färg eller gelcoat

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Joel235
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 mar 2018 10:52

färg eller gelcoat

Inlägg av Joel235 »

Nu är det tid för att fundera över båtlistan, och hur vissa grejer ska hanteras. Jag hade tänkt att polera och vaxa skroven och ruffen (i våren) men på visse ställe är det väldigt, väldigt slitit. Detta är inte ovanligt med en båt från -69, men jag är rädd på att jag ska polera bort alla gelcoaten. Jag bifogar bilder om två exemplar.

Hur skulle ni hanterar det? Jag hittat tre väg framåt: 1) låt det var, båten är inte nya och blir aldrig perfekt. 2) Gelcoata om - jag är inte van med gelcoat, men jag vet att det går. Det kanske lever längre än färg, om jag gör det på rätt sett. 3) Måla om - jag kan detta ganska bra och vet att jag ska få bra resultat, men jag tror inte att färg är så slitstark.

Har ni erfarenhet med nya gelcoat eller färg på skrov och ruff? Gick något särskilt bra eller särskilt fel?
Bilagor
IMG_0695.JPG
IMG_0695.JPG (42.43 KiB) Visad 17190 gånger
IMG_0694.JPG
IMG_0694.JPG (53.46 KiB) Visad 17190 gånger
Joel från Kanada
IF SWE 235 - Wilda
Strömstad
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: färg eller gelcoat

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är en bra fråga! Det finns säkert många olika åsikter om vad man ska göra.

När jag köpte min båt för nästan 30 år sen var den redan då ganska sliten i gelcoaten. Det följde då med ett antal burkar med tvåkomponents färg som säljaren hade tänkt måla den med. Jag är mycket glad att han inte hade hunnit börja. Jag gav bort färgen direkt. Nu 30 år senare har jag fortfarande inte gjort något åt gelcoaten, inte mer än att jag har lagat några små skador.

Min båt har också flera ställen där glasfibern så smått börjar anas nere i plasten, ungefär som på dina bilder. Men än så länge avvaktar jag med att göra något.

Jag tror att det bästa sättet att göra något åt det är att lägga på ny gelcoat. Färg misstänker jag inte blir lika långlivad och inte lika bra. Fast jag vet inte riktigt hur man klarar att behålla själva halkskyddsmönstret. Jag vet att Seacamper har renoverat några IF-båtar genom att lägga ny gelcoat, jag tror dock bara på skrovet.

Jag föreslår alltså metod 1. Avvakta och gör ingenting. Vi får se vad övriga forummedlemmar tycker.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
NinjasLogg
Inlägg: 36
Blev medlem: 07 nov 2018 19:14
Has thanked: 12 times
Been thanked: 2 times

Re: färg eller gelcoat

Inlägg av NinjasLogg »

Eftersom jag är mitt uppe i samma funderingar, delar jag gärna mina tankar:

Jag var helt inne på att måla om fribord och överbyggnad... samt köl.
Nu har jag beslutat att bättra på gelcoaten istället på de mest slitna partierna.

Det som ledde fram till beslutet:
- Halkskyddsmönstret stor del av detta beslut. Och jag skulle ha behövt slipa ner mitt.

-Tjockleken på ytskiktet var en annan.
Gelcoat är tjockare än färg, och jag känner att det känns tryggare mot ytligt slitage.

- Utmaningen att pricka rätt nyans med ny gelcoat kändes även det spännande.

- båten ska i till våren och jag skulle aldrig hinna att renovera insida OCH utsida.
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: färg eller gelcoat

Inlägg av IF1426 »

Gelcoaten tunnas ut efter flera års putsning och polering och underliggande laminat kommer med tiden att lysa igenom. På min båt är det vid de aktra luckorna som laminatet börjar framträda. För att åtgärda detta är det, som tidigare framgår här, två alternativ att välja på , dels att lacka med någon typ av färg eller lägga på gelcoat.
Om man väljer färg är det svårt att hitta en lack som har rätt kulör som stämmer med vissa IF färger, vilket efter en färganalys då går att beställa någon typ av sträcklack. Efter grundarbete och måla har man ett utmärkt färdigt resultat.
Nästa alternativ är att lägga på gelcoat. Min erfarenhet är att laga mindre skador med gelcoat spackel, vilket då är spackel.
Minns att i tråden, Renovering av INFinit,sid 6, där Johan V har beskrivit och tagit fram gelcoat färgcod 40012 från Jara Plast i Gtb. Jag vill därför fråga vilken konistens den gelcoate har.För att lägga på gelcoat på en hel obruten yta är det en fördel om gelcoaten flyter ut till en hyggligt slät yta, som efter beatbetning med sickel, sipning och polering ger en godtagbar yta, Är intressant att få ytterligare erfarenheter.


