Byte av storfall

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Been liked: 15 times

Re: Byte av storfall

Inlägg av maja »

Jag själv använder Admiral Racing till både storfallet och försegel fallet.

Liroslinan som du föreslår får om jag skattat rätt, cirka 20 mm / m röjning vid brottlast, vilket är dubbelt så mycket jämfört med en 5 mm vajer. En 8 mm Admiral Racing Lina har väl betydligt högre brottlast och därmed betydligt mindre röjning vid samma last.

Liroslinan är kanske mera avsedd till t.ex. spinnakerskot än till fall.

Jag hade gamla original vajerfall tills jag bytte för några år sedan, först storfallet och därefter försegelfallet, detta pga att fallen hade nått sin livslängd. Även om det blir en slant vid köptillfället, blir avskrivningstiden lång, kanske 40-45 år för bra grejor.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Andreas89
Has liked: 1 time

Inlägg av Andreas89 »

maja skrev:
tis 30 jun 2020 11:08
Även om det blir en slant vid köptillfället, blir avskrivningstiden lång, kanske 40-45 år för bra grejor.
Är det så pass lång livslängd på grejerna med god omvårdnad så är det inte så mkt att orda om, det får bli Admiralen. Tack för feedback!

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Been liked: 15 times

Inlägg av maja »

Även om man kanske byter nästa gång redan efter halva den tiden, bara därför man vill ha nya och fräscha grejor, så blir det ganska litet pengar jämfört med allt annat. Eftersom det i huvudsak är UV-ljuset som tar kål på höljet, kan det vara klokt att vända fallen efter sisådär tio-femton år. Spar kvittot i din båtpärm tillsammans med alla annan båtdokumentation,så håller du ordning på tiden... 8)..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Has liked: 23 times
Been liked: 23 times
Kontakt:

Inlägg av johan swe-1870 »

Min erfarenhet är att fallen slits mest där de görs fast efter hissning. Mest slits det med avlastare eller råtta, mindre med en knap. Efter mycket segling kan därför höljet bli lite luggslitet just vid fastgöringspunkten. Om höljet sedan till slut brister får du byta fallet. Så tipset om att vända fallet i halvlek är bra, eftersom det flyttar slitaget till ett annat ställe.

Jag tror livslängden är betydligt kortare än 40-45 år. Jag minns inte säkert men gissar att jag fick byta genuafall efter ca 15 år pga slitage. Jag har det fastgjort enbart på avlastare, så det får naturligtvis hög belastning på samma punkt hela tiden.

Ett annat sätt att tvingas köpa nya Admiral Racing fall är att lämna kvar dem på masten efter avriggning på hösten. När jag på våren tog ut masten ur det låsta mastskjulet var alla fall borta. :evil: Sedan dess drar jag ut fallen och tar hem dem direkt efter avriggning varje höst.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Andreas89
Has liked: 1 time

Inlägg av Andreas89 »

Ja det är vid avlastare på trimbrädan som fallet som ska bytas ut har raserat. Samt viss tendens till nötning från trissorna i mastens topp och fot.

När jag köper nytt tänkte jag köpa några extra meter så att man utöver att vända i halvlek också kan kapa fallet några cm i änden varannan säsong eller så och flytta nötpunkterna.

Skriv svar