Bordslösningar i sittbrunenn

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

warberg
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 jul 2007 00:16
Ort: Göteborg

Bordslösningar i sittbrunenn

Inlägg av warberg »

Vi seglar IF 3206 sedan 17 år. Älskar det mesta med båten men får klaustrofobi då vi sätter upp bordet i sittbrunnen - särskilt kvällar då vi behöver sprayhood eller sittbrunnstält. Har bordslösning med två alu-rör som skruvas i gängor i durken och på alu-rören sätts bordsskivan.

Någon som känner till en bättre lösning som bygger på det befintliga - kanske där ett av alu-rören används till flyttbart bord? Eller måste vi borra i sidorna i sittbrunnen?

En annan fråga: någon som har en stormfock till salu? Använder en till en Nord 80 men det fungerar inget vidare.

För övrigt: kom idag hem efter 2 veckors segling mellan Kullavik och Koster. Nästan fritt från sol, men med friska vindar och många mm uppifrån. 6 knop genom Lilla Jungfruhålet var en klar höjdpunkt.

Hälsningar från familjen Warberg i Frida - IF 3206
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Man kan väl alltid skaffa sig ett Laguna-bord, men jag vet inte om det funkar bättre. Sittbrunnen är ju trots allt ganska liten... :-( ..

Vitsen med IF-bordet är att det även går att sätta upp i "salongen".

Jag tror mig minnas att jag sett en hemmagjord lösning med endast ett av benen plus att man utnyttjade skotbalken som stöd.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF Margit
Inlägg: 30
Blev medlem: 01 sep 2006 13:54
Ort: Åkersberga - Stockholm

Lagun i ruffen också!

Inlägg av IF Margit »

Hej alla!

Jag tycker Lagun-bordet är super-bra. Tycker inte det finns någon bättre bordlösning som jag har sett i varje fall.

Jag har två fästen, ett i sittbrunnen och ett i ruffen (precis där bb garderob börjar) och flyttar bordet dit jag vill ha det.

En finess är ju att det går att snurra på: vill någon "ut" så snurrar man bort bordet så är det plats, även i en trång if-brunn.

Det lösa benet har jag normalt sittande på sitt fäste i ruffen, där det är inte ivägen.

Mvh
Bosse
Håkan IF 2685 MosesII
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 aug 2006 23:48
Ort: Stockholm

Inlägg av Håkan IF 2685 MosesII »

Har också ett Lagunbord med två fästen precis som IF Margit.
Klart överlägset det gamla bordssystemet
hälsar...
Håkan
Bengt S-1494
Inlägg: 8
Blev medlem: 31 aug 2006 14:38
Ort: Helsingfors

Inlägg av Bengt S-1494 »

Låter bra med ett lagunbord, men vad är det för något??
Har i många år vinglat med originalbordet så¨finns det nå bättre så är det ju intressant. :
Håkan IF 2685 MosesII
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 aug 2006 23:48
Ort: Stockholm

Inlägg av Håkan IF 2685 MosesII »

Kolla på vilken båttillbehörsaffär som helst. De flesta har dem.
Jag använde den gamla bordsskivan, köpte ett underrede och ett extra fäste.
Har ett fäste i sittbrunnen, precis akter om låset till styrbords sittbänks stuvfack.
Har ett till fäste precis akter om babords garderob i ruffen.
Med dessa positioner kan man vrida undan bordet på alla möjliga fiffiga sätt.
hälsar...
Håkan
Skriv svar