L-Å Andersson
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: färg eller gelcoat

Inlägg av johan swe-1870 »

Konsistensen tycker jag man kan jämföra med tixotrop färg. Lite som creme fraiche kanske. Den flyter inte särskilt mycket. Det går ganska fint att spackla skador på vertikala ytor utan att den rinner nedåt.

Så jag tror inte den har någon större förmåga att flyta ut på en horisontal yta.

Jag undrar om inte Jara-plast frågade vad jag skulle använda den till och när jag svarade "spackla småskador" gjorde de något vid blandningen. Kanske det går att modifiera konsistensen?

Jag vet inte riktigt hur proffsen gör med gelcoat. Går den kanske att spruta?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: färg eller gelcoat

Inlägg av maja »

Den gelcoat man köper i små burkar i båttillbehörshandeln och som används för att laga småskador och repor med, är gelcoatspackel, dvs färgad polyesterplast med mikroballonger. Den brukar även vara tillsatt med paraffinlösning för att kunna härda bättre och snabbare i luft och kallas då topcoat.

När man tillverkar en båt använder man färgad polyesterplast utan paraffin eller mikroballonger (gelcoat), som först sprutas eller målas på hela insidan av formen. Därefter lägger man upp lamineringen med glasfibermattor och plast eller sprutar/gjuter en en massa som består av en blandning av glasfiber och plast.

Jag minns att Marieholms Båttillbehör levererade gelcoat/topcoat i burken och en påse mikroballonger och en flaska paraffinlösning vid sidan av när man köpte gelcoat av dem. Jag minns även att gelcoaten i burken hade en ganska lättflytande konsistens och att den rann på vertikala ytor om man målade för tjockt.

Om man har en vit gammal båt som min, kan man numera även köpa gelcoat i sprayburk. Hjertmans varunummer 4542-0804 Grå (Maxi) passar perfekt till en gammal solblekt båt som min. Jag har använt denna gelcoatspray på några ställen med positivt resultat och tänker måla om min helt nedslitna skjutlucka till ruffnedgången med sådan gelcoatspray.

Som alltid när man målar, är det viktigt att först, för bästa resultat, göra ett gediget underarbete....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: färg eller gelcoat

Inlägg av IF1426 »

Jag skrev att laga mindre skador med gelcoat spackel, vilket då är spackel. Den gelcoat jag har använt är inköpt från Fretus i Hillerstorp som då förde Marieholms tillbehör, (det var för några år sedan). Detta spackel var mycket krämigt och gick att lägga på i alla lägen utan att rinna. Den gelcoat som man nu köper i små burkar i båtbutik har samma konsistens, vilket gjorde att jag ställde frågan hur gelcoat i större förpackning är beskaffad. Har inte behövt laga någon skada på senare tid, varför jag nu söker vilket alternativ som är bäst för att förbättra en gelcoatyta.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: färg eller gelcoat

Inlägg av maja »

Som jag kan utläsa det från specifikationerna på Hjertmans och Biltemas webbsidor, så betecknas gelcoat som en typ av polyesterfärg för målning i formar och på ytor medan gelcoatspackel betecknas som en typ av polyesterspackel. Men det är väl kanske ändå bäst att fråga när man köper.

IF-båt SWE 1 har renoverats av Sjöhistoriska Museet. Jag såg den på Båtmässan i Älvsjö för drygt 2 år sedan. Där användes en typ av 2-komponentsfärg som jag inte minns namnet på. Jag rekommenderar att du tar kontakt med dem och försöker prata med honom som gjort det.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: färg eller gelcoat

Inlägg av IF1426 »

Frågan i den här tråden är färg eller gelcoat. Vid bättring av ytskiktet på mina aktra luckor har jag valt att använda Topcoat, i båtens originalfärg, coaten har en konsistens likt filmjölk som inte flyter ut likt en lackfärg utan ytan blir något vågig med pensel och knottrig med roller. Om man då vill uppnå en helt slät yta kräver det en efterbearbetning som tar tid, det är den erfarenhet som jag nu har fått.

L-Å Andersson.
Skriv svar