Jag var nere och mätte på båten och min Yamaha 8hp för att urtröna om man skulle kunna ge sig på ett motorfäste som på Omega 10. Har sett denna "in action" och blev klart imponerad av enkelheten och snabbheten. Motor ligger på skenor och tippar ner av sig själv. Omvänt är det bara att "rycka" tillbaka den.
Vad tror ni? Är det helgerån att göra en lucka i akterspegeln?
Motorfäste - tänka om från början
Moderator: Moderator
Motorfäste - tänka om från början
Senast redigerad av 1 Gunverth, redigerad totalt 2 gånger.
IF SWE 3046, Snutten, som för tillfället är landbaserad för totalrenovering.
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Motorfäste - tänka om från början
Om du gör ett stort hål i akterspegeln, kommer du att få mycket vatten i akterutrymmet vid segling i hård vind. Båten kommer således att tappa en stor del av sitt deplacement i aktern och därmed sin bärighet. Dessutom kan det hända att skrovets vridstyvhet påverkas/försämras.
Jag hade inte vågat segla utomskärs med en sådan båt..
Möjligtvis skulle det funka om du kunde dra in hela motorn och sätta för en lucka. Men IF-båtens akterspegel är välvd, så en lucka blir aldrig tät.
Jag hade inte vågat segla utomskärs med en sådan båt..
Möjligtvis skulle det funka om du kunde dra in hela motorn och sätta för en lucka. Men IF-båtens akterspegel är välvd, så en lucka blir aldrig tät.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Re: Motorfäste - tänka om från början
Omega 10:an har en lucka som inte syns i bild. Jag funderade just vart den tagit vägen.maja skrev:Om du gör ett stort hål i akterspegeln, kommer du att få mycket vatten i akterutrymmet vid segling i hård vind. Båten kommer således att tappa en stor del av sitt deplacement i aktern och därmed sin bärighet. Dessutom kan det hända att skrovets vridstyvhet påverkas/försämras.
Jag hade inte vågat segla utomskärs med en sådan båt..
Möjligtvis skulle det funka om du kunde dra in hela motorn och sätta för en lucka. Men IF-båtens akterspegel är välvd, så en lucka blir aldrig tät.
Tanken är nog att förstärka öppningen rejält för vridstyvheten. Luckkonstruktionen får man fundera på. Naturligtvis skall den vara tät...och snygg...och allt skall få plats.
Tankar, tankar.
IF SWE 3046, Snutten, som för tillfället är landbaserad för totalrenovering.
Re: Motorfäste - tänka om från början
Väldigt intressant idé med sådan lucka.
Finns det någon design och konstruktionskunnig på detta forum som skulle vilja skissa på en sådan lucklösning för IF som uppfyller alla krav på sjösäkerhet, stabilitet och funktion?
Jag ser en väg att gå att ta bort original motorbrunn med sarg och plasta igen det hålet och sedan göra en slags räls som man drar in motorn på och s.a.s. svänger in den i aktern så den inte sticker ut.
Med en sådan lucka borde man klara sig med kort rigg på motorn eller?
Om man leker med tanken att man idag skulle konstruerat IF-båten med Folkbåten som förebild, hur hade den sett ut då?
Formmässigt är ju själva grundformen given men de olika lösningarna för t.ex. sittbrunn, ruff, motorfäste, pentry etc.
Det har ju hänt en hel del inom båtdesign med en massa kluriga lösningar som inte fanns 1968.
Jag älskar formen på en IF men det finns mycket man kan önska hur bekvämlighetssynpunkt för att båten skall vara bekväm.
Finns det någon design och konstruktionskunnig på detta forum som skulle vilja skissa på en sådan lucklösning för IF som uppfyller alla krav på sjösäkerhet, stabilitet och funktion?
Jag ser en väg att gå att ta bort original motorbrunn med sarg och plasta igen det hålet och sedan göra en slags räls som man drar in motorn på och s.a.s. svänger in den i aktern så den inte sticker ut.
Med en sådan lucka borde man klara sig med kort rigg på motorn eller?
Om man leker med tanken att man idag skulle konstruerat IF-båten med Folkbåten som förebild, hur hade den sett ut då?
Formmässigt är ju själva grundformen given men de olika lösningarna för t.ex. sittbrunn, ruff, motorfäste, pentry etc.
Det har ju hänt en hel del inom båtdesign med en massa kluriga lösningar som inte fanns 1968.
Jag älskar formen på en IF men det finns mycket man kan önska hur bekvämlighetssynpunkt för att båten skall vara bekväm.
Fredrik Ringblom
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Re: Motorfäste - tänka om från början
Motorn måste ändå sitta tillräckligt högt upp, så att den inte kommer under vattnet när man går i krabb sjö. Men visst, det hade väl kanske varit lättare att dra in en kort motor i båtens långskeppsriktning.IF1158 skrev: Med en sådan lucka borde man klara sig med kort rigg på motorn eller?
Men ändå, en sådan lucka kommer att sitta i sittbrunnens durkhöjd. Med en stor lucka öppen så lågt får man nog räkna med att bli litet blöt om fötterna då och då.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983