Sökningen fann 8 träffar

av Sabin.p
31 aug 2021 20:35
Kategori: Allmänt
Tråd: Segling bara med försegel
Svar: 4
Visningar: 5366

Re: Segling bara med försegel

Hej Tack för era svar! Det är precis som ni säger att båten inte blev så enkelt att hantera. Jag lyckades inte ens med ett slag och var tvungen att gippa för att segla tillbaka. Det var väldigt svårt att få upp farten samt stora vågor och ovana hos "besättningen". Båten ville helt enkelt i...
av Sabin.p
30 aug 2021 12:25
Kategori: Allmänt
Tråd: Segling bara med försegel
Svar: 4
Visningar: 5366

Segling bara med försegel

Hej Jag är en sådant som prövar ensam och tar det försiktigt med andra ombord. Nu i helgen var jag med två vänner samt fru och barn ute och det blåste lite mycket (för mig). Det skulle inte vara någon lång seglats utan bara en sväng för att visa hur båten fungerar. Våra vänner har aldrig seglat föru...
av Sabin.p
28 maj 2021 10:10
Kategori: Tursegling
Tråd: Besticklådan, IF-ens viktigaste del
Svar: 33
Visningar: 50299

Re: Besticklådan, IF-ens viktigaste del

Hej Just nu är jag mitt i en väldigt brant inlärningskurva och där hittade jag den här på min båt :) https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3fMcvErKotBkaWAVAUoh02XZFTBZEaGPHY1ifNjPtKgg5LEqmtLEip4_KCncJl3AEhsbkf1bmyH2BN-N0OI90zeiMbYoa5BXgY1xCHw-ZtOVsfgp7HRYk4n7jJfyjOuspNEMJe3GS8VB4WbwFvMXWfyXw=w70...
av Sabin.p
27 maj 2021 09:34
Kategori: Tursegling
Tråd: Varför har du (inte) mantåg på din IF?
Svar: 15
Visningar: 25420

Re: Varför har du (inte) mantåg på din IF?

Tack för svar Maja! Det kommer bli rättvinkliga.

Två regel har jag infört redan: alltid hålla i båten med en hand och alltid ha på sig flytväst. Säkerhetslina och sele kommer monteras så småningom.

Mantåg kommer kanske till hands när man väl glömt regel nummer ett kan jag tänka mig.
av Sabin.p
26 maj 2021 08:48
Kategori: Tursegling
Tråd: Varför har du (inte) mantåg på din IF?
Svar: 15
Visningar: 25420

Re: Varför har du (inte) mantåg på din IF?

Hej

Håller på att bli en som har mantåg och kommer därför med en fråga om fötterna som monteras på däck: är dem vinklade eller inte. Såg att det finns med 7 ⁰ vinkel, men då känns det som att det blir ännu mindre plats på däck.

/Sabin
av Sabin.p
15 maj 2021 11:51
Kategori: Allmänt
Tråd: IF ägare i Gävletrakten?
Svar: 5
Visningar: 10446

Re: IF ägare i Gävletrakten?

Tack Nils! Har läst tråden och kom till slutsatsen att den behövs. Nu under vårfix var killen med och känner sig redan hemma i båten fast den är på land. Det kommer visa sig hur det är med vattnet.

Tack för dokumentet.

/Sabin
av Sabin.p
14 maj 2021 12:14
Kategori: Allmänt
Tråd: IF ägare i Gävletrakten?
Svar: 5
Visningar: 10446

Re: IF ägare i Gävletrakten?

Hej! Tack för era svar! Jag kommer få hjälp av en kollega med mer erfarenhet. Det kommer att lösa sig. Nästa vecka är det dags. Samtidigt kommer det tankar om vad som behöver göras mer på båten....det krävs lite vilja att inte börja med alla små projekt. Jag vill ju också segla i år :) En sak vill j...
av Sabin.p
07 maj 2021 12:14
Kategori: Allmänt
Tråd: IF ägare i Gävletrakten?
Svar: 5
Visningar: 10446

IF ägare i Gävletrakten?

Hej Nu har jag varit här i forumet i många timmar och läst på och fått väldigt mycket information särskild om hur man riggar båten. Dessutom har jag kollat på Ziongoalla vloggen Just nu står jag inför det här utmaningen, lite ensam eftersom vi (jag fru och barn) flyttade nyss till Gävle och saknar n...