utombordare och motorfäste

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av maja »

Ja det är nog det fästet
Men det är avsett till en nordisk folkbåt så det måste troligtvis anpassas en aning för att passa på en IF. Information om detta kan du kanske hitta här på forumet eller så kanske någon som vet något om detta kan svara här
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av johan swe-1870 »

Det finns ett beslag anpassat till IF som ser genomtänkt ut: https://www.seacamper.shop/en/p/outbord ... t-nr-mir07
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av maja »

Kollade på bilderna.

Det framgår inte tydligt hur man hissar fästet upp och ner. Det är tungt att dra en 28-kilosmotor med en hand om den inte finns hissanordning eller liknande.

Det framgår heller inte hur man säkrar fästet i uppdraget läge. Man kan se en lång sprint på ena bilden, som kan vara någon typ av låsanordning. Själv har jag dålig erfarenhet av långa sprintar, eftersom de är svårhanterliga och tenderar att försvinna i havet... :|

Kanske det finns en användarmanual som man kan få tillgång till innan man bestämmer sig för köp..?..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av Nils D »

Jag har Folkbåtcentralens motorfäste. Har skrivit en artikel i Medvind 2016 nummer två om mina erfareheter av att anpassa det till en IF som har högre fribord och en annorlunda akter (svängd istället för rak), och vad jag hade velat göra annorlunda om jag hade gjort det idag.

Visserligen kommer motorn lite för högt men kan ändå varmt rekommera ett sådant fäste. Mycket smidigt.

Det motorfäste från SeaCamper som Johan visar bild på har stora likheter. Kan inte se om också detta fäste har samma finess som Folkbåtscentralens när man med ett slags speciella bultar kan enkelt lossa fästet när man kappseglar. Det hade krävt för stor anpassning av antingen båten eller motorfästet för att få det att fungera, så eftersom jag inte kappseglar valde jag en annan lösning där det är fast monterat. Men för kappseglare kan det kanske vara intressant.

För båda fästena verkar gälla att man får fixa upphalet själv. Folkbåtscentralen ade visserligen ett block man kunde köpa när jag skaffade mitt fäste, men leveransproblem gjorde att jag konstruerade en egen lösning. Den finns också beskriven och i bild i samma artikel. Då är det inga problem att dra upp motorn utan ansträngning, och det utan att behöva kliva upp på akterdäck.

Det finns också en sprint på Folkbåtcentralens fäste liknande den som Marek ser på SeaCampers fäste. Skall användas när man dragit upp motorn så den ligger parallellt med däck för att låsa motorn i det läget. Själv använder jag det inte. Nöjer mig med att dra upp motorn så den är uppe ur vattnet och låser den helt enkelt genom att lägga fast upphalslinan på en knap. Har alltid fungerat prolemfritt.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av maja »

Det nya beslaget från Seacamper kan nog vara bättre anpassat till en IF än Folkbåtsbeslaget. Men man måste kunna dra upp motorn på något enkelt sätt. Kanske finns taljan som extra tiłlbehör ?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av Nils D »

maja skrev: 08 sep 2021 13:11 Det nya beslaget från Seacamper kan nog vara bättre anpassat till en IF än Folkbåtsbeslaget. Men man måste kunna dra upp motorn på något enkelt sätt.
Vad jag kan se finns det två skillnader mellan SeaCampers och Folkbåtscentralens motorfästen som gör att SeaCampers är bättre för en IF. Det ena är att det verkar som om den vertikala delen är längre, och att motorn alltså kommer längre ner i vattnet när. Det andra är att det finns ett stödben längst ner på motorfästet som stöttar mot den negativa akterspegeln. Om man kör med motor i kraftig sjö är det förstås en fördel att motorn kommer längre ner i vattnet, och om man har en tung motor (har sett IF:ar med tvåcylidriga klumpar på 40 kilo) är behövs säkert en extra stöttning.
Kanske finns taljan som extra tiłlbehör ?
Taljan är inget man behöver köpa . Bilden visar min egenkonstruerade lösning.Inga märkvärdigheter.
På bilden ser man också hur högt upp jag brukar dra motorn och hur jag låser den när jag seglar, som nämndes i ett tidigare inlägg.
Bilagor
DSC_0219.jpg
DSC_0219.jpg (65.04 KiB) Visad 5654 gånger
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
Sparven
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 sep 2021 16:33
Been thanked: 2 times

Re: utombordare och motorfäste

Inlägg av Sparven »

Hej!
Vill återgälda till detta eminenta forum som jag haft mycket nytta av så här kommer mitt första inlägg.

Vi har haft detta fäste från Seacamper sedan i våras och det funkar utmärkt, långt mer stabilt än tidigare aluminiumfäste av trem-typ. Det fästs med en stor trekantig platta direkt mot däck och funkar därför endast på styrbord sida om man som vi har en plattform i aktersargen för flagg/akterlanterna på babord. Det är symmetriskt förutom stagen mot akterspegeln så meddela om ni vill ha babord eller styrbord. Vi fick modifiera ett babordfäste genom att flytta tre cm från ena staget till det andra med en vinkelslip och invändig skarvning.

Vi har endast satt ett enkelblock i öglan till släden så 2x för hissning vilket funkat fint men ska nog fixa bättre utväxling vid tillfälle.

Motorn kommer nära båten vilket är stabilt men gör inpassning lite trixigt då den också tippar in över kanten och man vill ju inte att den stör rorkulten. Jag tycker det fungerat fint men satte det ganska långt ut mot sidan av den anledningen, kanske onödigt långt så här i efterhand. Finns tydligen olika stora slädar. Jag uppgav att jag ville kunna ha 4-6hp 4-t vilket krävde större släden. det har funkat fint men med lite risk för att bränsleslangen kläms ibland vid hissning så det är inte mycket marginal.

Summa summarum rekommenderar jag fästet, stort lyft mot tidigare aluminiumfäste.

mvh Erik
Senast redigerad av 2 Sparven, redigerad totalt 28 gång.
Skriv svar