Winchhöjd på rufftak

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

dirk
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 apr 2011 18:30
Has thanked: 1 time

Winchhöjd på rufftak

Inlägg av dirk »

Hej,
jag ska placera underdrivna Andersenwinchar på rufftak. Jag tänkte segla främst med den nya focken och en fockskena placerad längre in intill ruffen. Här undrar jag lite om höjden av underläggsplattan och råttplaceringen.

Jag har sett olika höjda på underlägsplatan. Finns de någon optimal höjd och placering så att skoten inte skaver mot sprayhoodskanten eller nedfälld sprayhood? Det verkar finnas många olika placeringar på rufftaket och lutningar...

Jag undrade även om cleatplacering. Eftersom jag inte vill ha cleatsen i sittbrunn finns det jo möjligheten att placera de på själva rufftak vilket jag tycker se smidig ut men vinkeln förefaller bli stor om winchen sitt högt upp. Alternativet är jo vid sidan av ruffen...

Det vore roligt att höra lite synpunkter som talar för/emot de olika lösningarna.
Dirk
"Miss Tilia" SWE-3444, Lomma
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Winchhöjd på rufftak

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har satt mina långt bak och lång ut på 20-25 mm teak. De sitter delvis på den böjda delen av taket. Sätt dem där ute, vinklade utåt, så att du kan skota utan att klämma fingrarna även när skjutluckan är fördragen. Handtaget på winschen bör alltså ha tillräckligt avstånd i höjdled till skjutluckans akterkant så där får plats fingrar mellan.

Jag vill ha ren sittbrunn (skönt att luta sig mot i hamnen) så jag har monterat mina cleats på ruffens utsida.

Jag leder skot från fock också till genuablocket för att slippa att skotet ligger an. Nu har jag en fock enligt gamla modellen som jag skotar så nära ruffen det går. Jag vet inte hur den nya påverkar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Winchhöjd på rufftak

Inlägg av maja »

Jag har mina takwinchar ungefär som Johan. Jag använder också genuablocken för omleding av skotet. Annars blir det nog omöjligt att leda till wincharna på något vettigt sätt.

Man ska även tänka på att ha så höga klossar, att skotet inte skaver för mycket på sprayhooden, när man har den monterad och nerfälld. Mina klossar är på gränsen till för låga, och skotet ligger an en aning. Men det har faktiskt inte blivit något nämnvärt slitage på sprayhooden, som jag haft i snart 30 år. Skälet till detta att spayhooden är så långlivad är säkerligen att jag bara har den monterad vid semestersegling.

Ta en titt på några IF-båtar innan du bestämmer dig. Det finns flera små varianter av montering av både winchar och råttor, och det är nog bra att du väljer någon variant som passar dig bäst. Du är välkommen på min båt vid något tillfälle, och i Lomma finns det många fler IF-båtar som du kan kika på.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
dirk
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 apr 2011 18:30
Has thanked: 1 time

Re: Winchhöjd på rufftak

Inlägg av dirk »

Jag använder också genuablocken för omleding av skotet. Annars blir det nog omöjligt att leda till wincharna på något vettigt sätt.
Maja,
förstår jag rätt att du leder skoten från din stora fock först till fockskenan som sitta nära ruffen och sedan till något block på den inre genuaskenan och därefter upp till winchen. Eller går skoten från focken direkt till den inre genuaskena (och fockskenan är överflödig??) innan den går till winchen??
"Miss Tilia" SWE-3444, Lomma
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Winchhöjd på rufftak

Inlägg av maja »

dirk skrev:
Jag använder också genuablocken för omleding av skotet. Annars blir det nog omöjligt att leda till wincharna på något vettigt sätt.
Maja,
förstår jag rätt att du leder skoten från din stora fock först till fockskenan som sitta nära ruffen och sedan till något block på den inre genuaskenan och därefter upp till winchen.
Ja, just så. Det går även bra att använda blocket på den yttre genuaskenan om man inte har någon inre.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
dirk
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 apr 2011 18:30
Has thanked: 1 time

Re: Winchhöjd på rufftak

Inlägg av dirk »

Tack för synpunkterna, Maja och Johan!
"Miss Tilia" SWE-3444, Lomma
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Winchhöjd på rufftak

Inlägg av johan swe-1870 »

Här ser du hur mina skotwinchar sitter:

Bild

Bild

Bild
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Montera vinsch på rufftaket

Inlägg av IF1158 »

Instruktiva bilder!

Min båt skall vara med på SM nästa vecka och nu brinner det i knutarna att fixa till vinschar på rufftaket.

Det blir Andersenvinschar.

Min fråga är val av mtrl till klossar för vinscharna.

Det verkar finnas ett antal "skolor":
1. Använda nån typ av plast t.ex. plastskärbrädor eller nylonklossar.
2. Teak (synlig)
3. Inplastad lösning med någon typ av distansmtrl

Jag funderar nu på teak eller mdf.

Teak går att ha synligt och antingen olja eller lacka den.
Mdf måste på något sätt skyddas antingen med färg eller att det täcks med t.ex. epoxi och glasfiber.

Jag har tänkt skruva fast klossarna underifrån med synliga skruvar/brickor/etc och göra det snyggt.

Finns det fler smarta lösningar?

Är det någon som har mall för borrhål till vinsch och kanske mall till klossarna?

Placering av vinsch.
Jag har sett två skolor här också:
1. Monterad på "rundningen" vilket ger rätt lutning på vinschen men också rätt mycket slipande för att få till klossen,
2. Monterad på det plana rufftaket med en kloss som lutar.

För och nackdelar med de olika lösningarna?
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Winchhöjd på rufftak

Inlägg av IF 2719 »

Hej åk ned till Gäddviken Kvarnholmen o kolla! Där ligger nu 2 SM-vinnare med vinschar på rufftaket. Finns också fler IF med vinsch på taket. Jag ska ev dit en sväng i veckan så kanske jag kan visa dig? Mvh Martin 0707339696


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Winchhöjd på rufftak

Inlägg av maja »

Jag tror det är bäst att lägga dem litet på rundningen, eftersom det torde minska risken för beknip. Dessutom går då winchhantaget fritt för stängd rufflucka utan att klossen behöver vara så väldigt hög. Så gjorde jag år 1988, och det har funkat bra sedan dess.

Men ta dig en tur till Gäddviken och kika....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar