Sökningen fann 14 träffar

av Henrik Den 301
18 aug 2009 23:53
Kategori: Segel
Tråd: erfarenhet av rullfock från rullfock.se
Svar: 6
Visningar: 19217

Re: erfarenhet av rullfock från rullfock.se

Jeg har de sidste 6 år seglet med 2 forskellige rullesystemer til min genua. Begge klassiske, dvs forstaget udgør alene den bærende kraft og rullesystemet ligger/kører udenpå. Jeg havde først et Facnor system, men opgraderede i år til et ældre Furlex 100 A. Det har tidligere siddet på en Najad 36 som ...
av Henrik Den 301
03 aug 2009 17:46
Kategori: Motor
Tråd: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer
Svar: 24
Visningar: 49968

Ny Mariner 4 HK 4 takt Sailmate

Hej Janne Jeg var så heldig at min forhandler tog min Suzuki 6 HK 4 takt tilbage, da jeg købte en ny Mariner Sailmate af ham istedet. Jeg kan kort sige, at Marinern er på alle måder en bedre motor. Gashåndtaget sidder perfekt og der er løftehåndtag for og bag.Den starter væsentligt nemmere, oftest i ...
av Henrik Den 301
02 aug 2009 22:20
Kategori: Annat
Tråd: Fortress eller Guardian anker til IF
Svar: 2
Visningar: 7545

Re: Fortress eller Guardian anker til IF

Hej Frederik ! Deltaankeret var i en test som kan findes på Fortress hjemmeside, alle typer ankre testet !, et af de bedste og jeg har selv overvejet det . Jeg har dog siden sidst fået besked fra en ejer af Spækhugger, klasseanker 12 kg, der benytter Fortress Fx 11, der vejer 3,2 kg !!!! Han har kun ...
av Henrik Den 301
08 jul 2009 09:21
Kategori: Annat
Tråd: Fortress eller Guardian anker til IF
Visningar: 7545

Fortress eller Guardian anker til IF

Jeg vil gerne have et let håndterligt anker. Som det er nu, tager det en evig tid at rigge ankeret til. Jeg har i test set de meget lette Fortress / Guardian ankre være meget sikre/have extremt godt hold ,men spørgsmålet er nu hvor stort ankeret skal være? Er der nogen der har erfaring med disse ankr ...
av Henrik Den 301
29 jun 2009 13:24
Kategori: Rigg
Tråd: Bommens beslag i mast
Visningar: 7319

Re: Bommens beslag i mast

Jeg har set en If med en skinne , der ligner en storskødeskinne. Bombeslaget løber som en vogn udenpå og der er et lag plastik imellem skinne og bombeslag. Nogen der kender den variant ?
av Henrik Den 301
29 jun 2009 12:47
Kategori: Rigg
Tråd: Bommens beslag i mast
Visningar: 7319

Bommens beslag i mast

Hej, har problemer med den skinne bommen kører i på masten. Den er noget slidt og bombeslaget kan låse sig fast i den nederste posistion. Hvad er der at gøre? Kan man få en ny skinne ?
av Henrik Den 301
28 jun 2009 21:09

Re: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer

Min gamle motor kan ikke holde omdrejningerne i modstrøm og vind og således kan jeg miste styrefart ! Altså måske forkert propeller eller manglende heste eller for lidt moment? Min Suzuki kan med propeller med lav stigning godt trække i modvind og strøm, til gengæld kaviterer den lystigt og vibrerer ...
av Henrik Den 301
26 jun 2009 23:16

Hej Fanta ! Vil det sige , at du med Yamahaen heller ikke er plaget af vibrationer ? Jeg traf i går en kompis som kører med Parsun 5 Hk, skulle vist være en kopi af din Yamaha og den kørte stille og uden vibrationer, han behøvede ikke engang at spænde motoren fast med fastspændingsskruen ! Min erfari ...
av Henrik Den 301
25 jun 2009 00:30

Ok Johan ! Der er i øjebliket en kampagne med ca 2000 kr i rabat på disse motorer, så jeg køber en sailmate(Hos Mercury er det sailpower), så ved jeg den har den rigtige propeller.
av Henrik Den 301
23 jun 2009 23:44

Ok, så er det enten Mariner/Mercury 4 Hk eller Yamaha 4 Hk der er interessante. Jeg kan forstå Mercury/Mariner har en speciel propeller som gør bakning og stop mere efektivt og Yamahas propeller har for stor stigning. Da jeg har behov for sejlads i Limfjordens smalle drag, i modvind og strøm, er det ...
av Henrik Den 301
22 jun 2009 21:51

Hej igen ! Ja desværre fik jeg først for sent set indlægget om Honda 5 hk og Suzuki 6 hk fra i fjor. Janne fra Ifigenia har åbenbart haft samme problem som jeg, med mange vibrationer fra en Suzuki 6 hk 4 takt. Er der nogen som har en Mariner Sailmate 4 hk og hvad er erfaringerne med den ? Hilsen Hen ...
av Henrik Den 301
22 jun 2009 19:25

Re: Honda 5 hk

Hej! Har også set på Hondaen og ville egentlig gerne have den, men den kan vel kun drejes ca 45 grader og jeg er vant til at dreje motoren 180 grader for at " bakke" i fremadgear ! Det giver jo fuld kraft fra skruen ! Hvordan er det med at bakke med Hondaen ? Hvilken propel er der på ? Hilsen Henrik ...
av Henrik Den 301
19 jun 2009 18:31

Vil det sige at om du kør et længere stræk med motor, kan du sætte fast motoren på motorfæstet med fastspændingsskruen uden at motoren drejer. Min motor kan ikke sættes så fast at man blot kan styre med rorkulten, den vibrerer sig langsomt ud til siden ! og skal sættes fast med en snor til motorbesl ...
av Henrik Den 301
19 jun 2009 16:57

Påhængsmotor 4 takts med vibrationer

Hej alle ! Er i færd med opdatering af båden, en renoveret Selden Furlex 100A (erstatter en ældre Facnor) er et stort løft, den er helt suveræn , skiftet lænseslangerne- det tog 1 1/2 time , men var lettere end ventet. Skub en stor skruetrækker igennem de gamle og vrid rundt, træk resten af med en ta ...