Installera Porta Potti

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

ericschuldt
Inlägg: 14
Blev medlem: 04 sep 2017 12:24
Been thanked: 1 time

Installera Porta Potti

Inlägg av ericschuldt »

Efter några månaders vintervila börjar nu äntligen seglarsuget att vakna till liv igen. Och en av de förbättringar av min IF som jag tänkt på under en lång tid är att försöka få till en bra och säker placering av Porta Potti.

Jag har läst en del i trådarna här och det verkar som alla är i princip överens om att en fast toalett inte är något bra idé. Känns också i princip omöjligt för en normallång att lyckas sätta sig tillrätta på en toa inne i garderoben. Därför köpte jag i höstas en Porta Porti av mindre modell. Men var ska man egentligen placera den? Många verkar föreslå under förpiksluckan, men visst måste man då snickra någon slags bottenplatta? Väldigt glad för alla tips!

Vet att den vanliga hinken i akterstuven är den helt klart bästa lösningen under segling. Men inne i trång naturhamn vill man ju ha ett lite mer diskret alternativ.

bästa seglarhälsningar

Eric

IF-båt Selma, nr 2791
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Installera Porta Potti

Inlägg av Jim »

Det blir lite svårt att få Porta Pottin att balansera i utrymmet direkt under förpiksluckan om man inte gör någon konstruktion där. Vi har samma projekt på vår lista och jag tänker mig att jag gör en platta som kommer upp så pass mycket att man får en jämn och lagom stor yta att sätta Porta Pottin på.
Jag är lite allergisk mot att sätta fast plattan permanent och tänker mig en liknade läsning som finns vid nedgångssteget vid ruffluckan. Två klossar vid garderoberna som håller skivan på plats.
Sen tänkte jag ha ett spännband som är fäst i skottet mot förpiksstuven som man sedan spänner runt Porta Pottin. Alternativt skulle man kunna sätta en "regel" i ett par slitsar akter om Porta Pottin så att man håller den tajt mot skottet mot förpiksstuven.
IF Porta Potti.png
IF Porta Potti.png (814.37 KiB) Visad 11351 gånger
Jag hade ingen bra bild men jag hoppas du förstår principen.

Jag skall påbörja jobbet med den om ett par veckor och kan lägga upp bilder då.
ericschuldt
Inlägg: 14
Blev medlem: 04 sep 2017 12:24
Been thanked: 1 time

Re: Installera Porta Potti

Inlägg av ericschuldt »

Tusen tack! Då är det bara att börja snickra då.

Har sett andra som haft någon typ av "platta" under Porta Pottin, det är väl första steget för att göra den stabil, sen ett spännband runt om.

Jag tror inte att jag kommer ha den framme hela tiden, under segling ser jag inga problem att ha den längst in i utrymmet långt inne under sittbrunnen. Men väl i hamn, ja då får den ju gärna sitta på plats.

En dröm vore ju om någon i forumet har ritning på "bottenplattan" som stabiliserar pottan. Men det kanske är en önskedröm?

mvh

Eric

IF-båt Selma, nr 2791
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Installera Porta Potti

Inlägg av IF 2719 »

Hej! Jag bor i Rönninge o om du bor nära kan du låna plattan o göra liknande. Jag kan fota o mäta också men hinner ej mäta närmaste dagarna.

Har du loggat in som medlem o kollat om ritning finns?

Det är bra att ha den fastmonterad hela tiden. Mvh Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
ericschuldt
Inlägg: 14
Blev medlem: 04 sep 2017 12:24
Been thanked: 1 time

Re: Installera Porta Potti

Inlägg av ericschuldt »

Det vore oerhört snällt! Jag ska nog inte börja snickra förrän i mars, men har absolut inga problem att komma förbi dig också. Känns ändå som att segelnummer 2719 och 2791 borde träffas någon dag!

mvh

Eric
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Installera Porta Potti

Inlägg av IF 2719 »

Ok ring el smsa före! Kan ta med plattan till mässan 10/3 om du kommer till årsmötet eller någon av våra Temakvällar segling. 20/2 ons är det föreläsning om segel o segeltrim...
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Skriv svar