"Exit sheave" utbytte

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Joel235
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 mar 2018 10:52

"Exit sheave" utbytte

Inlägg av Joel235 »

Hej alla, jag söker nya 'exit sheave blocks' (vet ej vad de heter på svenska, och har inte lyckats hitta på det än). Jag bifogar bilder, men de är var fällen gå ut ifrån masten. Jag är ganska säkert att någon har gjort det innan, som kanske har några tips och tricks.

Jag vet inte vem byggde masten, men jag bifogar en bild på registreringsnummersplattan och jag misstänker det är Proctor. Det är säkert originalet från 1969. Som bisak, om någon kan identifiera masten från bilderna, jag blir rätt så tacksam.
IMG_1133.JPG
IMG_1133.JPG (102.94 KiB) Visad 14754 gånger
Både 'hjular' i blocken och 'bushing'arna måste bytas på fockfällets utgång, och minst 'bushing'arna på de andra. Jag försöker hitta originalleverantören eller något som funkar och har lite svårt att leta upp exakt vad jag behöver (kanske för att jag vet inte vad de heter på svenska :P ).

fock utgång:
IMG_1128.JPG
IMG_1128.JPG (72.05 KiB) Visad 14754 gånger
fock ingång:
IMG_1130.JPG
IMG_1130.JPG (104.99 KiB) Visad 14754 gånger
stor utgång:
IMG_1131.JPG
IMG_1131.JPG (113.03 KiB) Visad 14754 gånger
Jag byter stor ingången också, men denna bild vill inte vara med på något sätt - det är typen med två skruvar på mastsidorna (typ som fock ingången, men så klart lite högre upp).

Tack så mycket, alla tänker är välkomna!
Joel från Kanada
IF SWE 235 - Wilda
Strömstad
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: "Exit sheave" utbytte

Inlägg av maja »

Din mast är säkert originalmasten från 1969. Det är en Proctor-mast.

Originalreservdelar till en så gammal mast går inte att köpa, så du måste hålla tillgodo med det som idag finns i båttillbehörsbutikerna.

Passande skivor till storsegel och försegel i övre delen av masten tror jag går att finna på båttillbehörsmarknaden. De behöver inte nödvändigtvis vara av aluminium som de gamla. Se t.ex. Hjertmans, artikelnummer 1192- och 1193- . Det finns andra båttillbehörsbutiker som kanske har andra storlekar. Det finns även skivblock för försegel och lift på Hjertmans, artikelnummer 1517- , men även hos andra.

Fallurtag där linan går mer eller mindre rakt igenom utan att brytas, t.ex. ett sådant som du har vid haländan för förseglet, behöver egentligen inga skivor. Se fallurtag "Selden", Hjertmans artikelnummer 4170-2. Även här finns andra leverantörer.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Joel235
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 mar 2018 10:52

Re: "Exit sheave" utbytte

Inlägg av Joel235 »

Tack maja, det var precis den informationen jag behövde - nu skriver jag upp en stor list innan vårens arbete.

När jag börjar att plocka bort de gamla, finns där några sannolika fel jag kanske hitta på? Går det att bara skruva lös de gamla utan att tappa något 'backing plate' ner i masten?
Joel från Kanada
IF SWE 235 - Wilda
Strömstad
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: "Exit sheave" utbytte

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag är inte helt säker men jag tror att det ska gå att demontera beslagen och byta skivan. Jag tycker det ser ut som att där är beslag på sidan som gör att du kan dra ut axeln och sedan lyfta ut skivan. Åtminstone går det att göra på något nyare Proctormast.

Det är säkert svårt att lossa de små skruvarna och få ut axeln, men det borde gå. Jag demonterade beslag på en Proctormast som jag bröt. Jag kan se om jag har något kvar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: "Exit sheave" utbytte

Inlägg av johan swe-1870 »

Mycket riktigt! Bland reservdelarna fann jag dessa, som kommer från en Proctor-mast från 1974. Det är en nyare mast än din, men det kanske ändå ger dig information som kan användas.
Falltrissa storsegel
Falltrissa storsegel
DSCF4225.JPG (133.24 KiB) Visad 14541 gånger
Falltrissa försegel
Falltrissa försegel
DSCF4228.JPG (128.5 KiB) Visad 14541 gånger
För att ta loss delarna ska du alltså lossa de små korroderade skruvarna på täckplåten och sedan dra ut axeln. Därefter tror jag du kan låta tillverka nya hjul och montera samman igen.

Jag behöver inte mina delar längre, men jag är tveksam till om de passar på din äldre mast.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: "Exit sheave" utbytte

Inlägg av maja »

Kanske man kan hitta passande hjul i båttillbehörshandeln. De behöver nog inte nödvändigtvis vara av aluminium. Benn´s Båttillbehör i Stockholm >> www.benns.se brukar vara bra på sådant här.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Joel235
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 mar 2018 10:52

Re: "Exit sheave" utbytte

Inlägg av Joel235 »

Så här ser det ut från storfallstillbehör i min mast - nästan exact samma:
IMG_1226.JPG
IMG_1226.JPG (120.17 KiB) Visad 14216 gånger
Skivboxen är helt kass, så den måste bytas ut (bussningen finns inte längre och axeln har rostat fast. Det var nog det som var det största problemet). Jag tror att 1517-45 från Hjertmans passar utmärkt.

Trissan från masttoppen är en annan fråga. Min gammla är 63x12mm med 12mm hål, och bussningen är 11mm på utsidan och 7.5mm på insidan. Axeln är 7mm. (Ni märker alla extra utrymme som finns mellan axeln, bussningen, och trissan :cry: ). Det närmsta jag har hittat hittills är en Selden som är 57x13mm med 8mm hål (1192-57 på Hjertmans), som inte är tillräckligt nära för att det ska passa.

Jag ringer till Benns på måndag och ser om de har något som passar (jag hittade inget i deras webbshop). Den andra möjligheten är att tillverka en ny bussning och behålla den gammla trissan. Jag har, eller har tillträde till, verktygen som behövs. Vet ni vad de är gjorda av, och var man skulle kunna fa tag på det? Jag googlar omkring, men har inte hittat svaret än.

Eller, Johan, om mätningarna är samma på de gammla som du har och de är i OK skick, kan du tänka dig att bli av med dem?
Joel från Kanada
IF SWE 235 - Wilda
Strömstad
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: "Exit sheave" utbytte

Inlägg av johan swe-1870 »

Den rostiga axeln tyder på att någon har varit där tidigare och gjort en "reparation". Så ska det inte se ut! Jag kan inte tänka mig att det är i originalutförande.

Jag vet inte vad det är för material i mina delar, men det känns som att bussningen är i lättmetallgjutgods och hjulet av aluminium.

Det ska säkert vara lite spel mellan axel och bussning och mellan bussning och hjul, men inte för mycket. Det måste ju löpa fritt.

Mått på min storfallstrissa:

axel: OD 6.3 mm, längd 33/26 mm (den är snedskuren)
bussning: ID 6.5 mm, OD 16.0 mm, längd 13.4 mm
hjul: ID 16.3 mm, OD 50.0 mm, tjocklek 12.0 mm

Mitt hjul har spår av wire, men allt är i övrigt i ok skick. Masten bröts, så jag plockade av de delar som var något att ha. Det är inte samma mått som ditt. Hör bara av dig om du vill ha det!

Du är väl medlem i IF-båtförbundet?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Joel235
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 mar 2018 10:52

Re: "Exit sheave" utbytte

Inlägg av Joel235 »

Tack för det! Jag är medlem i IF-båtförbundet.

Jag försöker lite till att få tag i något, men om jag hittar inget då återkommer jag till dig. När jag har fått något, skriver jag det här för att folk som kommer efter kan läsa om det också.
Joel från Kanada
IF SWE 235 - Wilda
Strömstad
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: "Exit sheave" utbytte

Inlägg av johan swe-1870 »

Det borde vara möjligt för en mekanisk verkstad att tillverka nya delar i en svarv. Välj bara ett lämpligt material som tål marin miljö och kan bearbetas med skärande verktyg.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar