Hej!
Jag har precis märkt att förstagsinfästningen på våran IF verkar ha gett efter. Öglan sitter inte fast utan "glappar" lite när jag rycker i förstaget. Själva infästningen i däcket verkar dock intakt och jag ser inga sprickor i plasten.
Jag undrar om någon har en rekommendation på ny förstagsinfästning till IF.
Mvh,
Calle SWE-182
Förstagsinfästning
Moderator: Moderator
Re: Förstagsinfästning
Hej.
Jag hade samma problem på min. Den 10 mm bult som höll förstagsfästet var böjd+ utdragen (längre än vad den borde varit och bottenplattan hede också böjt sig flera mm). Ingen sprickbildning fanns dock i själva däcket.
Jag passade på att lösa andra saker på fördäck som cunningham samt irriterande vantskruvar och sprintar man river sig på.
Jag har lite svårt att förklara, men här kommer ett försök till beskrivning (jag ska till båten och kan plåta i morgon kväll, så syns det lätt hur det ser ut). Hur som helst kan det förhoppningsvis ge lite inspiration.
Jag lät en plåtverkstad göra en T balk som är ca 12cm lång och 6 cm bred och benet 4,5 cm högt. Det är tillverkat av två 5 mm rostfria L balkar. Dessa är först ihoplödda och sedan några punktsvetsar till en T balk.
I hörnen (på själva T taket) borrades det upp 12 mm hål för själva infästningen i däcket, mellan dessa ett 8mm hål på vardera sida.
I själva benet på det upp och nervända T lät jag borra 3 st hål (minns ej storleken, men samma som orginal 10 alt 12 mm) det är 4,5 cm mellan dessa hål (samma som på orgnialfästet).
När jag monterade satte jag fast fästet i de 4st 12 mm hålen (syrafast rostfria bultar med stora brickor på undersidan).
Jag monterade sedan öglebultar i 8mm hålen (Dessa används till cunningham) knuten tamp på BB sidan->genom ett löpchackel(som fästs i seglet) och ett block som bryter akteröver på SB sidan (men några kaskadutväxlingar längs ruffsidan och en liten låsrotta man når enkelt från sittbrunn). Detta gör att cunninghamens dragcentrum matchar förstagsvinlingen. Jag har nu även monterat bort fallvinchen som belv helt onödig.
Jag monterade sedan förstaget i mittenhålet i fästet (Jag beställde ett nytt förstag i rätt längd enligt NorthSails trimguide, så inga toggels eller vantskruvar behövs).
Hålet framför förstaget tänkte jag sätta fast spinnackerfallet när jag ligger i hamn, men har aldrig använt det på hela sommaren. Det aktre hålet var att sätta fast seglet i om det inte skulle fungera bra med cunninghamen, Jag har aldrig använt detta hål heller, så fästet skulle kunna göras mindre. Jämför man med andra båttyper är fästet väldigt kraftigt i själa T benet (det går precis att få över Y klykan på förstaget.
Jag försöker lägga upp en bild i morgon kväll.
Lycka till
Vallan
SWE 71
Jag hade samma problem på min. Den 10 mm bult som höll förstagsfästet var böjd+ utdragen (längre än vad den borde varit och bottenplattan hede också böjt sig flera mm). Ingen sprickbildning fanns dock i själva däcket.
Jag passade på att lösa andra saker på fördäck som cunningham samt irriterande vantskruvar och sprintar man river sig på.
Jag har lite svårt att förklara, men här kommer ett försök till beskrivning (jag ska till båten och kan plåta i morgon kväll, så syns det lätt hur det ser ut). Hur som helst kan det förhoppningsvis ge lite inspiration.
Jag lät en plåtverkstad göra en T balk som är ca 12cm lång och 6 cm bred och benet 4,5 cm högt. Det är tillverkat av två 5 mm rostfria L balkar. Dessa är först ihoplödda och sedan några punktsvetsar till en T balk.
I hörnen (på själva T taket) borrades det upp 12 mm hål för själva infästningen i däcket, mellan dessa ett 8mm hål på vardera sida.
I själva benet på det upp och nervända T lät jag borra 3 st hål (minns ej storleken, men samma som orginal 10 alt 12 mm) det är 4,5 cm mellan dessa hål (samma som på orgnialfästet).
När jag monterade satte jag fast fästet i de 4st 12 mm hålen (syrafast rostfria bultar med stora brickor på undersidan).
Jag monterade sedan öglebultar i 8mm hålen (Dessa används till cunningham) knuten tamp på BB sidan->genom ett löpchackel(som fästs i seglet) och ett block som bryter akteröver på SB sidan (men några kaskadutväxlingar längs ruffsidan och en liten låsrotta man når enkelt från sittbrunn). Detta gör att cunninghamens dragcentrum matchar förstagsvinlingen. Jag har nu även monterat bort fallvinchen som belv helt onödig.
Jag monterade sedan förstaget i mittenhålet i fästet (Jag beställde ett nytt förstag i rätt längd enligt NorthSails trimguide, så inga toggels eller vantskruvar behövs).
Hålet framför förstaget tänkte jag sätta fast spinnackerfallet när jag ligger i hamn, men har aldrig använt det på hela sommaren. Det aktre hålet var att sätta fast seglet i om det inte skulle fungera bra med cunninghamen, Jag har aldrig använt detta hål heller, så fästet skulle kunna göras mindre. Jämför man med andra båttyper är fästet väldigt kraftigt i själa T benet (det går precis att få över Y klykan på förstaget.
Jag försöker lägga upp en bild i morgon kväll.
Lycka till
Vallan
SWE 71
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Re: Förstagsinfästning
Hej
Här kommer några bilder. Jag är ingen vidara fotograf
Förstagsfäste Cunningham 3 st caskader (eller hur det stavas) (Jag satte 3 utväxlingar som vardera dubblar kraften + den vid själva förstaget, det räcker mer än väl, Barnen på 4 & 5år orkar dra den i 10m/s) Låsning cunningham Lycka till
Vallan
Här kommer några bilder. Jag är ingen vidara fotograf
Förstagsfäste Cunningham 3 st caskader (eller hur det stavas) (Jag satte 3 utväxlingar som vardera dubblar kraften + den vid själva förstaget, det räcker mer än väl, Barnen på 4 & 5år orkar dra den i 10m/s) Låsning cunningham Lycka till
Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala