färg eller gelcoat

Båtens strukturella skal: skrov, roder och däck samt mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Joel235

färg eller gelcoat

Inlägg av Joel235 » ons 14 nov 2018 16:51

Nu är det tid för att fundera över båtlistan, och hur vissa grejer ska hanteras. Jag hade tänkt att polera och vaxa skroven och ruffen (i våren) men på visse ställe är det väldigt, väldigt slitit. Detta är inte ovanligt med en båt från -69, men jag är rädd på att jag ska polera bort alla gelcoaten. Jag bifogar bilder om två exemplar.

Hur skulle ni hanterar det? Jag hittat tre väg framåt: 1) låt det var, båten är inte nya och blir aldrig perfekt. 2) Gelcoata om - jag är inte van med gelcoat, men jag vet att det går. Det kanske lever längre än färg, om jag gör det på rätt sett. 3) Måla om - jag kan detta ganska bra och vet att jag ska få bra resultat, men jag tror inte att färg är så slitstark.

Har ni erfarenhet med nya gelcoat eller färg på skrov och ruff? Gick något särskilt bra eller särskilt fel?
Bilagor
IMG_0695.JPG
IMG_0695.JPG (42.43 KiB) Visad 149 gånger
IMG_0694.JPG
IMG_0694.JPG (53.46 KiB) Visad 149 gånger
Joel från Kanada
IF SWE 235 - Wilda
Strömstad

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Has liked: 4 times
Been liked: 3 times
Kontakt:

Re: färg eller gelcoat

Inlägg av Johan SWE-1870 » ons 14 nov 2018 19:26

Det är en bra fråga! Det finns säkert många olika åsikter om vad man ska göra.

När jag köpte min båt för nästan 30 år sen var den redan då ganska sliten i gelcoaten. Det följde då med ett antal burkar med tvåkomponents färg som säljaren hade tänkt måla den med. Jag är mycket glad att han inte hade hunnit börja. Jag gav bort färgen direkt. Nu 30 år senare har jag fortfarande inte gjort något åt gelcoaten, inte mer än att jag har lagat några små skador.

Min båt har också flera ställen där glasfibern så smått börjar anas nere i plasten, ungefär som på dina bilder. Men än så länge avvaktar jag med att göra något.

Jag tror att det bästa sättet att göra något åt det är att lägga på ny gelcoat. Färg misstänker jag inte blir lika långlivad och inte lika bra. Fast jag vet inte riktigt hur man klarar att behålla själva halkskyddsmönstret. Jag vet att Seacamper har renoverat några IF-båtar genom att lägga ny gelcoat, jag tror dock bara på skrovet.

Jag föreslår alltså metod 1. Avvakta och gör ingenting. Vi får se vad övriga forummedlemmar tycker.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

NinjasLogg
Has liked: 1 time
Been liked: 1 time

Re: färg eller gelcoat

Inlägg av NinjasLogg » ons 14 nov 2018 20:53

Eftersom jag är mitt uppe i samma funderingar, delar jag gärna mina tankar:

Jag var helt inne på att måla om fribord och överbyggnad... samt köl.
Nu har jag beslutat att bättra på gelcoaten istället på de mest slitna partierna.

Det som ledde fram till beslutet:
- Halkskyddsmönstret stor del av detta beslut. Och jag skulle ha behövt slipa ner mitt.

-Tjockleken på ytskiktet var en annan.
Gelcoat är tjockare än färg, och jag känner att det känns tryggare mot ytligt slitage.

- Utmaningen att pricka rätt nyans med ny gelcoat kändes även det spännande.

- båten ska i till våren och jag skulle aldrig hinna att renovera insida OCH utsida.

Skriv svar