Storskotskena system for if

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

ospall

Storskotskena system for if

Inlägg av ospall » tor 04 apr 2019 21:32

Hej! Tyvärr jag har misslyckade en sak från original storskotskena systemet. Kan någon rekommendera en varumärke och modell som fungerar bäst med if båt?

Tack!

Oliver

Erland

Re: Storskotskena system for if

Inlägg av Erland » fre 05 apr 2019 06:37

Hej Oliver

På "Friheden" har jeg en x-skinne og tilhørende skinnevogn i dette system https://www.svb.de/de/pfeiffer-marine-x-schienen.html . Det virker ganske fortrinligt.
Størrelse 2 passer til en IF.

Med venlig hilsen Erland

Nils D
Been liked: 4 times

Inlägg av Nils D » fre 05 apr 2019 09:39

Du skriver i den andra tråden om samma ämne att
ospall skrev:
tor 04 apr 2019 21:36
Jag söker någon ting en lite mer moderna om jag vill byta ut hela systemet.
Om du vill satsa på något riktigt modernt rekommenderar jag Harkens lovartsskotningssystem.
https://www.harken.se/article.aspx?id=10276
https://www.harken.com/productcategory.aspx?taxid=1558

Den stora fördelen är att råttan till travaren i lä aldrig ligger fast, så man kan med en hand lätt justera travarens position. När man slår till den andra bogen behöver man inte göra någonting. Helt magiskt låses travaren i lovart och görs loss i lä utan att man behöver göra någonting.

Jag har själv ett sådant. För en IF räcker det med den minsta modellen. Men inte heller den är direkt gratis tyvärr.

Om du har en skotbalk i original så rekommenderar jag dig starkt att skruva loss den och kontrollera den i samband med att du byter det andra. När jag gjorde jobbet med mitt storskotsystem visade det sig att skotbalken var genomrutten på ena sidan! Finns beskrivet med bilder i Medvind nr 2 2016 på sid
http://ifboat.se/medvind?view=simplefilemanager&id=2
Nils D SWE-3008

Användarvisningsbild
Johan SWE-1870
Global moderator
Has liked: 12 times
Been liked: 8 times
Kontakt:

Inlägg av Johan SWE-1870 » fre 05 apr 2019 18:20

Jag har också Harken-skena och travare och är nöjd med det. Dock har jag valt en traditionell, alltså utan lovartskotningssystem, för att jag var lite snål. Det fungerar betydligt bättre än original X-skena och travare ed bakelithjul.

Men ibland upplever jag att kullagerbanan går lite trögt. Den är en aning känslig för salt och stoft. Man behöver då skölja rent travaren underifrån med vatten, vilket kan vara svårt att göra om man inte drar ombord en vattenslang med munstycke.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

ospall

Inlägg av ospall » lör 20 apr 2019 09:29

Tack! Jag ska köpa från Harken!

akumali2
Been liked: 3 times

Inlägg av akumali2 » sön 28 jul 2019 22:40

Hej, undrar ang höjd på storskotskenan, har ingen erfarenhet från IF tidigare, det finns en låg och en hög, den höga är 25mm den låga vet jag inte riktigt men runt 20mm kan tänkas...båda är iallafall 22mm breda. Vilken rekommenderas? Har ny skotbalk med orginal? mått som angivits på annan tråd här i forumet.
//Mats
Mats Lindqvist
Nacka
//Orange IF 1976 SWE 2956

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Been liked: 7 times

Inlägg av maja » mån 29 jul 2019 18:38

Storskotskenan och skotvagnen ska passa med varandra.

Om du bara ska byta skena av någon anledning, ska du alltså byta till en skena som passar till travaren (dvs. de ska tillhöra samma "system"). Men du kan ju även välja att byta även travaren när du ändå håller på, särskilt som om travaren skulle vara gammal och sliten. Då kan du välja vilket system du vill.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

akumali2
Been liked: 3 times

Inlägg av akumali2 » mån 29 jul 2019 22:44

Hej! Jag ska köpa både skena och travare, skotbalkens höjd går över bänken knappt halv cm och funderade på om det är ngn fördel att travaren kommer upp mera från bänken när den är i läge på ytterändarna av skenan så att den inte ev skulle fastna/klämmas fast på ngn tamp eller så?
Mats Lindqvist
Nacka
//Orange IF 1976 SWE 2956

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Been liked: 7 times

Inlägg av maja » tis 30 jul 2019 09:43

Jag tror inte att det finns någon större risk att vagnen skulle fastna av den anledningen, och 5 mm skillnad på höjden är ju ingen större skillnad. Så låt andra aspekter bestämma vad du väljer.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Skriv svar