Sökningen fann 15 träffar

av redneck
22 mar 2009 08:34
Kategori: Common
Tråd: Open sea capability
Svar: 14
Visningar: 42222

Re: Open sea capability

I belive the IF is a seaworthy boat for the open sea, you can never compencite the ocean anyway, just go with it. I 've read a nomerous of books/ dvd's... with circumnav. in small boats. and most of them was succsecfull! common sens, skills and a well equipped boat, and get rid of the inner demons ...
av redneck
21 mar 2009 08:43
Kategori: Rigg
Tråd: 7/8 dels rigg vs. masthead
Svar: 19
Visningar: 37764

Re: 7/8 dels rigg vs. masthead

Vallan! ett stort tack skyldig. ang. överlevnads till havs/ riktigt dåligt väder verkar "paraanchor" vara rätta mod...idagsläget! ( vilket jag hoppas slippa!) du pratar om "svaj" med litet segel, hålla båten i schack/ vindögat, & fallskärmen. har studerat Lin & larry Pardy's teknink bla. även hårt vä ...
av redneck
19 mar 2009 18:30

igen Gogglade på felstavat sorry (code inte coed) en tanke vid riktigt dåligt väder... löser man hur enl. dej/ er?
av redneck
19 mar 2009 18:21

Daniel Det var konsist & bra!!! mkt. vänligt, kan du tipsa var jag kan kolla upp dett med masthead för coed segel, rent praktiskt typ?! så har du en vän for life...fair winds!!!
av redneck
18 mar 2009 19:10

Tack för svar. Perfekt med de engelsk språkiga vännerna som hade min tanke också...mkt. bra tack johan! vilken båt jag väljer Maja, är upp till mig, likaså om jag vill sätta masthead rigg (?!) inget ont menat dock! men det är mkt. att iakta när man förbereder en långsegling. Naturligvis med (förhoppn ...
av redneck
18 mar 2009 13:41

Abolut har jag tittat/ tittar på båtar med masthead rigg, men IF'en tycker jag fyller de kriterier jag har på "min" långfärdsbåt, samt lämplig prisbild. samt att en del av dessa fina båtar gjort långseglingar. Är det bara de mindre förseglen som är avgörande? samt lättare att trimma för optimal segli ...
av redneck
18 mar 2009 11:00

7/8 dels rigg vs. masthead

Hej! kan ngn. vänlig själ reda ut dessa på riggtyper. Då jag tänkt långsegla med en IF undra jag för & nackdelar med dessa båda rigg typer, ska ej tävlingssegla! osv.! undra också om möjligheter finns att ev.byta rigg till masthead, om detta är att föredra??? tacksam för svar!
av redneck
01 mar 2009 19:04
Kategori: Allmänt
Tråd: Konstruktion IF
Svar: 5
Visningar: 11091

Re: Konstruktion IF

Tack Maja! bara de 27 första...hm... då är det inte ngn. av de jag kollat på!
av redneck
01 mar 2009 12:59
Kategori: Tursegling
Tråd: Långseglingar i if?!
Svar: 9
Visningar: 18816

Re: Långseglingar i if?!

såg detta på första sidan: "IF-båten är även en säker cruising- och långfärdsbåt. Den har korsat Atlanten och Nordsjön flera gånger. Den är trygg och lättseglad och bär sina segel i alla vindar." Måste ju vara hämtat ngn.stans?! nån vänlig själ?!
av redneck
01 mar 2009 12:56

Igen Finns det inga dokumenterade Atlanten seglaatser??? typ till Västindien ev. vidare? Skulle väldigt gärna vilja läsa/ höra synpunkter om dessa seglatser i en IF.
av redneck
01 mar 2009 12:48

ok vänner! Ang. mastskottet på tidigare Ifar då...kan man själv bygga ett eget kanske & stärka upp henne? Tycker de senare( i vissa fall) är betydligt dyrare än de tidigare, av den anl. endast då??? inget annt som rent konstruk. är "mindre" bra? & nä är inte intresserad av kappsegling! Följer däremot ...
av redneck
01 mar 2009 12:48
Kategori: Kappsegling
Tråd: Klassning av IF-E
Svar: 16
Visningar: 28101

ok vänner! Ang. mastskottet på tidigare Ifar då...kan man själv bygga ett eget kanske & stärka upp henne? Tycker de senare( i vissa fall) är betydligt dyrare än de tidigare, av den anl. endast då??? inget annt som rent konstruk. är "mindre" bra? & nä är inte intresserad av kappsegling! Följer däremot ...
av redneck
27 feb 2009 22:54

Konstruktion IF

Hej. lägger en ny tråd...Undrar om det skiljer ngt. konstruktionsmässigt på de olika årgångarna av IF?? Tänker att man ibland kan se IFar för 30.000:- & en del för 75.000:-
av redneck
27 feb 2009 13:48

Först & främst tack för svar & välkommnandet! Trevlig sida s/y nadine, & önskar er lycka till. Kan bara tycka om valet av vindroder var lite tveksamt, Har hört en del om Navik, bla. Milo Dahlman Amigo 27an, hade en del prolem. Men förstår ert resonomang med prisläge osv! Mitt tips annars: Sea feather ...
av redneck
26 feb 2009 21:44

Långseglingar i if?!

Hej! Heter Håkan, är ny på forumet. tänker långsegla lite längre fram. kollar lämpliga båtar & hört att IF är ett fullgott alt.?!Finns det ngr. långseglande IF ar ute på Haven idagsläget? Nån som gjort en Längre segling, typ. Korsat Atlanten, pacific? el likn. Gärna så et går att Läsa på nätet, ev. D ...