Sökningen fann 20 träffar

av Patrik Erlandson
04 okt 2011 16:24
Kategori: Beslag
Tråd: Uthal - bra lösning?
Svar: 3
Visningar: 8473

Re: Uthal - bra lösning?

Halloj Åsa,
Vi hade ett snack om olika uthalssystem för ett tag sedan. Kolla följande länk:
Uthalssnack
av Patrik Erlandson
04 okt 2011 15:59
Kategori: Kappsegling
Tråd: Varför inte förstagsprofil?
Svar: 1
Visningar: 7409

Re: Varför inte förstagsprofil?

Utan synpunkt på hur klassregeln skall eller inte skall vara anser jag att en förstagsprofil varken är praktisk, effektiv eller tidsenlig. Trenden inom kappsegling är definitivt inte att välja en profil. Till och med under senaste Volvo Ocean Race valde de flesta bort profilen till förmån för någon ...
av Patrik Erlandson
27 maj 2011 11:26
Kategori: Beslag
Tråd: Uppgraderad IF
Svar: 6
Visningar: 10991

Re: Uppgraderad IF

Jag har mest intresserat mig för utsidan, och seglingsegenskaperna av båten, men roligt att ni är intresserade. Jag skall återkomma med några bilder. Båten står fortfarande på land, och SM rycker närmare! Dags att sätta fart!
av Patrik Erlandson
09 maj 2011 17:51
Kategori: Rigg
Tråd: Bomuthal
Svar: 9
Visningar: 15533

Re: Bomuthal

Hur fasiken tänkte jag när jag gjorde skissen på uthalet? Inuti bommen ligger två enkelblock för att bilda en kaskad utväxling på totalt 8 ggr. Första linan i aktern en 6mm Dyneemakärna om 99+99+2022mm + knut = 2300mm. Första utväxlingen skapas genom seglets skothornsring, 2:1. Rostfritt mot dyneema...
av Patrik Erlandson
09 maj 2011 15:19
Kategori: Rigg
Tråd: Bomuthal
Svar: 9
Visningar: 15533

Re: Bomuthal

Jag monterade blocket genom ett rostfritt bleck för att fylla igen efter originalblocket. Bomnock Detalj ovan.JPG Bomnock Detalj under.JPG Inuti bommen ligger två enkelblock för att bilda en kaskad utväxling på totalt 8 ggr. IF Miffo Uthal.jpg I skothornsringen i seglet bör det sitta en uthalstravar...
av Patrik Erlandson
09 maj 2011 12:32
Kategori: Rigg
Tråd: Bomuthal
Svar: 9
Visningar: 15533

Re: Bomuthal

Snajsigt Vallan! Det där blir prima. När jag läste detta gjorde jag snabbt likadant och åkte ner till båten och fotade. Om bommen är kort kan man tänka sig att förlänga den genom att byta till ett större främre bombeslag och till och med en distans mellan mast och bombeslag. Sedan behöver man förstå...
av Patrik Erlandson
09 maj 2011 12:12
Kategori: Beslag
Tråd: maxbelastning för cleats
Svar: 25
Visningar: 34272

Re: maxbelastning för cleats

Med den speciella bygeln också akter om råttan kan man enkelt "fjärrstyra" råttan från sned vinkel, tex från styrbord eller babord reling vid segling. Då behövs heller inte arrangemang för dubbelkommando på respektive sida av båten.
Fr vä: Genuafall, Kick, Cunningham och Spinnakerlift
Fr vä: Genuafall, Kick, Cunningham och Spinnakerlift
Miffo rufftak närbild.JPG (194.57 KiB) Visad 21550 gånger
av Patrik Erlandson
07 maj 2011 00:25
Kategori: Beslag
Tråd: maxbelastning för cleats
Svar: 25
Visningar: 34272

Re: maxbelastning för cleats

Prydligt meck Johan. Olika funktioner kräver att man skall kunna reglera linorna från olika avstånd (och vinkel) från råttan. Om man har en bygel på nära avstånd framför råttan (som cunn, lift och uthal i bilderna) blir den enklare att slå i eller ur på avstånd, medan om avståndet är längre, som til...
av Patrik Erlandson
28 jan 2011 10:44
Kategori: Kappsegling
Tråd: Börja kappsegla!
Svar: 0
Visningar: 6113

Börja kappsegla!

För många nya seglare blir IF:en perfekt som förstabåt, robust och lättseglad som den är. Den är också det perfekta insteget till kappseglingen. Få andra båttyper, om ens någon, erbjuder så bra kappsegling på lika villkor till en så låg kostnad som IF-klassen. Har man inte seglat så mycket över huvu...
av Patrik Erlandson
13 sep 2010 10:56
Kategori: Segel
Tråd: Buk åt "fel" håll i akterliket
Svar: 6
Visningar: 14716

Re: Buk åt "fel" håll i akterliket

Hej Johan, Nu är ju denna tråd lite gammal, men jag undrar om Du fick stil på ditt storsegel? Utan lattor blir det svårt att få seglet att funka men sitter de bara i skall inte seglet "dumpa" i akterliket vid normal krysskotning. Att det uppstår en svag "dumpning" på brant halvvi...
av Patrik Erlandson
03 sep 2009 14:51
Kategori: Rigg
Tråd: Storfallet
Svar: 3
Visningar: 8385

Re: Storfallet

Pelle, Inte skall det behöva vara så trögt att hissa storen. Två orsaker skulle jag kunna tänka mig: Antingen är likrepet i seglet för tjockt för rännan eller så är fallen tvinnade runt varandra inuti masten. Det första är tveksamt, men prova att dra seglet för hand. Det andra borde du kunna känna o...
av Patrik Erlandson
27 aug 2009 23:26
Kategori: Beslag
Tråd: Nya fall o fallbänk
Svar: 18
Visningar: 31648

Re: Nya fall o fallbänk

Nedan en närbild på råttan där man ser vinkeln som jag har placerat undertill. Utan denna rappade fallet några gånger eftersom underlaget är något felvinklat. Min båt hade redan hål i sprayhoodskenan så placeringen av råttorna var på sätt och vis förutbestämd. Miffo rufftak närbild.JPG Jag har place...
av Patrik Erlandson
26 aug 2009 20:38
Kategori: Beslag
Tråd: Nya fall o fallbänk
Svar: 18
Visningar: 31648

Re: Nya fall o fallbänk

Jag skippade vinschen eftersom jag använder en cunningham istället. En Harkenråtta (i aluminium! art# 150) håller gott i alla väder. Min 11 åriga dotter hissar till ett och samma läge varje gång, vilket inte alls är tungt så länge skot och cunningham är lösa. Därefter skotar hon hem och sträcker cun...
av Patrik Erlandson
26 maj 2009 01:22
Kategori: Rigg
Tråd: Kick till proctor mast
Svar: 14
Visningar: 19374

Re: Kick till proctor mast

Hej, Jag bifogar lte bilder på min lösning från förra året (numera något uppgraderad, jag får återkomma med nya bilder). Precis som David nämner här ovan, "kaskadutväxling" är alltid att föredra om det finns utrymme, vilket det gör för kicken. Jag har med tre kaskader fått 16:1 utväxling v...
av Patrik Erlandson
18 maj 2009 01:50
Kategori: Rigg
Tråd: Hur stark är bommen?
Svar: 1
Visningar: 5195

Hur stark är bommen?

Jag genomförde årets premiärtur förra helgen under årets upplaga av Lidingö Runt. En spännande historia med 10 Iffar på linjen och minst lika många meter/sekund i medelvind. Vid några tillfällen och områden på banan var vinden ibland ett bra stycke över denna medelvind, vilket medförde en något ving...