Sökningen fann 275 träffar

av IF1426
18 sep 2021 22:07
Kategori: Segel
Tråd: storsegel med replik
Svar: 27
Visningar: 25259

Re: storsegel med replik

"Så här ser segelinföraren ut. Har testat den några gånger men beslutat att inte använda den mer. Som synes är det väldigt tätt där segelduken ska passera – vilket skapar onödig friktion även när jag hissar. Halning funkar inte heller så bra, av samma anledning". Texten ovan är hämtad från...
av IF1426
17 sep 2021 10:02
Kategori: Segel
Tråd: storsegel med replik
Svar: 27
Visningar: 25259

Re: storsegel med replik

I Tråden Spindlar skrev jag om spindlar l mastrännan, kul att det framkommer samma problem i den här tråden.

L Å Andersson
av IF1426
20 aug 2021 21:16
Kategori: Beslag
Tråd: Genuacunningham
Svar: 22
Visningar: 23178

Re: Genuacunningham

På vissa Blixt-segel finns det en förlikswire, som ska spännas mer än så, upp till halva förstagsspänningen enligt info från Göran Ejdeling. Den ska förankras i förstagsbeslaget (alldeles bakom förstagsinfästningen)--(citat fr Mareks inlägg ) P1020208.JPG Lägger in en bild på en enkel infästning av ...
av IF1426
02 aug 2021 07:42
Kategori: Lyft
Tråd: Centrumlyft
Svar: 57
Visningar: 88198

Re: Centrumlyft

Snarat lyft, 3ton x0,8 =2,4ton Vill med mitt tidigare inlägg förmedla vilka regler som gäller vid lyft med mjuka rundsling, till den som är osäker vad som gäller vid lyft. En IF väger tom 2.15 ton så det finns marginal upp till 2,4 ton, snarat lyft. Men i ett par inlägg har det skivits att lyfta båt...
av IF1426
29 jul 2021 17:30
Kategori: Annat
Tråd: Spindlar
Svar: 4
Visningar: 5411

Re: Spindlar

Trevligt att få en uppskattning av metoden, vilken jag har använt under några år vid ungefär 3-4ggr per säsong. I år verkar spindlarna vara mer välmående varför jag ville delge metoden att avlägsna dessa i masten. På frågan om rengörning av spindelskitarna, går de att att få bort om man blöter upp o...
av IF1426
28 jul 2021 21:57
Kategori: Annat
Tråd: Spindlar
Svar: 4
Visningar: 5411

Spindlar

Skriver något om spindlar i masten, något som jag inte tror det skrivits om tidigare i Forumet. Spindlarna verkar trivas i likrännan då högt upp och spinner gärna ett nät i Vindex-en, från sin position lämmnar de en mängd avtryck på rufftaket. Kanske ett litet problem jämfört med fågelträck. Jag har...
av IF1426
10 jul 2021 17:50
Kategori: Rigg
Tråd: Danske røstjern (Röstjärn)
Svar: 7
Visningar: 7897

Re: Danske røstjern (Röstjärn)

I vår tidning Medvind nr 1-1993 finns en måttsatt ritning på det ursprungeliga danska utförandet av röstjärn för undervant, sign.H Blomdahl. Hålet för vantskruven är måttsatt till runt 6,5 mm vilket bör vara 8,5mm. Med en svetsare som har behörighet i Tig svetsning är det fullt möjligt att tillverka...
av IF1426
08 jun 2021 16:59
Kategori: Roder
Tråd: Böldpest i roder, flisor på insidan?
Svar: 9
Visningar: 12076

Re: Böldpest i roder, flisor på insidan?

Trvligt att du Awide kommer igen med en beskrivning hur nu åtgärdade öppningen i rodret. Den metod som De Ijssel anvisat är säkert genomtänkt och blir nog en en hållbar lagning, det är ju ändå en ganska liten åtgärd. I min tidigare beskrivning refererade jag till ett arbetsätt som jag använde när ja...
av IF1426
01 jun 2021 17:27
Kategori: Segel
Tråd: Okänd del storsegel
Svar: 12
Visningar: 12191

Re: Okänd del storsegel

Lägger in en bild på travaren eller uthalsvagn, vilket man vill kalla den, hur den är arrangerad i mitt segel. Bommens replik sträckte i aktra änden bak till travaren, i mitt fall gick det att justera tjockleken på travaren så att den gick in i bommen . Jag ansluter uthalet med en schackel till ölje...
av IF1426
31 maj 2021 16:55
Kategori: Segel
Tråd: Okänd del storsegel
Svar: 12
Visningar: 12191

Re: Okänd del storsegel

Den uthalsvagn som är märkt Selden 511-519 är skall skäras i likrännan på bommen. Men nu är den för bred för att gå in i rännan som då är avsedd för bommar av senare typ som är mer öppna. Likrännan på min bom till en proctor mast är endast 3mm bred. Det segel som jag har, är försedd med en liknande ...
av IF1426
21 maj 2021 16:52
Kategori: Rigg
Tråd: Travare och Segelintag proctor
Svar: 16
Visningar: 24186

Re: Travare och Segelintag proctor

Och om man nu även vill använda replik som man kanske har på sin kappseglingsstor, sitter då en sådan likränneförlängare i vägen när man ska hissa och fira, eller går det att kombinera ? Eller är den kanske lätt att ta av..?.. Likränneförlangare eller kassetten som jag kallade den är lätt att ta bo...
av IF1426
20 maj 2021 21:10
Kategori: Rigg
Tråd: Travare och Segelintag proctor
Svar: 16
Visningar: 24186

Re: Travare och Segelintag proctor

Trevligt att swe2275 uppmärksammat min lösning att förlänga likrännan. Har min IF som en hobby och tycker det är intressant att göra lösningar för hantering av olika funktioner. Om jag kallar den kassett , vilket är ett hobbyarbete som jag tillverkat av aluminium delar som då har hand arbetats , vil...
av IF1426
20 maj 2021 17:45
Kategori: Rigg
Tråd: Travare och Segelintag proctor
Svar: 16
Visningar: 24186

Re: Travare och Segelintag proctor

Om jag förstår dig rätt Marek var var denna löning att få ner travarna i ett läge närmare bommen ganska onödigt.


L-Å Andersson
av IF1426
18 maj 2021 19:27
Kategori: Motor
Tråd: Montera motorfäste
Svar: 7
Visningar: 13468

Re: Montera motorfäste

Ställer man en fråga, skall jag ge ett svar på hur det ser ut i min båt. Det är en 14mm tjock plyfaskiva, bredd 350mm höjd 320mm avfasad för ansluta mot undersida däcket, om den är limmad på något sätt är jag inte säker på, det var flera år sedan den kom på plats. Det är naturligtvis bra om den ligg...
av IF1426
13 maj 2021 20:44
Kategori: Roder
Tråd: Böldpest i roder, flisor på insidan?
Svar: 9
Visningar: 12076

Re: Böldpest i roder, flisor på insidan?

Det var kul att du hör av dig, jag är ingen expert men har gjort några åtgärder vid olika tillfällen bl.a justerade jag mitt roder. Du skriver att De-ljssel föreslår att fylla utrymmet med epoxi, vilket blir som en glasbit det förstår jag inte. Jag skulle räta upp kanten mot de främre rundade delen ...