Hej !
Jag har läst lite om att "klossa" spridarna på masten.Bl.a i senaste nummret av Medvind.Till min fråga, vad för typ av lim kan man använda, tänkte ta en bit ekträ till klossarna ,det ska sedan limmas mot fästena på masten ? Hur stora bör klossarna vara ?
Henrik.
Klossar till spridarfästena
Moderator: Moderator
Använt ett lim som är lite segt och kan röra sig. Sikaflex fungerar bra. På min Proctor-rigg finns det små hål (ca 2mm) borrade i spridarfästena precis på den plats klotsarna skulle sitta, så jag kunde bara dra fast klotsarna med en liten skruv på varje sida. Klotsarna behöver inte sida så hårt, de kläms fast av spridarna när båten är riggad.
Jag har klotsar utsågade ur en plastskärbräda, ca 2cm långa, det fungerar utmärkt.
Jag har klotsar utsågade ur en plastskärbräda, ca 2cm långa, det fungerar utmärkt.
Bredden på klossen är helt enkelt så stor bit som får plats i spridarfästet. Klostsarna får inte vara för långa, den ska bara ligga an mot den del av spridaren som ligger längst in vid masten, annars måste man göra klossen kilformad, vilket är onödigt krångligt.
Tjockleken av klossen beror lite av just din rigg. Dels finns det lite olika beslag, sen har oftast hålet där bulten går igenom spridaren blivit lite slitet, vilket gör att vinkeln kan vara lite olika på olika riggar. Det bästa är att du täljer till dina ekbitar i samband med att du gör i ordning riggen. I Medvind står ju beskrivet vilken vinkel du vill uppnå när du klossar, det lättaste är att sätta dit spridarna först så är det lätt att mäta hur tjocka bitar du behöver. Det är heller ingen exakt vetenskap, det viktigaste är att du inte klotsar för mycket, för då får du inte vara med och kappsegla längre.
Tjockleken av klossen beror lite av just din rigg. Dels finns det lite olika beslag, sen har oftast hålet där bulten går igenom spridaren blivit lite slitet, vilket gör att vinkeln kan vara lite olika på olika riggar. Det bästa är att du täljer till dina ekbitar i samband med att du gör i ordning riggen. I Medvind står ju beskrivet vilken vinkel du vill uppnå när du klossar, det lättaste är att sätta dit spridarna först så är det lätt att mäta hur tjocka bitar du behöver. Det är heller ingen exakt vetenskap, det viktigaste är att du inte klotsar för mycket, för då får du inte vara med och kappsegla längre.
Hej alle!
Jeg har også læst artiklen i Medvind og overvejer at lave samme operation. Jeg sejler ikke kapsejlads, men kun tursejlads.
Jeg ville høre om der er nogen risiko forbundet med indgrebet - risikerer jeg at skade min mast under belastning efter indgrebet? Er der f.eks. større sandsynlighed for et mastebrud pga. ændrede spændinger i masten, eller er det den omvendte situation, hvor masten fakstisk bliver bedre afstivet og sandsynlighed for mastehaveri er reduceret.
Jeg sejler som sagt ikke kapsejlads og er derfor ikke interesseret i at presse materialet til det yderste. En ny mast er alt for dyr for mig! :_(
Hilsen fra Danmark
Lee IF 2694
Jeg har også læst artiklen i Medvind og overvejer at lave samme operation. Jeg sejler ikke kapsejlads, men kun tursejlads.
Jeg ville høre om der er nogen risiko forbundet med indgrebet - risikerer jeg at skade min mast under belastning efter indgrebet? Er der f.eks. større sandsynlighed for et mastebrud pga. ændrede spændinger i masten, eller er det den omvendte situation, hvor masten fakstisk bliver bedre afstivet og sandsynlighed for mastehaveri er reduceret.
Jeg sejler som sagt ikke kapsejlads og er derfor ikke interesseret i at presse materialet til det yderste. En ny mast er alt for dyr for mig! :_(
Hilsen fra Danmark
Lee IF 2694
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Klossning av spridarna infördes av Olof Björland i mitten av 70-talet. Sedan dess har många IF-båtar använt sig av denna möjlighet att få en stabilare rigg. Jag har inte hört om ett enda fall där man kan misstänka att det har gått galet av denna anledning.
Det är nog snarare tvärtom. Klossning innebär att toppvanten hjälper till att kontrollera mastböjen och hela stabiliteten långskeppsled. Undervanten behöver heller inte ansättas så hårt för att kontrollera förstagsspänningen.
Själv använder jag sedan mer än 15 år tillbaka klossar av hårt gummi. Det är inte så stumt som trä, vilket jag tror är bra, och så finns det ingen risk att de spricker vid tryckbelastning.
Det är nog snarare tvärtom. Klossning innebär att toppvanten hjälper till att kontrollera mastböjen och hela stabiliteten långskeppsled. Undervanten behöver heller inte ansättas så hårt för att kontrollera förstagsspänningen.
Själv använder jag sedan mer än 15 år tillbaka klossar av hårt gummi. Det är inte så stumt som trä, vilket jag tror är bra, och så finns det ingen risk att de spricker vid tryckbelastning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983