Bygge skap/skott

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Heftoy
Inlägg: 1
Blev medlem: 08 nov 2018 15:46

Bygge skap/skott

Inlägg av Heftoy »

Jeg overtok min 71-modell IF (nr 774) forrige uke. Tidligere eier har fjernet skottene/skapene mellom salong og forpigg. Det eneste som står igjen er den fremste veggen inn mot forpiggen. Vi ønsker å bygge opp igjen skottene, for blant annet å plassere toalett der.

Er det noen som har tegninger eller mål for skapveggene?

Siden jeg komplett "newbie" så legger jeg ved bilde for å forklare hva jeg mener. Jeg ønsker altså å sette opp en vegg der seilsekken står
båt 2.jpg
båt 2.jpg (81.31 KiB) Visad 5741 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Bygge skap/skott

Inlägg av maja »

Jag har aldrig sett några ritningar på inredningen.
Så det du kan göra är att besöka din IF-granne och malla av skotten, garderobsfronten och dörren.

I originalutförandet finns på babords sida en garderob med en front med en oval öppning. På styrbords sida finns en garderob med högerhängd dörr. I denna garderob har man i allmänhet monterat toaletten, om mna nu vill ha en sådan. Eftersom dörren är högerhängd, stänger den till mot salongen när dörren är öppen, och finns då en toalett i denna garderob, kan man sitta där i fred från andras blickar.

Tänka bara på, att om du installerar en vattentoalett, så ska du dessutom ha en hålltank som man kan sugtömma i hamn.

Om du inte ännu är med i den norska IF-klubben, så rekommendera jag att du går med. Då kan du ta kontakt med folk som vet mycket om IF-båten utan att skämmas....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Bygge skap/skott

Inlägg av johan swe-1870 »

Precis som du, hade jag återställt till ursprungligt utförande. Det är inget fel alls i hur båten byggdes från början. De båda garderoberna är fullt användbara och fyller också sin funktion för att avsluta överskåp och salongens kojer. Dessutom är garderobskotten sköna att luta sig mot då man sitter i kojen med en bok.

Det enda som liknar ritning på detta är vad som kan hittas i de gamla monteringsanvisningarna för IF-båten i byggsats, men de är nog mera att betrakta som skiss än som ritning. Maja föreslår att malla upp dem i en annan båt eller i din egen, vilket nog är en bra idé.

De här båda skotten är endast fästa i salongskojer, i överskåp och i garderobsfronter. Faktum är att monteringsanvisningarna anger att man ska börja montera inredningen med just garderoberna och sedan bygga resten av inredningen från dem.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar