problem med Seldén bom

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Erland
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 dec 2016 21:59
Has thanked: 2 times

problem med Seldén bom

Inlägg av Erland »

Hej alle

På min IF "Friheden" har jeg en Seldén mast og bom.

Problemet er ved bommens ene endebeslag.

Jeg har det problem, at der er korrosion ved popnitterne (måske har der siddet rustfri popnitter tidligere) og beslaget sidder ikke ordentligt fast.
Jeg har boret de gamle popnitter ud, og skal nu have fundet en løsning, så beslaget kan komme til at sidde fast igen.

Jeg har overvejet at bore op til større popnitter. En anden løsning kunne være at bore op, skære gevind og bolte fast (evt. med bolt af aluminium).
Som en sidste udvej har jeg overvejet at skifte rebeline og bomudhal for derefter at støbe beslaget fast i epoxi.

Er der nogen her på forumet, der har et godt forslag?
IMG_20180408_143359322.jpg
IMG_20180408_143359322.jpg (127.13 KiB) Visad 6242 gånger
Med venlig hilsen

Erland Eckerberg
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: problem med Seldén bom

Inlägg av maja »

Du kan försöka gänga hålen med M5-gänga och sätta dit syrafasta skruvar (AISI 316) . Sätt litet fett på skruvarna i runt hålet så förhindrar du att aluminiumen korroderar. Det borde gå om skruvhålen redan inte är för stora och/eller att hålet i aluminiumprofilen är så stort att skruvskallen går igenom.

Om inte det går, prova med större popnitar. Popnitarna ska vara av materialet Monel. Du kanske måste låna ett kraftigt popnit-verktyg av någon verkstad eller båttillbehörsbutik för nintningen. Ett vanlig liten popnittång (som ju är avsedd för aluminiumnitar) är alldeles för "kraftlös" för stora nitar av Monel.

Du kan kombinera de här två metoderna.

Om du bedömer att detta inte går, får du borra nya hål i närheten av de andra. Då kan du välja mellan att popnita eller skruva fast beslaget. De gamla hålen gör ingen skada...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Erland
Inlägg: 13
Blev medlem: 14 dec 2016 21:59
Has thanked: 2 times

Re: problem med Seldén bom

Inlägg av Erland »

Hej Marek

Tak for forslaget.

Med venlig hilsen Erland
Skriv svar