Parsun F5BM 5HP - oljebyte

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Tennisseglaren
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 sep 2019 18:04
Been thanked: 1 time

Parsun F5BM 5HP - oljebyte

Inlägg av Tennisseglaren »

Hej

Jag har en Parsun 5HP 4takt som följde med båten när jag köpte den. Är det någon i gruppen som vet var dräneringshålet för motoroljan sitter? När jag googlar på modellen ser det ut som om hålet ska vara uppe vid motorn, men det finns inget sådant hål när jag kollar. Om någon har en bild så hade det varit tacksamt!

Sedan undrar jag vad detta hör till (se bild), den har spruckit och torkat en del så jag är osäker på om den går att sätta fast igen. Enligt Marineparts reservdelslista så är det en "Cover, rubber", men vad har den för syfte? Är det ev så att detta är dräneringshålet till motoroljan? Jag beställde "Cover, Rubber "B" men den är mindre i storlek och passar således inte. Är det av stor vikt att inget vatten kommer in i detta hål, eller kan jag försöka sätta dit pluggen igen trots att den är lite sprucken? Ska sjösätta till helgen så hinner nog inte få ny reservdel innan dess.

Tack på förhand!
Bilagor
IMG-0073.JPG
IMG-0073.JPG (79.98 KiB) Visad 5076 gånger
IMG-0072.JPG
IMG-0072.JPG (56.45 KiB) Visad 5076 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Parsun F5BM 5HP - oljebyte

Inlägg av maja »

Parsun 5hp är en kinesisk kopia av Yamaha F4, något trimmad i förgasaren (eller kanske inte strypt).Det finns en verkstadshandbok till F4-an på medlemssidorna. Du måste vara medlem i förbundet för att kunna läsa denna.

Oljepluggen sitter på undersidan motorblocket. En av 6-kantsbultarna har litet större dimension än övriga. Det är pluggen. Den har dessutom en packning av metall som aldrig behöver bytas.

Gummipuggen är bara ett lock som täcker skarven för växelföraren (om jag minns rätt), som du nog inte behöver bry dig om.

Jag har själv en F4. Bästa 4-taktaren till en IF. Den väger bara 23 kg med lång rigg, vilket gör den lättast i klassen 8)
Senast redigerad av 1 maja, redigerad totalt 24 gånger.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar