Sökningen fann 19 träffar

av dagge
10 okt 2007 12:30
Kategori: Tursegling
Tråd: Suck! Familj och IF-båt.
Svar: 8
Visningar: 16214

Själv har jag inte barn men har sett hur andra i min omgivning hanterar det. Först, X 99 har dubbla backstag och en mycket tungstkotad (stor) genua. Vidare är den ganska spartanskt inredd. Jag skulle beteckna X 99 som en racingbåt, och dubbla backstag är INTE familjeseglingsmässigt. Åter till mina b...
av dagge
29 aug 2007 17:08
Kategori: Segel
Tråd: Rekord: fyra rev i storen
Svar: 4
Visningar: 10840

Fyra rev... han kanske hade tänkt sig att segla SM 2007...
av dagge
04 jul 2007 18:24
Kategori: Rigg
Tråd: Vantskruv som skruvar upp sig!
Svar: 9
Visningar: 16797

Halloj! När en vantskruv belastas med dragspänning strävar den efter att skruva upp sig, det ligger i dess konstruktions natur. Vid statisk belastning är dock friktionskraften i gängorna mellan mutterdel och skruvdel större än den kraft som vill sära delarna. Vid varierande belastning, eller ingen b...
av dagge
04 jun 2007 16:55
Kategori: Rigg
Tråd: Sagg i yttervanten
Svar: 22
Visningar: 39317

Huvudet på spiken! Att ens fundera över båtägande/skötsel är att börja spendera pengar, så 48 dollar är nada i sammanhanget. De har inte precis Farkostteknik i kurskatalogen på LTH's Hbg-campus, men kan vara värt en koll. Får slinka in på UB 2 i Lund nästa gång man är där annars. Synd att det är så ...
av dagge
04 jun 2007 16:52
Kategori: Segel
Tråd: Segel till IF / Marieholm 26
Svar: 6
Visningar: 14884

Det kan man lätt tro, men nix. Jag har lånat den några år då hennes familj bott utomlands. Som lite "tack för lånet" tänkte jag uppgradera segelgarderoben något nu när de får tillbaka båten, något som inte gick så smidigt som jag hoppats... :oops: Hon tycker båten går trögt och jag hävdar ...
av dagge
04 jun 2007 15:38
Kategori: Segel
Tråd: Segel till IF / Marieholm 26
Svar: 6
Visningar: 14884

Din fråga varför jag inte mäter själv är befogad, maja. Svaret är enkelt, jag är lat, har dåligt med tid samtidigt som jag vet att en hel kunskapsbank sitter där ute i landet och gärna delar med sig... :D Vill dessutom slippa borra bort hjälpmatargrejen för mastliket i onödan för att testa travarna,...
av dagge
04 jun 2007 14:18
Kategori: Rigg
Tråd: Sagg i yttervanten
Svar: 22
Visningar: 39317

Viss mekanik och hållf kan jag, så det ska jag absolut läsa. Hittade boken på Amazon: http://www.amazon.com/Principles-Yacht-Design-Lars-Larsson/dp/product-description/0071353933 Kostar tyvärr 48 USD... :( och Chalmers är lite långt bort. Tack för tipset, fanns även några begagnade för bättre pris.
av dagge
04 jun 2007 12:39
Kategori: Segel
Tråd: Segel till IF / Marieholm 26
Svar: 6
Visningar: 14884

Segel till IF / Marieholm 26

Jag har införskaffat ett begagnat storsegel från Boding till en IF. Det visar sig dock att seglet kommer från en Marieholm 26, åtminstone enligt segelmärket. Går det använda till IF? Är det samma mått? Om man vill kappsegla, FÅR man använda seglet till IF's LYS? Seglet är på travare, är det samma ma...
av dagge
04 jun 2007 11:36
Kategori: Rigg
Tråd: Sagg i yttervanten
Svar: 22
Visningar: 39317

Maja, vad innebär "oklossade" spridare? Nyfiken.

Om man spänner lävanten så hårt att de ej slaknar, då ökar man väl snarare kraften (belastningen) i lovartsvanten än minska??! Vindens kraft går väl inte fördela ner i lävanten?
av dagge
02 maj 2007 11:26
Kategori: Skrov
Tråd: Gelcoat og acetone
Svar: 7
Visningar: 15245

Ett närliggande problem...

Hur avlägsnar man lättast fasttejpade strajps bokstäver på ett skrov, ex:vis namnet på båten? Har provat med en spackelspade i plast, men det går inget vidare. Metall vill jag inte skrapa med pga repningsrisken. Finns det en bra kemisk metod att lösa upp eländet?
av dagge
27 mar 2007 14:24
Kategori: Beslag
Tråd: vinshar på rufftaket
Svar: 5
Visningar: 10521

En viktig sak. Se till att vincharna kommer upp högt nog för att handtaget ska gå fritt från rufflucka och annat. Jag vet av erfarenhet hur irriterande det är när man slår i luckan vid varje slag, och luckan vill man gärna ha stängd om det regnar eller slår in vatten. Vidare kan man korsskota och ta...
av dagge
27 mar 2007 14:21
Kategori: El
Tråd: Laptop och strömförsörjning
Svar: 18
Visningar: 33476

Intressant! Jag har lånat svågerns Garmin 72 någon gång, men i princip bara för att läsa koordinaterna, har aldrig anslutit den till en dator. Jag har ju Garmin Bluecharts på statonära datorn hemma, det går alltså att klicka i programmet och tanka över de waypointsen till 72'an?!? Håller helt med di...
av dagge
27 mar 2007 12:42
Kategori: El
Tråd: Laptop och strömförsörjning
Svar: 18
Visningar: 33476

Själv ser jag det som en sport och utmaning att navigera med endast papperskort, kompass, logg och bestick. Dock är ny teknik roligt och jag har "snubblat över" några sjökortsprogram med massor av sjökort inlagda. Jag har ännu inte köpt någon laptop, men en begagnad låter tillräckligt. Är ...
av dagge
27 mar 2007 12:31
Kategori: Segel
Tråd: Travare i storen, lås på masten?
Svar: 12
Visningar: 19957

Gott om uppslag alltså, sånt gillas! :D
Till att börja med sätter jag nog bara ett enkelt spännband/buntband runt masten för att alls se hur det "nya" storseglet fungerar. Ska bli mycket spännande då det gamla originalseglet är rejält trött.
av dagge
26 mar 2007 08:25
Kategori: Segel
Tråd: Travare i storen, lås på masten?
Svar: 12
Visningar: 19957

Det lät ju smart! Tackar för tipset!

Jag tror jag vet vad en saxsprint är :D Det blir lite större dimensioner än vad som låser vantskruvarna...