Luckgarage

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

SWE - 515
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 maj 2020 13:42

Re: Luckgarage

Inlägg av SWE - 515 »

Tar upp denna tråden. Tänkte göra en liknande lösning som Maja men är lite osäker på vilken sorts skruv för infästningen. Är vagnskruv som sitter underifrån - eller hur får man fast dem så att det går att lossa plattan utan att ta loss garaget?
Har ett tidigt garage (nr 637) - lågt och platt med endast en 10 mm plywood på baksidan (se bild) utan inplastade ribbor. Ser ut som det är lite ont om plats mellan luckan och garagets undersida.
IMG_2928.JPG
IMG_2928.JPG (74 KiB) Visad 2028 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Luckgarage

Inlägg av maja »

Det är M6 skruvar med brickor och muttrar med skallarna på undersidan av luckgaraget.

Plattan sitter på ribbor. Den är lätt att lossa, bara att lossa de 4 muttrarna och lyfta av plattan.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Luckgarage

Inlägg av johan swe-1870 »

Tydligen har luckgaragen haft lite olika utförande genom åren.

Mitt garage från 1974 har ingen synlig plywood på undersidan. Troligen är träförstärkningen överlaminerad. På garagets ovansida finns två längsgående ingjutna upphöjningar för montering av trimplatta. Mer info finns i Renovering av InFinit
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
NilHas
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 jul 2023 20:34
Has thanked: 2 times

Re: Luckgarage

Inlägg av NilHas »

Jag tar också upp den här tråden. Jag behöver byta beslagen på mitt luckgarage då de är slitna och inte håller linorna på plats längre. Jag tänkte då passa på att uppgradera till en trimplatta för att enklare kunna göra justeringar. Men jag vill gärna ha den "medtagbar", som Mareks. Mitt luckgarage är den "upphöjda" varianten med förstärkningar i hela garaget (tror jag? De gamla beslagen sitter fastskruvade rätt upp och ner i plasten).

För att kunna skruva fast plattan med muttrar som går att lossa ovanifrån tänkte jag sätta någon form av skruv "uppåt" i två längsgående lister som jag sedan skruvar fast i luckgaraget med träskruv. (Hur tjockt är det "tjocka" luckgaraget? Hur långa skruvar behöver man för att komma igenom 15mm plywood och få fäste, utan att vara ivägen för luckan när den skjuts in?), och sedan fästa plattan ovanifrån m.h.a. bricka och mutter.

Låter det här som en rimlig konstruktion? Kommer den hålla? Behöver skruvarna som kommer upp ur listerna limmas fast för att inte bara rotera när man försöker skruva av plattan? (Hur är dina fästa, Marek?)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Luckgarage

Inlägg av maja »

Har du övervägt att använda s.k. blindnitmuttrar?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
NilHas
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 jul 2023 20:34
Has thanked: 2 times

Re: Luckgarage

Inlägg av NilHas »

Hmm, nej - det hade jag inte övervägt. Men då måste niten komma ner igenom både plast och plywood i luckgaraget, utan att det blir något kvar för luckan att stöta i? Infästningen blir väl såklart bättre än att bara skruva, men å andra sidan så sitter ju nuvarande beslag med träskruv och verkar ha hållit i många år.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Luckgarage

Inlägg av maja »

Mitt luckgarage har skruvskallar på undersidan, vilket ju har gått bra. Kanske värt en koll.
Du får väl ändä lossa luckgaraget i vilket fall som helst för att vara säker.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Luckgarage

Inlägg av johan swe-1870 »

maja skrev: 23 apr 2024 16:47 Har du övervägt att använda s.k. blindnitmuttrar?
Blindnitmutter är bra, men är inte garaget alltför tjockt? Jag trodde blindnitmutter är avsedd för tunnt material.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Luckgarage

Inlägg av maja »

Du kan ha rätt. Jag har inte kollat sortimentet så noga.

Själv har jag en montering med skruvskallar på undersidan som en av de 2 föregående ägarna gjorde (före 1983). Antar att man använt tätningsmassa för låsning eftersom samtliga skruvar numera har släppt och roterar när man spänner. Detta gör inget eftersom skuvarna inte utsätts för något yttre vridmoment vid användning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar