Nya dynor

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Petter
Inlägg: 14
Blev medlem: 07 mar 2012 21:36

Nya dynor

Inlägg av Petter »

Hej alla

Har köpt en gammal IF-båt med potential men stort behov att ses över. Bla är dynorna inget att ha och jag undrar om ni har tips på hur man på bästa vis kan fixa egna. Har läst massa på andra forum och sett exempel som att köpa madrasser på jysk och sy egna dynöverdrag (ej fukt/mögelresistenta tyger), alternativt låta företag sy upp (tycks kosta kring 5000-10000 kr), till att man beställer hem materialet från en firma och syr ihop det själv. Har försökt kontakta 2 företag för offert, men ej hört av dem ännu.

Vad har ni för erfarenheter? Tips på bra återförsäljare? Ungefärliga kostnader?

Vänliga hälsningar, Petter
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Nya dynor

Inlägg av johan swe-1870 »

Var finns du?

ABC Eurosoft i Bjuv gör mycket fina dynor, om du är beredd att betala. De mallar upp och justerar tills det verkligen passar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Petter
Inlägg: 14
Blev medlem: 07 mar 2012 21:36

Re: Nya dynor

Inlägg av Petter »

Toppen. Låter som att det kan bli dyrt. Ska höra vad de tar och beroende på om det finns några alternativ så får vi ser hur jag gör. Bor i Halmstad, så det är inte jättelångt bort. Tack för tipset.
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Nya dynor

Inlägg av FredrikH »

Jag tycker nog att man bör vara beredd att slanta upp minst 10000 för att låta någon sy upp nya dynor, tyget och foamen är dyrt, och det är mycket jobb med att sy dynorna. Själv köpte jag mina nya förra året från Kvarnby Textil i Mölndal, den tjejen kom ut till båten och mallade upp allting, hon hade väldigt bra koll på vad man skulle ha för grejor, det blev superproffsigt och leverans på utlovad tid. Priset blev ca 14000. Valde ett tyg av samma kvalitet som det man har till bussäten, det blev ganska mycket dyrare, men torde hålla för alltid.

Man skall tänka på vilken foam man vill ha, enheten för detta är Newton (N). Jag vill minnas att jag valde ett ganska hårt skum, men lite tunnare dyna, 150N, 7 cm. Den är bra att både sitta och ligga på (men ganska hård att ligga på). Vill man ha lite mjukare kan man välja t.ex. 100-120N, men då bör man ha minst 10 cm tjocklek för att inte ligga igenom. Ett förslag kan vara att ta lite mjukare men tjockare i förpiken och lite hårdare tunnare i salongen, där man även sitter mycket.

Hon som sydde mina dynor sa att hon hade kunder med franska båtar där skummet var helt hopsäckat efter endast två säsonger; om man får ett företag som syr riktigt billiga dynor bör man nog vara beredd på att de har sparat in på kvaliteten på materialet i tyget och framförallt skummet!
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Nya dynor

Inlägg av maja »

För att få kappsegla med båten ska dynorna vara minst 70 mm tjocka, som de som Fanta köpte. Det blir kanske aldrig aktuellt med tunnare, eftersom de då sannolikt blir för tunna för att kunna sitta och ligga på.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar