Lacka inredning eller olja

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Hur underhåller du teaken i ruffen

Oljar
14
70%
Lackar
5
25%
Målar
1
5%
 
Antal röster: 20

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Lacka inredning eller olja

Inlägg av IF1158 »

Jag tänkte kolla hur många som lackat inredningen i sina IF.
Jag har en båt från 1973 och jag är lite fundersam om jag ska lacka eller fortsätta olja inredningen.
Alternativet är att helt radikalt måla delar av inredningen i vitt för att lyfta hela ruffen.

Så frågan är, lackar du eller oljar eller?
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Lacka inredning eller olja

Inlägg av maja »

Jag har oljat all teak med kinesisk träolja.

Nackdelen är att det luktar litet i två år efter oljningen.
Fördelen är att det verkar sitta bra och att det är väldigt lätt att underhålla om man skulle få någon skrapa.

Själv anser jag (blank) klarlack ger ett alldeles för "skinande" intryck.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Lacka inredning eller olja

Inlägg av s/y Nadine »

Nackdelen med att olja är att man måste hålla efter det, samt att det dessvärre inte skyddar så bra mot mögel är iallafall min erfarenhet. Fördelen är att oljan nog är det som skyddar inredningen allra bäst från röta och sprickbildning.

Att lacka däremot är är lättare att hålla rent, men även det kräver underhåll och görs det inte regelbundet utan lacken får bli förstörd/flagna, så är det svårt/omöjligt att återställa igen.

Att måla vitt ger onekligen ett mycket fräscht intryck. Hela båten känns större och freshare. Det finns en anledning till att så många av dagens båtar produceras med vita blanka ytor och mest bara lister i trä.

Själv har jag målat vitt, men jag har också bytt ut stor del av inredningen i samband med detta. Det kan vara svårt att få färgen att fästa på en 40 år gammal inredning som oljats under många år. Om man ändå gör det, är det viktigt att tvätta och avfetta väldigt noga, samt att välja en bra grundfärg.

Tänk också på att linoljebaserad fernissa (som är det jag antar att du menar med lack) är baserat på överkokt linolja i grundutförande. Alltså kan man blanda olja och fernissa för att få ett mellanting mellan lack och olja, eller om man vill lägga många tunna lager. Oljar man med linolja tillräckligt många lager kommer ytan till slut se ut som fernissa, under förutsättning att det får härda naturligt mellan lagren.
Fernissa är alltså en genväg istället för att olja tillräckligt mycket. I kvalitétsordningen: Linolja, kokt linolja, överkokt linolja (fernissa).
Sen finns det naturligtvis andra varianter av lack och sånt som bara kallas fernissa, tvåkomponentslack t.ex.. För icke oljebaserade transparenta lacker så gäller samma som för det du kallar färg. Nogrant grundarbete, underhåll och att det inte skyddar insidan av träet utan bara ytan.
s/y Nadine (IF-E 367)
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Lacka inredning eller olja

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Vi har oljat vår inredning ett par, tre gånger nu sedan 1984. De senaste två (har jag för mig) har vi använt halvolja, dvs lika delar kokt linolja och balsamterpentin som vi sedan spetsat med Intertox just för att förhindra mögelpåväxning. Det funkar inte hundraprocentigt, men duger åt oss. Vill minnas att vi brukar göra jobbet på hösten för att inte lukten( som vi iofs tycker är bättre än andra oljor och anledningen till att använder halvoljan) ska bli störande.

Janne
Användarvisningsbild
Schulanta
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 jun 2009 17:32

Re: Lacka inredning eller olja

Inlägg av Schulanta »

Jag har också funderat på att måla delar av inredningen vit för att få en lite fräschare ruff. Vad som gör mig tveksam är att jag på några andra forum läst att somliga är skeptiska till att köpa båtar med målad träinredning, eftersom det är svårt att avgöra träets skick. Tror ni att det resonemanget är vanligt?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Lacka inredning eller olja

Inlägg av maja »

Jag vet inte om resonemanget är vanligt, men jag hade själv resonerat på liknande sätt. Inte kanske därför att man misstänkte något lurt med det hela, men helt enkelt därför att teak enligt min mening är snyggt som det är. Och på sikt (hur lång sikt vet man inte) kommer sannolikt den vita färgen att flagna, och då blir det definitivt inte snyggt och ett helvetes jobb att åtgärda det hela.

För övrigt är det ofta ganska lätt att få bort eventuellt gammalt jordslag med en lätt avslipning. Och det är därför jag själv föredrar olja av bästa sort. Det ger minimalt med underhåll i längden, vilket är bra för en som vill ha maximalt med tid att segla på sommaren.

Dessutom verkar den kinesiska träoljan vara ganska förskonad från nytt jordslag... 8)...även i det fuktiga Skånelandet...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Lacka inredning eller olja

Inlägg av s/y Nadine »

Om underarbetet är ordentligt utfört och inredningen underhålls, så bör det inte flagna på väldigt många år. Det är bara att jämföra med andra målade träytor, så som köksinredning, möbler, husfasader m.m.
Min mening är att det borde vara enklare att avgöra om plywooden är i bra skick om den är målad. Om den vore rötskadad eller sprucken så skulle ju lacken som sagt flagna och då syns det direkt, i synnerhet om det är vitmålat.
Men jag tror att man kan tjäna på att byta ut delar av inredningen om man inte vill jobba ihjäl sig med underarbetet och att montera loss och malla av plywooden är inte alltför komplicerat.

Sedan tycker jag att gammal teak får en väldigt otrevlig doft ur den synvinkeln är mahogny eller furu betydligt bättre.

Fast är man tveksam så är det nog bäst att bara olja eftersom det är det minsta ingreppet och eftersom det inte är lika definitivt. Det kräver inte heller så mycket tid.
s/y Nadine (IF-E 367)
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Lacka inredning eller olja

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tycker teak är snyggt och luktar gott både med och utan olja. Så jag oljar min.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Martin IF-1677
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 aug 2006 22:20
Ort: Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Lacka inredning eller olja

Inlägg av Martin IF-1677 »

Jag gör ingenting, det är ganska fint ändå :0)
Användarvisningsbild
norling
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 dec 2009 16:25

Re: Lacka inredning eller olja

Inlägg av norling »

Jordslag/mögel på oljad teak kan tvättas bort med rödsprit enligt min erfarenhet sedan tidigare båtar. Min "nya" IF båt (som jag köpte i slutet av förra året) kommer att lackas invändigt med sidenmatt "Tre stjärnor-lack". Denna lack har jag använt tidigare - flagnar ej ,är luktsvag och det blir skitsnyggt! Inredningen i min båt är i mahogny och har vissa detaljer av björk...
IF nr 1638 "AMFOTERA 3"
Berguv
Inlägg: 32
Blev medlem: 01 maj 2012 22:32

Re: Lacka inredning eller olja

Inlägg av Berguv »

Låt säga att jag vill olja inredningen i min båt - vilket förarbete är nödvändigt? Slipa eller bara tvätta av? Och i så fall - med ngt särskilt medel???
Regatta
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 okt 2011 00:00
Ort: Treviso - Italy
Kontakt:

Re: Lacka inredning eller olja

Inlägg av Regatta »

Hello,
I refitting all my interior made by teak. for the old panel oiled i scrubed with 120 sand paper and later i used a water paint..(30% paint 70% water ) i take off excess of paint with a towel. Result perfect!!!Teak light and very warm color. you can see at www.marieholm26.org
I didn't use any oil.. reason? mold.
cheers
Användarvisningsbild
M??rtenNilsson
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 jul 2021 23:24
Segelnummer: 2258
Båtnamn: Undine
Ort: Skallkrokens hamn
Has thanked: 3 times

Re: Lacka inredning eller olja

Inlägg av M??rtenNilsson »

Berguv skrev: 17 maj 2013 00:25 Låt säga att jag vill olja inredningen i min båt - vilket förarbete är nödvändigt? Slipa eller bara tvätta av? Och i så fall - med ngt särskilt medel???
Om någon pedagogisk själ skulle ta på sig att skapa en lista av alla steg, inklusive förarbete, så skulle det vara uppskattat
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Lacka inredning eller olja

Inlägg av maja »

Det finns många metoder, beroende på vad man vill åstadkomma och hur det ser ut innan.

På innan oljad inredning som är snygg utan jordslagsfläckar, brukar jag själv gå över med vanligt lättflytande teakolja för möbler som jag köper i ICA-butiken.

På inredning som har jordslagits eller som missfärgats av t.ex. läckande rutor har jag skruvat av panelen och först tvättat med en blandning av Klorin och Ajax och därefter slipat lätt med scotchbrite och försiktigt med 600 våtslippapper för att få bort oljan och därefter nyoljat med någon uteolja. Det brukar inte bli samma nyans till en början, men om några år blir det samma nyans som övrig inredning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Lacka inredning eller olja

Inlägg av johan swe-1870 »

M??rtenNilsson skrev: 29 apr 2022 00:44 Om någon pedagogisk själ skulle ta på sig att skapa en lista av alla steg, inklusive förarbete, så skulle det vara uppskattat
En fullständig arbetsbeskrivning på totalrenovering av trött oljad inredning finns i Renovering av InFinit.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar