Det är alldeles för lockande att stödja precis på gallret när luckan ska hängas upp i förvaringsstället. Plasten är nu gammal och spröd och tål inte det. Jag har för mig att flera IF-ägare har varit på jakt efter det där gallret.

Det verkar finnas ett med riktiga mått bland campingtillbehör
Bild:

Du hittar det här: http://www.husvagnsprylar.se/produkt.as ... rodID=5356 eller http://www.campinggrossisten.se/f%C3%B6 ... le-206-984
Finns kanske på fler ställen. Jag vet inte om det passar då jag har en annan lucka med ett annat galler på min båt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Jonas
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 okt 2010 11:48
Ort: Lidingö, Sthlm

Re: Mått rufflucka

Inlägg av Jonas »

Tack för tipsen, Johan.
Nu har jag beställt en 206/984 från Campinggrossisten. Ska bli intressant att se hur den tar sig ut monterad i ruffluckan. :P
Jonas N
SWE-1465
Johan A, SWE2445
Inlägg: 29
Blev medlem: 26 apr 2015 10:13

Re: Mått rufflucka

Inlägg av Johan A, SWE2445 »

Glöm inte berätta!
Skriv svar