Lösfotat eller bomlik?

Segel

Moderator: Moderator

Leif Ågren
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 jul 2007 13:28
Ort: Åhus

Lösfotat eller bomlik?

Inlägg av Leif Ågren »

Har planer på att köpa nytt storsegel till min IF.
1. Jag är medveten om att klassbestämmelserna inte tillåter lösfotat men undrar om det finns några fördelar med lösfotat storsegel till IF.
2. Hur många rev anser ni att det behövs"
3. Hur många hellånga lattor är lämpligt/ tillåtet
3. Vad är er uppfattning om kvaliteten på cruisingsegel från polska segel Kabat jämfört med lokal svensk segelmakare.

Tacksam för synpunkter
IF 2358
Leif Å
ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: 16 okt 2011 10:15
Ort: Helsingborg

Re: Lösfotat eller bomlik?

Inlägg av ntica »

var ska du beställa? priser? har hört gott om de utländska segel tillverkarna.
Leif Ågren
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 jul 2007 13:28
Ort: Åhus

Re: Lösfotat eller bomlik?

Inlägg av Leif Ågren »

Alt 1_: Storsegel från Kabat. Dukkvalitet Polyant AP( All purpose) 2 långa lattor+ 2 rev: Pris 8100 kr
Alt 2: Storsegel från Hamel Sails : Duk Brainbridge Challenge: 1 lång latta + 1 rev: Pris 10630 kr
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Lösfotat eller bomlik?

Inlägg av johan swe-1870 »

Vad gäller rev diskuterade jag det med min utmärkta segelmakare i södra Sverige och kom fram till en annorlunda lösning. Ett rev gjordes, men placerades ovanför nedersta lattan istället för nedanför som annars är brukligt. Hornet hamnar därför betydligt högre upp än standardlösningen, eftersom förstärkningarna går upp ovanför öljetten.

Argumentet är att när jag väl blir färdig till att reva är det lika bra att ta mycket.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
norling
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 dec 2009 16:25

Re: Lösfotat eller bomlik?

Inlägg av norling »

Jag har just fått mitt nya storsegel från Bodings: 8 400:- vinterpris. Crosscut cruisingsegel Polyant Dacron 280g med 1 genomgående och 3 korta lattor, 1 rev, travare, replik i bom, segelnummer. Tycker priset är bra eftersom ordinarie är 11 500:- Beställ på hösten!
IF nr 1638 "AMFOTERA 3"
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Lösfotat eller bomlik?

Inlägg av maja »

Jag finner inte att ett lösfotat storsegel innebär någon fördel. Bl.a. blir seglet svårare att trimma, eftersom man inte ser så tydligt, när seglet har släppts in för mycket och därmed tappar sin form. När man har seglet i en ränna, ser man ju tydligt, när seglet blir så dåligt sträckt i bomliket, att det blidas stora, vertikala veck från bommen och uppåt.

Det där med lösfotat tror jag mest är en segelmakargrej... Billigare tillverkning till samma eller högre pris, bara man kan övertyga kunden med litet smart reklam...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar