Tackel, tåg och rep
Postat: 16 aug 2014 20:28
Efter 25 år har spinnakerskot och trimlinor gjort sitt. De är utslitna efter mycket segling och solen har hjälpt till att bryta ned utsidan. Jag skaffade därför lite modernt tågvirke och började jobba.
För att lära mig började jag med att göra några soft schackles av 4 mm och 3 mm dyneema:
Det här var ju skoj! Jag ska bara hitta på var jag ska använda mina schackel.
Sedan bestämde jag mig för att ge mig på mina spinnakerskot. Efter lite arbete har jag nu splitsat samman 10 mm dubbelflätad polyester med 4 mm dyneema:
Den yttre 4 mm linan är betydligt lättare än det jag hade tidigare. Skotet löper lättare och tynger inte ner seglet på samma sätt. De gamla var 12 mm skarvad med 6 mm. Jag gillar att ha en tjock ände att hålla i, men valde att gå ner till 10 mm för att det ska löpa bättre i blocken.
Sedan gav jag mig på att förbättra mina suggor. Här valde jag att splitsa ring på 3 mm dyneema, för minsta möjliga vikt:
Suggan väger ca 1/3 av min gamla och den flygande delen ännu mindre.
Jag har nu Öresunds snabbaste spinnakerskot. Spinnakern kommer nu att flyga i stiltje!
För att lära mig började jag med att göra några soft schackles av 4 mm och 3 mm dyneema:
Det här var ju skoj! Jag ska bara hitta på var jag ska använda mina schackel.
Sedan bestämde jag mig för att ge mig på mina spinnakerskot. Efter lite arbete har jag nu splitsat samman 10 mm dubbelflätad polyester med 4 mm dyneema:
Den yttre 4 mm linan är betydligt lättare än det jag hade tidigare. Skotet löper lättare och tynger inte ner seglet på samma sätt. De gamla var 12 mm skarvad med 6 mm. Jag gillar att ha en tjock ände att hålla i, men valde att gå ner till 10 mm för att det ska löpa bättre i blocken.
Sedan gav jag mig på att förbättra mina suggor. Här valde jag att splitsa ring på 3 mm dyneema, för minsta möjliga vikt:
Suggan väger ca 1/3 av min gamla och den flygande delen ännu mindre.
Jag har nu Öresunds snabbaste spinnakerskot. Spinnakern kommer nu att flyga i stiltje!