Svenska IF-båtförbundets forum • Däckskontakt
Sida 1 av 2

Däckskontakt

Postat: 08 mar 2014 20:15
av johan swe-1870
Efter att ha förbrukat säkert 4 däckskontakter är jag nu lite trött på den vanliga konstruktionen. Problemen är att den är gjord i material som inte tål tillräckligt av miljön, den står upp så att gastfötter och skot fastnar i dem och den är en möjligt vatteninträngningspunkt.

Ett annat sätt att lösa det är med en svanhals eller en cableport, men det blir väldigt klumpigt på en IF-båt.

En något smäckrare lösning är Sure thru:

Bild
Är det någon som har testat denna på en IF? Det känns som ett rätt stort hål att göra bara för en liten kabel till lanternan, men det hade varit skönt att eliminera problemen med däckskontakten.

Förutsättningen är att hålet placeras tillräckligt långt från båtens centrumlinje så att kabel mynnar i garderoben och tillräckligt långt akteröver så att det kommer fritt från mastbalkskåpan. Går det att göra?

Re: Däckskontakt

Postat: 08 mar 2014 20:45
av maja
Vad är det som händer med dina kontakter?

Själv använder jag standard 3-stiftskontakter, litet större än de klenaste. Kabeln "styr" jag bort genom att tejpa fast all lös kabel till maströret med silvertejp. Dessutom låter jag ett fall gå via ett block vid sidan av mastfoten och bakåt. Det skyddar effektivt mot gasfötter.

Jag fyller kontakten (både honan och hanen) med silikongummi eller, alternativt, polfett. Det hindrar effektivt varje vatteninträngning. Jag använder vulktejp för att täta vid kabelns ingång i hanen.

Jag byter kontakt cirka vart 10-e år, då kontaktens små fjädrar brukar ha gett sig.

Om jag skulle få för mig att använda en alternativ metod, skulle jag dra kabeln igenom det befintliga hålet genomen lämpligt gummibussning och täta med t.ex. silikongummi, vulktejp med klister alternativt lämplig krympslang med klister.

Re: Däckskontakt

Postat: 08 mar 2014 21:07
av johan swe-1870
Problemen är följande:

Stiften i kontakten korroderar och saknar fjädrande verkan för att åstadkomma kontakt mot hylsorna i däcksdelen. Kabeltätningen är för dålig, vilket gör att vatten tar sig in trots att jag fyllt kontakten med vaselin. Bristen på dragavlastning gör att de fastskruvade ledande parterna förlorar kontakt med skruvterminalerna efter några år, vatten kan trots vaselin och sikafyllning ta sig in i däcksdelen.

Dessutom står kontakten upp och är utsatt för åverkan från skot och folkvandring över däck. Det hade varit bättre om kontakten låg ner, men tillräckligt smäckra sådana tycker jag inte går att hitta.

Re: Däckskontakt

Postat: 08 mar 2014 23:18
av Ardina
Vi hade shure thru på vår, numera före detta IF, och det funkade verkligen toppen. Vi hade såväl lanterna som vhf-antenn i masten som leddes ner strax bakom mastbalken på styrbord sida och sedan till en elcentral på skottet. Rekommenderas!

Re: Däckskontakt

Postat: 09 mar 2014 09:58
av maja
Ett sätt är att inte ha någon däckskontakt alls. Det är väl inte så fasans ofta som man behöver tända lanternan på sommaren. Man kan förvara kabeln hoprullad och fasttejpat till masten och vid behov dra in den i båten, t.ex. via förluckan. Listen torde nog vara tillräckligt mjuk för att täta bra kring en tunn kabel.

För övrigt är däckskontakter inte överdrivet dyra. De är enkla att byta. Och om man byter cirka vart tionde år, är det väl inte hela världen. Dessutom behöver man oftast bara byta den ena av de två delarna och kan spara den andra tills det blir dags för den.

Re: Däckskontakt

Postat: 11 mar 2014 13:30
av maja
Man kan kanske även välja en kabelförskruvning i stället för en kontakt och skarva kabeln med. t.e.x en enkel sockerbit inne i ruffen. Se t.ex. http://www.rutab.se/produkter/forskruvningar . I så fall kanske man får byta kabelpackningen varje år för att få det tätt.

Re: Däckskontakt

Postat: 11 mar 2014 21:41
av johan swe-1870
Sure thru är just det; ingen däckskontakt alls. Det är ingen däckskontakt utan ett sätt att ansluta under däck och således flytta kontaktproblemet bort från den utsatta miljön.

Re: Däckskontakt

Postat: 09 jul 2014 23:07
av Peter Grönlund
Jeg kan anbefale serie 694 fra Philippi: http://www.info.philippi-online.de/Steckverbinder.pdf

Re: Däckskontakt

Postat: 10 jul 2014 23:55
av papapapa
Det största problemet med däckskontrakten till mastbelysningen är, upplever jag, originalplaceringen som går halvvägs in i mastbalkens akterkant.
Ett rent konstruktionsfel enligt min åsikt.
Får man den minsta läcka i tätningen, av gastfötter eller annan åverkan, har man snart mastbalken full av fukt som förstör limningen och styrkan i balken på några år, jag fick dessutom frostsprängningar i övergången av plastningen mellan skott och rufftak på styrborssidan.
Jag bytte mastbalk förra sommaren efter många års problem att få upp riggspänningen. Den gamla mastbalken var svårt angripen av fukt och kraftigt delaminerad.
Bytet av mastbalk var en rätt spännande historia, där jag hade stor hjälp av tidigare inlägg i ämnet. Jag kan bidraga med ytterligare tips och har dessutom en plywoodmall till utlåning, om någon är intresserad.
Vidare har jag tips på hur man kan undvika att träbitarna förskjuter sig under limningsfasen så den nya passar som en smäck. Den satt perfekt!
Jag plastade igen det gamla hålet och gjorde ett nytt inne i garderoben strax innanför garderobsväggen, på behörigt avstånd från mastbalken.
Jag hittade en horisontell däckskontakt, antingen hos Hjertsman eller Ängelholm Marina, minns inte, den ligger snyggt längs rufftaket, har dubbla o-ringstätningar och är ganska vänlig mot gastfötter så det verkar vara en bra lösning.
MVH
Göran Persson SWE991
lgspersson@gmail.com

