Förstagsinfästning

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

callec
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 aug 2009 22:23

Förstagsinfästning

Inlägg av callec »

Hej!

Jag har precis märkt att förstagsinfästningen på våran IF verkar ha gett efter. Öglan sitter inte fast utan "glappar" lite när jag rycker i förstaget. Själva infästningen i däcket verkar dock intakt och jag ser inga sprickor i plasten.
Jag undrar om någon har en rekommendation på ny förstagsinfästning till IF.

Mvh,
Calle SWE-182
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Re: Förstagsinfästning

Inlägg av Vallan »

Hej.

Jag hade samma problem på min. Den 10 mm bult som höll förstagsfästet var böjd+ utdragen (längre än vad den borde varit och bottenplattan hede också böjt sig flera mm). Ingen sprickbildning fanns dock i själva däcket.

Jag passade på att lösa andra saker på fördäck som cunningham samt irriterande vantskruvar och sprintar man river sig på.

Jag har lite svårt att förklara, men här kommer ett försök till beskrivning (jag ska till båten och kan plåta i morgon kväll, så syns det lätt hur det ser ut). Hur som helst kan det förhoppningsvis ge lite inspiration.

Jag lät en plåtverkstad göra en T balk som är ca 12cm lång och 6 cm bred och benet 4,5 cm högt. Det är tillverkat av två 5 mm rostfria L balkar. Dessa är först ihoplödda och sedan några punktsvetsar till en T balk.

I hörnen (på själva T taket) borrades det upp 12 mm hål för själva infästningen i däcket, mellan dessa ett 8mm hål på vardera sida.
I själva benet på det upp och nervända T lät jag borra 3 st hål (minns ej storleken, men samma som orginal 10 alt 12 mm) det är 4,5 cm mellan dessa hål (samma som på orgnialfästet).

När jag monterade satte jag fast fästet i de 4st 12 mm hålen (syrafast rostfria bultar med stora brickor på undersidan).
Jag monterade sedan öglebultar i 8mm hålen (Dessa används till cunningham) knuten tamp på BB sidan->genom ett löpchackel(som fästs i seglet) och ett block som bryter akteröver på SB sidan (men några kaskadutväxlingar längs ruffsidan och en liten låsrotta man når enkelt från sittbrunn). Detta gör att cunninghamens dragcentrum matchar förstagsvinlingen. Jag har nu även monterat bort fallvinchen som belv helt onödig.

Jag monterade sedan förstaget i mittenhålet i fästet (Jag beställde ett nytt förstag i rätt längd enligt NorthSails trimguide, så inga toggels eller vantskruvar behövs).

Hålet framför förstaget tänkte jag sätta fast spinnackerfallet när jag ligger i hamn, men har aldrig använt det på hela sommaren. Det aktre hålet var att sätta fast seglet i om det inte skulle fungera bra med cunninghamen, Jag har aldrig använt detta hål heller, så fästet skulle kunna göras mindre. Jämför man med andra båttyper är fästet väldigt kraftigt i själa T benet (det går precis att få över Y klykan på förstaget.

Jag försöker lägga upp en bild i morgon kväll.

Lycka till
Vallan

SWE 71
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
callec
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 aug 2009 22:23

Re: Förstagsinfästning

Inlägg av callec »

Tack för infon. Jag ser gärna lite bilder på din lösning.

/Calle
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Re: Förstagsinfästning

Inlägg av Vallan »

Hej

Här kommer några bilder. Jag är ingen vidara fotograf :oops:
Förstagsfäste
bild1
bild1
DSC00107_small.JPG (58.39 KiB) Visad 6218 gånger
Cunningham 3 st caskader (eller hur det stavas) (Jag satte 3 utväxlingar som vardera dubblar kraften + den vid själva förstaget, det räcker mer än väl, Barnen på 4 & 5år orkar dra den i 10m/s)
bild2
bild2
DSC00114_small.JPG (51.26 KiB) Visad 6218 gånger
Låsning cunningham
bild3
bild3
DSC00113_small.JPG (61.47 KiB) Visad 6216 gånger
Lycka till
Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Skriv svar