Enkel tillbyggnad för pentryt

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

andreas IF-259
Inlägg: 17
Blev medlem: 05 okt 2018 23:33
Segelnummer: 259
Båtnamn: Ingrid
Ort: VSS, Stockholm
Been thanked: 4 times

Enkel tillbyggnad för pentryt

Inlägg av andreas IF-259 »

Här kommer en närmare beskrivning av en lösning för rinnande vatten, förvaring och arbetsyta i pentryt som jag och min sambo snickrade ihop förra vintern.

För den som tycker att orginalpentryt är lite snålt tilltaget finns det visserligen ritningar på andra lösningar att hitta här på hemsidan. Det här alternativet har dock följande fördelar:
1. Det är väldigt enkelt att bygga.
2. Det gör inga ingrepp i båtens orginalutförande (sånär som på några borrade hål).
3. Den kan lätt plockas ut, om man vill snåla in på vikten.

Nedan följer några bilder för inspiration. Jag undviker medvetet en alltför detaljerad beskrivning, och mått - för jag tror att ni som läser här förmodligen gör bättre beräkningar själva.

Bild

Lådan står uppe på dynorna och skjuts in i stickkojen under segling. Där ligger den säkert i alla väder. Vi limmade på några färdigmålade golvlister under lådan för att minska friktionen mot dynorna. Kanske inte så snyggt- men det funkar.


Bild


Själva diskhon utgörs av en rostfri degbunke från IKEA. Vi ser den mer som droppskydd från kranen än som faktisk diskho. Diskar gör vi fortfarande på akterdäck i solen.

Överdelens andra halva är ett lock som kan fällas upp.

Bild

Bild


Några ord om själva vattnet:
Vi lagrar vattnet i en 80L vattensäck från Plastimo. Jag kände mig galen när jag beställde en så stor säck, men vi ångrade det inte. I Stockholms skärgård är det verkligen ont om vatten. Vi klarar oss en bra bit över en vecka utan att behöva snåla.

Placeringen så långt fram i båten som möjligt, under bäddarna i förpiken, kändes naturlig för att motverka den annars ganska baktungt lastade båten. Den grova blå slangen är lång nog att man kan leda ut den genom förluckan när tanken ska fyllas.

Bild

Från tanken leds vattnet genom garderoben till en fotpump monterad nära durken under pentryt. Här har vi bara tagit upp ett hål i plywooden. Pumpen är skruvad på en liten planka som är limmad direkt mot skrovet med Sika. Någon gång kommer den att lossna och då får vi ångra att vi inte gjorde det bättre från börjagn :)

Bild

Bild


En sista reflektion är att vi generellt har varit nöjda med lösningen. Vi använder båten för semesterseglingar, där matlagningen har långt mer än bara praktisk funktion. Förutom lätt åtkomst till vatten och förvaring ger också lådan ytterligare lite avlastningsyta.

En eventuell nackdel, som jag har svårt att bedöma, är att stickkojen under pentryt inte längre kan användas som just stickkoj.

(I vår båt har emellertid inte detta varit något problem, då en tidigare ägare måste ha byggt om garderoben för att få mer rymlighet i ruffen. Klistrar in några sista bilder på hur det ser ut också, lite off-topic, men kanske av intresse för någon).

Bild

Bild

Hälsningar
Andreas
Andreas
IF 259 Ingrid
VSS, Stockholm
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Enkel tillbyggnad för pentryt

Inlägg av johan swe-1870 »

Det var ju ett smart och enkelt sätt att göra det på! Bra jobbat!

Vad roligt att du tog dig tid att beskriva det och visa bra bilder! Det här kan säkert fler vara intresserade av.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
akumali2
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 jun 2018 23:53
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Enkel tillbyggnad för pentryt

Inlägg av akumali2 »

Snyggt👌Alltid trevligt att få ta del av andras lösningar och få lite inspiration😊
Mats Lindqvist
Nacka
//Orange IF 1976 SWE 2956
Skriv svar