En dålig mastbalk

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

En dålig mastbalk

Inlägg av johan swe-1870 »

Här är en riktigt dålig mastbalk:

Bild

Hämtad från Mastbalken i Tyskland.

Att laminatet har brustit på det sättet tyder på allvarliga fuktskador i träet eller att båten har blivit kraftigt överbelastad.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
akumali2
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 jun 2018 23:53
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: En dålig mastbalk

Inlägg av akumali2 »

Hej, har en mastbalk som visat sig vara rejält ansatt av väta pga dåligt tätad genomföring i mastbalken (orginal däckskontakt) samt en spricka längsgående i plastningen på den aktre sidan av balken.
Funderar på att byta den nu med en gång i sommar när det kommer bli bra temperaturer för plastning!
Den fråga jag har är om jobbet påverkas på något negativt sätt av att båten är sjösatt under arbetets gång?
Mats Lindqvist
Nacka
//Orange IF 1976 SWE 2956
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: En dålig mastbalk

Inlägg av johan swe-1870 »

Det ska nog gå att göra det med båten i sjön, även om jag inte rekommenderar det. Du behöver demontera en del av inredningen och orsaka en hel del slipdamm under arbetets gång. Masten kan inte sitta på, eftersom du behöver kunna lyfta däcket lite för att få loss den gamla balken och föra in den nya. Du behöver också kunna skruva loss de fyra franska träskruvarna som håller mastfotsbeslaget i däck, varför masten måste bort. De skruvarna går ned i balken.

Du kan läsa hur jag gjorde i Renovering av InFinit.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
akumali2
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 jun 2018 23:53
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: En dålig mastbalk

Inlägg av akumali2 »

Hej, tack för svar, båten är ej sjösatt än och ej heller påmastad, men dock klar för sjösättning förövrigt, samt att en hel del inredning är redan demonterat då jag började leta efter läcka som visade sig vara från mastbalken.
Får ta en funderare till...
Har nyligen fått tillgång till bra snickeri med maskiner och utrymme för tillverkning av ny mastbalk!

Din tråd med renoveringen av InFinit är lusläst x flera därav tror jag mej kunna ro iland projektet med byte av mastbalk.. :P

//Mats
Mats Lindqvist
Nacka
//Orange IF 1976 SWE 2956
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: En dålig mastbalk

Inlägg av johan swe-1870 »

Själva jobbet med att ta ut den gamla balken och göra en ny kan verka avancerat, men så svårt var det nu inte. Med en lagom blandning av noggrannhet och jävlar anamma så går det faktiskt riktigt bra.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
akumali2
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 jun 2018 23:53
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: En dålig mastbalk

Inlägg av akumali2 »

Hej, då jag ska byta min mastbalk undrar om du har mått på den, jag har ju sett mått på forumet och den är bredare i akterut än förut. Och så lutar den lite också, var det en av anledningarna till varför du använde dig av en jigg också vid limningen
//Mats
Mats Lindqvist
Nacka
//Orange IF 1976 SWE 2956
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: En dålig mastbalk

Inlägg av johan swe-1870 »

Det finns en beskrivning med mått i Medvind 2011 Nr 2. Det var i praktiken den jag följde. Jo, jag gjorde en jigg för att göra det lättare att limma samman den så att den lutar nedåt-framåt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar