Hur lägga fast inhalslinan till en rullfock?

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Hur lägga fast inhalslinan till en rullfock?

Inlägg av Nils D »

Jag har en Furlex 50 med rullgenua på min IF. Inhalslinan (revlinan) går genom block som är sitter i fästena för mantågsstöttorna ... så får man någon nytta av dessa även om man inte har mantåget monterat :-)

Linan lägger jag fast på samma knap som jag använder för styrbords försegelskot, vilket fungerar i hamn. Men är mindre lyckat när jag vill reva genuan till fockstorlek. Skulle därför vilja ha en bättre lösning. Den som för tillfället tilltalar mig mest är att ersätta det sista blocket med ett enkelblock med skotråtta, eftersom jag då slipper borra i båten för nya fasta beslag. Men kommer detta att hålla för de laster som det blir när man seglar med genuan delvis inrullad? Och kommer fästet för mantångssöttan att hålla för dessa laster?

Eller finns det någon på forumet som har praktiska erfarenheter av en annan välfungerande lösning på hur man lägger fast denna lina?
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hur lägga fast inhalslinan till en rullfock?

Inlägg av maja »

Jag menar att det är en tilltalande och enkel lösning... :idea: :!:

Mantågsfötterna är gjorda av syrafast stål och är (bör vara) fastskruvade med vardera 3 st 6 mm skruvar med båtbrickor och muttrar. Själva foten har väl en 6 mm rostfri bygel. Denna bygel bör hålla för en arbetslast på minst 1000 kg.

Jag uppskattar att belastningen blir mycket mycket lägre.Om något skulle gå sönder, är väl det i så fall blocket med råttan .
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Hur lägga fast inhalslinan till en rullfock?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag vet inte mycket om rullgenuor. Men om jag visste var jag vill ha en inhalslina för att det ska fungera, skulle jag nog inte dra mig för att borra två hål för en lagom stor skotråtta. Ja, det är trist att spackla igen gamla hål, men med rätt placering borde du kunna slippa det.

Jag brukar använda en nedhalslina till mitt försegel vid tursegling. Den drar jag till en skotråtta på däck, alldeles vid sidan om mittre mantågsfoten, som råkar sitta kvar efter att tidigare ha använts till genuacunningham.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hur lägga fast inhalslinan till en rullfock?

Inlägg av maja »

Om du har ett block med råtta liggande oanvänt någonstans, kan du ju alltid prova hur din idé fungerar innan du gör något annat.

På min gasts 29-fotare använder vi babords förtöjningsknap till rullens inhalslina. Den knapen är ju frilagd när man seglar, och inhalslinan är tillräckligt tunn och knapen tillräckligt stor för att även förtöjningsgodset ska kunna få plats ovanpå inhalslinan, när man ligger i hamn.

Oberoende vilken lösning du väljer är det väl viktigt att linan inte kan lossna av misstag, genom att du trasslar med linan när du rör dig på sidodäcket. Där är ju en knap mycket säkrare än en skotråtta.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Hur lägga fast inhalslinan till en rullfock?

Inlägg av Nils D »

Tack Marek och Johan för bra kommentarer!
Efter att ha läst era svar, och efter att ha diskuterat med min segelmakare, tänker jag börja med varianten med ett block med en skotråtta, eftersom det är enklast. Fungerar inte det går jag vidare med de andra förslagen.
Återrapportering när jag vet vad som fungerar. Men dit är det tyvärr några månader här uppe i Östergötland.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Hur lägga fast inhalslinan till en rullfock?

Inlägg av Jim »

Jag är mycket nyfiken på om det fungerar för jag har samma problem. Idag knyter jag helt enkelt linan i öglan på en lämplig mantågsstötta. Det funkar men ser ju inte så snyggt ut :P Går det att hitta ett lagom stort enkelblock med skotråtta? De som jag har hittat är våldsamt stora. Det finns lite mindre fiolblock med skotlås men de är fortfarande rätt så stora. Någon form av Bullet block hade ju varit smakfullt.
Ser fram emot en återkoppling när säsongen har startat.
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Hur lägga fast inhalslinan till en rullfock?

Inlägg av Jim »

Så Nils, nu har jag fått monterat ett block på inhalslinan till rullfocken. Jag gick igenom min låda med gamla jolleblock och hittade detta blocket.
IMG_20190505_101611.png
IMG_20190505_101611.png (1.01 MiB) Visad 14230 gånger
Jag har tesat att rulla ut och in genuan under gång och det fungerar jättebra. Nu återstår bara att testa om det går att reva genuan med blocket.
RamiCarlsson
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 okt 2019 08:05

Re: Hur lägga fast inhalslinan till en rullfock?

Inlägg av RamiCarlsson »

Jim skrev: 21 mar 2019 18:51 Jag är mycket nyfiken på om det fungerar för jag har samma problem. Idag knyter jag helt enkelt linan i öglan på en lämplig mantågsstötta. Det funkar men ser ju inte så snyggt ut :P Går det att hitta ett lagom stort enkelblock med skotråtta? De som jag har hittat är våldsamt stora. Det finns lite mindre fiolblock med skotlås men de är fortfarande rätt så stora. Någon form av Bullet block hade ju varit smakfullt.
Ser fram emot en återkoppling när säsongen har startat.
Lyckades du göra allt? Jag vill också släppa detta alternativ själv.
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Hur lägga fast inhalslinan till en rullfock?

Inlägg av Jim »

Jo jag hann att testa det innan jag skörade den gamla genuan. Resten av säsongen så har vi bara haft en kryssfock på rullen och den har vi aldrig behövt reva.
Om jag nu skall säga något negativt så är det att inhalslinan ibland fastnar i blocket när man skall rulla ut focken.
Annars är jag nöjd med lösningen. Jag funderade på att tillverka någon speciallösning med just ett bulletblock men släppte detta när jag hittade det nuvarande blocket.
Skriv svar