Större sprayhood

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

paraxell
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 feb 2014 21:31

Större sprayhood

Inlägg av paraxell »

Till min IF från -74 skulle jag vilja ha en större sprayhood. Det lär finnas någon som kan tillhandahålla sådana inkl. större bågar - men jag har inte kunnat hitta fram till något namn trots ingående studier av detta forum. Sprayhooden får gärna ha en storlek som omöjliggör segling på annat än undanvindar. Tacksam för tips!
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Större sprayhood

Inlägg av maja »

Sprayhooden är till för att i första hand skydda mot sjö framifrån. Så den kan inte vara högre/större än att det går att skota storseglet hårt utan att bommen hindras av sprayhooden och att man når wincharna för skotning av förseglet.

Om du behöver något större när du ligger stilla, så rekommenderas ett sittbrunnstält.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
paraxell
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 feb 2014 21:31

Re: Större sprayhood

Inlägg av paraxell »

Efter mer 40 år med egna lite större segelbåtar har jag förstått sprayhoodens grundfunktion. Men jag borde kanske också förstått att detta forum bara vänder sig till ortodoxa renlevnadsseglare av IF och inte söndagsseglare av min typ, med rullgenua och travare i storseglet och en önskan om att göra livet ombord på min IF enklare och bekvämare så här strax framför gravens rand. Jag får väl leta efter andra källor till information där jag kan hitta lite mer sekulariserade ideer om IF-båtens utrustning.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Större sprayhood

Inlägg av johan swe-1870 »

Forumet vänder sig till alla IF-seglare.

Maja har en poäng: sprayhooden kan knappast bli högre om det ska gå att segla bidevind med en vanlig IF-stor. Men om du låter göra ett storsegel med kortare mastlik och hissa bommen högre upp på mastskenan, så skulle där bli plats till en högre sprayhood. Du kan också reva din vanliga stor och hissa bommen högre, men då måste du ju alltid reva för att kunna ha en högre sprayhood uppe.

Eller förstår jag kanske inte vad du menar med en större sprayhood?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
chefpogo
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 aug 2013 15:02

Re: Större sprayhood

Inlägg av chefpogo »

Bestillingen som kom fra paraxell var enkel. Han ber om navn til noen (person eller produsent?) som kunne levere en sprayhood som når høyere opp enn bommen kommer ned. Klart dette går. At det begrenser seiling til medvindsseilas er jo noe paraxell selv er villig til å ta konsekvensene av: "Sprayhooden får gärna ha en storlek som omöjliggör segling på annat än undanvindar." Når paraxell er så tydelig på dette er det kanskje like greit å være stille om man mener spørsmålet er feil.
Frode

______________
NOR-184 (2114)
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Större sprayhood

Inlägg av johan swe-1870 »

Aha, då förstår jag vad frågan avser!

Jag tror att man då måste vända sig till en kapellmakare eller tillverka den själv. Jag vet inte att det skulle finnas en leverantör med färdiga sådana till en IF-båt.

En liten undran bara: hur gippar man med den sprayhooden uppe?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
chefpogo
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 aug 2013 15:02

Re: Större sprayhood

Inlägg av chefpogo »

Man gippar inte. Man velger kursen, surrer roret, lener seg tilbake og smiler. Enn så lenge.
Frode

______________
NOR-184 (2114)
898
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 jul 2012 21:48
Ort: Göteborg / Sävedalen

Re: Större sprayhood

Inlägg av 898 »

I Björlanda kile norr om Göteborg finns det en IF med orange liten "Cockpit" som är skruvad på båten. Ser riktigt proffsigt ut och med ståhöjd om jag minns rätt, öppen akterut. Tror nog att man har höjt bommen och sytt om seglet. Sett båten flera gånger och besättningen verkade nöjd och det är väl det viktigaste. Fast den mäter säkert in som en IF längre.
Skriv svar