Sökningen fann 26 träffar

av norling
07 mar 2013 17:25
Kategori: Beslag
Tråd: Luckgarage utan förstärkningar!
Svar: 55
Visningar: 60728

Re: Luckgarage utan förstärkningar!

Påkänningen på fallen borde väl inte bli så mycket större vid hårdvind då de största krafterna måste ligga på travare och förstag? :roll:
av norling
28 aug 2012 23:33
Kategori: Annat
Tråd: Snygg teakdurk invändigt?
Svar: 4
Visningar: 10589

Re: Snygg teakdurk invändigt?

Jag lade färdignåtad 5 mm teak/kotoplywood på befintliga durkar: bort med mattor, limma med PL 400, ta till 3 cm ply extra runt om, hyvla i samma lutning som originaldurken! MÖNSTERPASSA plyfan! Målade skrovet runt durken med ljusbeige däcksfärg - snyggt och hållbart! :P
av norling
16 aug 2012 16:26
Kategori: Roder
Tråd: Rorkulr
Svar: 9
Visningar: 14509

Re: Rorkulr

Att bara såga upp en rorkult av denna längd i teak är att be om haveri, laminera för bövelen! Är själv snickare, vet!
av norling
13 aug 2012 16:34
Kategori: Skrov
Tråd: Tunn gelcoat/skrov
Svar: 3
Visningar: 7596

Re: Tunn gelcoat/skrov

Detta är helt normalt, på alla våra båtar har man kunnat se ljus igenom skrovet där ingen klädsel täckt ytan, både Vega, Monark 690 och IF:en! På Monarken var friborden upp till 6 mm och släppte igenom ljus!
av norling
05 jun 2012 07:36
Kategori: Motor
Tråd: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?
Svar: 28
Visningar: 52317

Re: Ny motor 6hp segelbåtsdrev, Vem tillverkar sådana?

Kan bara hålla med Caspar, Tohatsun funkar väl, har haft vår i 2 säsonger och har bara gott att säga om den! Vi laddar batteriet via en NAPS-regulator där solpanelen på luckgaraget även är inkopplad- inga problem! motorn används i.o.fs. sparsamt, har nog aldrig gått mer än c:a 20 minuter i sträck......
av norling
15 maj 2012 16:51
Kategori: Motor
Tråd: Stigning på propeller
Svar: 6
Visningar: 14513

Re: Stigning på propeller

Rekommenderar Tohatsu Sail Pro, 6hk och fjärreglage! Specialgjord motor för tunga segelbåtar...
av norling
24 apr 2012 09:00
Kategori: Motor
Tråd: Johnson 6 hk läcker i riggen, nån som har koll?
Svar: 8
Visningar: 21962

Re: Johnson 6 hk läcker i riggen, nån som har koll?

Har du någonsin plockat isär en ljuddämpare till en gammal moppe så inser du nog strax att det är sotig tvåtaktsolja som läcker ut! Detta spelar ingen praktisk roll, men sota kan man ju alltid göra...
av norling
12 apr 2012 08:33
Kategori: Skrov
Tråd: Öppna min igenplastade motorbrunn
Svar: 23
Visningar: 27448

Re: Öppna min igenplastade motorbrunn

Luckan öppnas inåt, vantskruven trycker den på plats inifrån.
av norling
11 apr 2012 08:09
Kategori: Skrov
Tråd: Öppna min igenplastade motorbrunn
Svar: 23
Visningar: 27448

Re: Öppna min igenplastade motorbrunn

Luckan öppnas inåt, det sitter en fläns i skrovet och luckan har motsvarande ursparning. Vantskruven spänns "baklänges" och trycker luckan utåt/nedåt mot flänsen. Har monterat ny lucka och tätat med Sikaflex. Lucka kan köpas för en tusenlapp hos Marieholm, tappa den inte!!
av norling
06 feb 2012 07:45
Kategori: Rigg
Tråd: barduner
Svar: 32
Visningar: 41252

Re: barduner

Åke Matsson seglade 2 st. Havsfidror, Goodwin I och II, legendarisk långseglare som även seglat Vega och Magnifik Midget på värdshaven på 60-talet när jag började segla. Olle Landsell har också seglat Havsfidra på långseglingar, numera seglar han IF. Både Åke och Olle sket nog i om backstag var orig...
av norling
02 jan 2012 12:06
Kategori: Motor
Tråd: Fjärreglage till snurran
Svar: 2
Visningar: 8752

Re: Fjärreglage till snurran

Det är ett vanligt enspaks originalreglage till Tohatsu med både gas och växel, Ombyggnadsdelar till snurran finns. har inga bilder men monteringen är enkel, reglaget sitter i skottet in mot sittbrunnen i sidofacket och kablarna genom skott akteöver och upp genom däck via ett flaggstångsfäste som tä...
av norling
22 dec 2011 08:51
Kategori: Annat
Tråd: Köpa värmare
Svar: 29
Visningar: 41233

Re: Köpa värmare

Vi har ännu inte behövt köra vår Pan 2000 på fullt skaft med spritköket, det blir fort j:ligt varmt! Dessutom används den rätt sällan, så bränsleekonomin är inte vårt stora bekymmer. Förbränningsluften tas från ruffen, men avgaserna går ut under sprayhooden och är då mer eller mindre kalla, så värma...
av norling
22 dec 2011 08:45
Kategori: Segel
Tråd: Lösfotat eller bomlik?
Svar: 5
Visningar: 15235

Re: Lösfotat eller bomlik?

Jag har just fått mitt nya storsegel från Bodings: 8 400:- vinterpris. Crosscut cruisingsegel Polyant Dacron 280g med 1 genomgående och 3 korta lattor, 1 rev, travare, replik i bom, segelnummer. Tycker priset är bra eftersom ordinarie är 11 500:- Beställ på hösten!
av norling
14 dec 2011 14:05
Kategori: Annat
Tråd: Köpa värmare
Svar: 29
Visningar: 41233

Re: Köpa värmare

Vi har en Pan 2000, en värmare som ställs på spisen med skorstensslang ut genom en däcksgenomföring typ tanklock. den funkar kalasbra, ger värme direkt och kan lätt stuvas undan i den medföljande förvaringsväskan! Tanklocket som sitter under sprayhood används dagtid under segling som kabelgenomförin...
av norling
26 okt 2011 16:37
Kategori: Roder
Tråd: järn i rodret?
Svar: 3
Visningar: 8129

Re: järn i rodret?

Kollade med jättemagnet, det verkar bara vara i nedre delen av rodret som järnet finns, alltså under nedersta maljan och på styrbordssidan främst. Troligen någon gammal lagning?