Hölster på bommen till spinn-bommen!

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

IF Margit
Inlägg: 30
Blev medlem: 01 sep 2006 13:54
Ort: Åkersberga - Stockholm

Hölster på bommen till spinn-bommen!

Inlägg av IF Margit »

Hej alla!

Jag har funderat på hur placera spinn-bommen på ett bättre sätt. Just nu ligger den inte bra på bb-sidan: ena änden fäst med tamp i pulpit en bit upp och andra på däcket i mantågsstöttans beslag. Det slår lite grand i sjö och med krängning och bökigt att få fram den när spinn ska sättas. Jag har sett if:ar på bild med ett slags hölster på stor-bommen.
- Funkar det bra?
- Var kan ett sådant införskaffas? Sy själv?
- Hur fästa på storbommen?

Tackar för svar!

Bosse
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

En del segelmakare har spinnakerbomhölster till IF-båt på sitt produktprogram.

Det enklaste och billigaste är emellertid att använda bitar av ett vanligt avlopps-PVC-rör med lagom diameter, vilka skruvas fast på båda sidorna av storbommen. Dessa kan t.ex. , i all enkelhet, kompletteras med en liten ögla av tamp som man knyter runt bommen i närheten av halshornet för att fästa beslaget av den ena änden av spinnakerbomen (så att bommen hålls på plats när den inte används). Alternativt kan man fixa lämpliga metallöglor i vilka spinnakerbombeslaget sätts fast.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Inlägg av FredrikH »

Jag kan varmt rekommendera att hölster till spinn-bommen. Det vi använder kommer från North Sails, men jag vet att flera segelmakare tillverkar sådana.

Fördelen med att använda detta är att spinnakerbommen alltid är kopplad och klar att använda. Fördelen med ett hölster mot lösningen med en bit pvc-rör tycker jag är att alla tampar försvinner så bra in i hölstret, dessutom behöver man inte koppla fast bommen. Det är bara att skjuta in den i hölstret så är det klart.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Fanta SWE2634 skrev:dessutom behöver man inte koppla fast bommen.
Ja, det är normalt att man inte kopplar fast bommen. Men i vissa fall, när båten rullar i sjön och bommen inte används eller just ska dras ut, kan den plösligt skjuta ut som en projektil åt sidan.

För övrigt är även för PVC-lösningen alltid alla tampar kopplade. Att liften hänger litet halvlöst på ena sidan av storen har ingen som helst betydelse och har dessutom den fördelen att inte behöva dras så mycket vid själva sättningen. Nedhal används ju inte alls i Skåne, eftersom vi har lärt från H-båtsklassen att lovartsuggan väl fyller denna funktion och att ett nedhal för övrigt utgär en snubbellina för fördäcksgasten. Dessutom blir bommen lättare att sätta utan nedhal, eftersom mittgasten bara behöver hjälpa till med en enda tamp. Den enda skillnaden är att man måste lossa bommen innan man kan dra ut den och fästa den när man stuvar den. Det tar någon sekund extra.

En annan fördel med PVC-rör är att man normalt har rör på båda sidorna. Hölster är så dyra att man oftast begränsar sig till ett enda.

Den största fördelen med PVC-lösningen är att den i princip inte kostar något i jämförelse med flera tusen för ett hölster. Därför lämpar den sig utmärkt för den som inte vill satsa så mycket pengar på fancy och kanske en aning bättre prylar, men ändå vill ha en smart lösning för stuvning av bommen.

Om man har nedhal är det nog viktigt att få undan det ordentligt, t.e.x i ett hölster. Annars har det en tendens att fastna litet överallt när man släpper ut bommen.

Men.....jag rekommenderar suggor.... 8) ...Sedan jag bytte bort nedhalet mot permanent kopplade suggor för cirka 15-år sedan har jag aldrig saknat det... :D...inte någon av gastarna heller... 8)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF Margit
Inlägg: 30
Blev medlem: 01 sep 2006 13:54
Ort: Åkersberga - Stockholm

Tackar för svar!

Inlägg av IF Margit »

Stort tack för uttömmande svar. Jag ska kolla efter rör nästa ggn jag kommer förbi byggfirman. Det billiga och enkla alternativet tycker jag är bäst för mig som (ännu) seglar träningskappseglingar på kvällar.

Jag har också stött på problemet med nedhalet som [b]väldigt ofta[/b] fastnar i något eller hamnar under någon tamp.

Bosse
Anders Schwan
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 nov 2006 17:02
Ort: Uppsala

Inlägg av Anders Schwan »

Till Maja.

Maja kan som alltid detajerna bäst!

Det låter jättebra med rör.

För att spara tid vill jag veta vilken dimension jag skall begära. Har både nedhal och suggor. Seglar helst brant slör, så alla tamparna måste få plats. Viken smart idé att ha rör på båda sidorna.

Vår fördäcksgast brukar ha behov av tid, för att stoppa in bommen i den enda påsen från North Sails, som vi har.Den är för vid, till för större båtar, så gastarna får spinn.bommen i huvudet i varje stagvändning.
Varför överhuvudtaget köpa sådant från världens största, den kan man väl själv göra av vanlig lakansväv.

Har bekymrat mig över luftmotståndet med den vi har, ditsatt av tjejlaget från vår stad, när de lånade båten. Rören torde bromsa mindre.

Tror någon att luftmotståndet är litet? Håll då ut handen genom vindrutan på bilen i 72 km/tim. Det motsvarar 20 m/s, vid halva farten blir motståndet en fjärdedel. Men detta har Maja utrett här förr.

Hälsniungar Anders
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag förespråkar att man ska använda ett mjukare material än PVC-rör. Då minskar man risken att något fastnar i röret, eller att man krossar det då storen tas ned.

Jag använder en så kallad maskinrem. Det hittar man på firmor som säljer industrimaterial som t ex slangar och liknande. Den är gjord av väv som vulkats samman i flera lager med gummi.

Det ser ut så här:
Bild

En sådan rem blir eftergivlig, men ändå styv nog att alltid vara öppen då bommen ska stoppas in.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Inlägg av FredrikH »

Anders Schwan skrev:
För att spara tid vill jag veta vilken dimension jag skall begära. Har både nedhal och suggor. Seglar helst brant slör, så alla tamparna måste få plats. Viken smart idé att ha rör på båda sidorna.

Vår fördäcksgast brukar ha behov av tid, för att stoppa in bommen i den enda påsen från North Sails, som vi har.Den är för vid, till för större båtar, så gastarna får spinn.bommen i huvudet i varje stagvändning.
Varför överhuvudtaget köpa sådant från världens största, den kan man väl själv göra av vanlig lakansväv.

Har bekymrat mig över luftmotståndet med den vi har, ditsatt av tjejlaget från vår stad, när de lånade båten. Rören torde bromsa mindre.
Hälsniungar Anders
Anders, när du säger att gastarna får spinn-bommen i huvudet, menar du då att bommen trillar ur fickan, eller att den hänger för lågt under bommen?
På vår båt har vi monterat "hölstret" i överkant av bommen, så att inte något hänger nedanför kanten. Då sitter spinnakerbommen kvar bättre i fickan, eftersom den kläms fast av sin egen tyngd och jag antar att din aspekt om vindmotstånd också minimeras.

Lakansväv rekommenderas inte, det är ganska stort slitage på hölstret. Riktig kapellväv med förstärkningar i framkant är det som gäller!

Att montera lösningar på bägge sidorna är inte någon bra idé. Normalt seglar man med märket om babord, då är det bäst att ha spinn-bommen på styrbord sida. Sträva alltid efter att få ned spinnakern på samma sida, så blir det inget strul inför nästa varv. De få gånger man seglar åt andra hållet är det inte så mycket extra strul med att trycka in bommen på "fel" sida. Jag tycker att man ska sträva efter att minimera antalet extra prylar i riggen, där saker kan fastna och som adderar extra vikt.

Om du väljer lösningen med rör, se då till att din fördäcksgast får ännu mera tid... Det finns en anledning till att de flesta har övergivit den lösningen till förmån för den typ av bomficka du har nu.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Det är fel att påstå att de flesta har övergivit rör (eller band enligt Johans lösning). Det är istället nog så att den del (några få) har investerat i en mycket dyrare och i de flesta fall något bättre lösning.

Sammanfattningsvis kan man enligt min mening och erfarenhet säga att rör har följande nackdelar:

1: Det tar något (någon eller några sekunder) längre tid att sticka in bommen, eftersom änden måste fästas. Detta är enligt mig helt försumbart, eftersom det bara är fråga om 2.5 - 5 meters framfart. När man tar ner bommen i god tid, erätter man ändå spinnakerbommens funktion med fördäcksgastens ena arm under cirka en halv minut.

2: Det är svårare att få dit bommen på läsidan eftersom storbommen ofta ligger an mot vanten. Så det behövs litet samarbete gasterna emellan, men det finns oftast gott om tid för detta i det här läget.

Vid brådskande situationer sätter fördäcksgasten helt enkelt in bommen på lovartssidans fäste. Det är därför man har det, (samt även för att man ibland kan köra banan medurs). Det går mycket snabbt att sätta in bommen på lovartssidan. Det blir något svårare att få ut den, men inte särskilt mycket. Min ordinarie fördäcksgast kör alltid den tekninken...in i lovart och ut från lä. Hon klagar inte och det går fort.

Rörlösningen är en enkel och funktionell lösning som inte kostar något att tala om. Marterialspecifikationen är i sin enkelhet:

2 bitar plaströr av lämplig dimension, som man kan hitta i sopcontainern vid något bygge
En liten snutt 6 mm tamp som man nog har över i sin bra-att ha-samling.
4 rostfria plåtskruvar, dimension 4.8 mm diameter, längd omkring 13-15 mm
4 s.k. 5 mm båtbrickor, som man lägger mellan plast och skruvskalle så att skruvskallen inte äter sig genom plasten.

Tänk bara på att inte skruva fast rören för långt bak på storbommen. Då blir det svårt att få in bommen och dessutom kommer änden inte att kunna vila i röret när man slår i gajen. Det är även bra att montera dem så att de inte sticker ner under storbommen.

Jag har använt en typ av svart rör som är relativt mjukt och eftergivligt. Så om man får ett av dem i huvudet vid t.e.x en gipp är det mycket mjukare än att få bommen i skallen.

Dimensionen på PVC-rören ska anpassas till dimensionerna på spinnakerbom och ändbeslag. Diametern på rören ska hållas så liten som möjligt.

Luftmotståndet är försumbart enlig min mening. Det blir inte så mycket extra projicerad yta av det.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Inlägg av Vallan »

Vi har lösningen med två stumpar mjukt plaströr(ca 15 cm breda och ca 15 cm i diameter som maja( fast på Solingen). Fungerar kalas för oss där. (lösnign är nitad i bommen, så inget på insadan i bommen ska kunna fastna i.

I vinter ska jag fixa till IFens lösning men har inte bestämt om jag ska sy en av ett gammalt segel, eller sätta rören. Det handlar främst om den estetiska aspekten, då jag tycker en vit påse är snyggare än svarta rören, fast rören går att fixa på några minuter igengäld.

Ses på fjärdarna
Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Skriv svar