Osmos / böldpest ovanför vattenlinjen?

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

My _
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 apr 2020 18:49
Has thanked: 2 times

Osmos / böldpest ovanför vattenlinjen?

Inlägg av My _ »

Hej!

Jag är sedan i höstas ägare till en IF, köpte den för att den var så fin :) Men nu när jag tog av presenningen upptäckte jag till min fasa dessa blåsor på friborden. Ganska långt akterut och på båda sidor, fast inte så mycket än så länge. Det är bara över vattenlinjen. Så nu är frågan, skulle det ändå kunna vara osmos? Jag har postat bilden i ett annat forum och nästan alla svarade att det såg ut som att det bara var färgen som släppt. Dock var det en som hade haft liknande problem, och han hade kommit fram till att det var osmos... Därför vill jag gärna fortsätta undersöka saken, kanske någon här har koll :)
Båten blev ommålad för ca 10 år sedan tror jag och förra ägaren epoxybehandlade botten förra året. Kan det möjligtvis vara så att ev. instängd fukt i kölen söker sig uppåt istället? Det är precis ovanför vattenlinjen, se bild.

Tacksam för alla tips,

My
Bilagor
IMG_0387.jpg
IMG_0387.jpg (44.24 KiB) Visad 6535 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Osmos / böldpest ovanför vattenlinjen?

Inlägg av maja »

Man kan se att det bara är färgen som har släppt från underlaget.

Det kan ha många orsaker. Oftast beror sådant på dåligt underarbete, eller att skrovets yta varit fuktig när man målade. Det kan även bero på att man använt vax med silikon innan tiden för målningen och inte sanerade tillräckligt.

Jag har sett en båt som råkat lika illa ut som din, bara ett år efter ommålning..

Men det är ju bara ett skönhetsfel. Jag skulle låta det vara och vänja mig psykiskt till att jag har en båt med ljusblå prickar...För att minimera sådant här är att man alltid ser till att välja samma färg som befintlig om man får för sig att måla om friborden, gäller även på eventuell primer...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Osmos / böldpest ovanför vattenlinjen?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tycker också det bara ser ut att vara färgen som bubblar lite. Det är nog inte hela världen, även om det ser lite trist ut på nära håll.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
My _
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 apr 2020 18:49
Has thanked: 2 times

Re: Osmos / böldpest ovanför vattenlinjen?

Inlägg av My _ »

Tack för era svar! Nu kan jag segla lugnt i sommar :)
Haha, ja det tar nog lite tid för mig att vänja mig vid de ljusblåa prickarna! Får väl bli en ordentlig ommålning någongång i framtiden...
Skriv svar