Re: Däckskontakt

Postat: 11 jul 2014 23:48
av papapapa
20140711_164504.jpg
20140711_164504.jpg (58.86 KiB) Visad 20246 gånger
Passade på att ta en bild av kontakten när jag tog en liten segeltur idag.

Re: Däckskontakt

Postat: 13 maj 2019 08:46
av Dennis
Jag funderar på att flytta bak hålet när jag nu ska montera en ny däckskontakt.

Men hur går man tillväga för att täta det gamla hålet som går genom mastbalken när balken sitter på plats? plasta på balken, fylla med något spackel och toppa med gelcoat?

Re: Däckskontakt

Postat: 13 maj 2019 15:39
av maja
I min båt sitter kontakten på akterkanten av mastbalken. Det går en skåra för kablaget i balken upp till kontakten, och den är lätt att lossa och dra upp, och kabeln följer med när man gör det. Man kommer åt insidan av håltagningen i rufftaket, men det blir säkert svårt att plasta/laminiera inifrån.

Jag föreslår att du inte plastar inifrån utan tillfälligt pluggar hålet från insidan genom att t.ex. tejpa fast en pappskiva för hålet, för att det du sedan lägger i hålet från ovansidan ska stanna kvar i hålet. Rugga upp hålets väggar litet för att lagningsplasten ska fästa bättre. Därefter kan du välja mellan att utifrån plasta mattor på vanligt sätt eller att fylla hålet med PP glasfiberspackel. Avsluta med att täcka med gelcoat eller gelcoatfärg. Har du tur, så finns din gelcoatkulör som sprayförpackning hos Hjertmans eller Biltema.

Jag har använt PP glasfiberspackel till alla mina hållagningar på detta sätt. Hålen blir inte större än innan och det blir lätt att göra en snygg täckmålning med gelcoatfärg. Dessutom har jag tur, eftersom gelcoat i sprayburk finns att köpa till min gamla skuta.

Det finns bättre varianter av kabelgenomföringar än den befintliga däckskontakten. En som är funktionell är Hjertmans 5457-11. Med en sådan på däck kopplar man ihop kablarna inne i båten med t.ex. vanlig flatstiftsteknologi. Visserligen är den ganska stor för endast några få kablar,och dessutom ganska dyr, men hålet i rufftaket kan hållas så litet som möjligt, och den är inte i vägen och tål sparkar från omilda fördäcksgastar. Kanske kan man få tag i en mindre modell i någon båttillbehörsbutik eller så kan man helt enkelt fråga Hjertmans om de kan skaffa en mindre modell.

Re: Däckskontakt

Postat: 13 maj 2019 20:02
av johan swe-1870
Jag tror att det ska gå att plasta igen det gamla hålet ungefär som Marek föreslår; sätt igen kabelhålets utlopp på undersidan på något sätt, kanske med lite modellera eller liknande och plasta sedan uppifrån. Själva däcket är inte jättetjockt i laminatet ovanför mastbalken.

Jag tyckte Cableport är för klumpig för en liten IF-båt, så jag valde istället en liggande Aquasignal-kontakt, Hjertmans 5454-5.

Re: Däckskontakt

Postat: 14 maj 2019 14:02
av Dennis
Att fylla hålet med PP Marine Epoxy var min tanke. Hur går åsikterna kring detta kontra Glasfiberspackel?

Att plasta med matta som vanligt får ni gärna utveckla. Menar vi då att man inte fyller upp hålet utan endast försöker skapa ett lager vid laminatet precis ovanför mastbalken för att sedan toppa med gelcoat? då lämnar man ju ändå hålet i mastbalken öppet inifrån. Inte lika utsatt för fukt även om det kan bli ganska fuktigt inne i båten vid t ex Höst/Vår-täckning. Men man vill väll egentligen att balken ska vara helt försluten för att skydda träet?

Re: Däckskontakt

Postat: 14 maj 2019 15:59
av maja
PP Marine Epoxi får säkert lika bra, även andra spackel som inte krymper. Standard PP Polyesterspackel har en tendens till att krympa vid härdningen, och det är väl inte så bra, eftersom det kan spricka och börja läcka.

Fördelen med denna metod är att man kan fylla hela hålet i balken, så som du nämnde.

Vad gäller "plasta med matta som vanligt", menar jag att man slipar upp hålet ovanifrån så att en grund tratt bildas i laminatet (kanske 5-10 graders lutning ift. horisontella planet) på sidorna). Man får slipa minst 10 gånger det ursprungliga hålets diameter. Därefter plastar/laminerar man runda mattbitar vått i vått med ökande radie tills hela tratten är fylld förutom någon halvmillimeter för topcoaten. Här täcket du bara hålet i laminatet och fyller inte upp någon hålighet i mastbalken. Dessutom blir det en stor yta att täcka med topcoat, vilket kanske inte blir så snyggt.