Hej, Jag lyfter min IF-E med centrumlyft och det är inga problem. Jag har min båt på en uppläggningsplats med byggkran och ligger längst in så sjösättning/upptagning kräver lyft över många båtar.
Kranföraren på marinan vill gärna lyfta med centrumlyft för att det är smidigare.
vh Jakob
Sökningen fann 22 träffar
- 05 aug 2012 14:29
- Kategori: Lyft
- Tråd: Centrumlyft
- Svar: 2
- Visningar: 11649
- 02 jun 2012 20:32
- Kategori: Rigg
- Tråd: Förstagets längd?
- Svar: 22
- Visningar: 47056
Re: Förstagets längd?
Jag har nu kapat och monterat min furlex, jag valde totallängd 8,35 meter och det ser bra ut. Jag ska vid lämpligt tillfälle loda för att se vilken lutning masten fick.
Återkommer efter lodning och provsegling.
vh Jakob
Återkommer efter lodning och provsegling.
vh Jakob
- 27 maj 2012 18:19
- Tråd: Förstagets längd?
- Svar: 22
- Visningar: 47056
Re: Förstagets längd?
Jag är i farten och ska montera en furlex på min IF under morgondagen och undrar om någon som monterat kan berätta vilken längd på förstaget ni valde. Jag tänkte göra totallängden 8,35m, har jag någon vinning i att göra det 8,40 istället?
Jag har en IF-E och kapp-seglar inte
vh Jakob
Jag har en IF-E och kapp-seglar inte
vh Jakob
- 14 jan 2012 00:55
- Tråd: Beslag och block på bom
- Svar: 5
- Visningar: 12072
Re: Beslag och block på bom
Tack för svar! Det bekräftar alltså det jag sett på bilder, då ska jag nog göra så att jag monterar bort beslagen. De gånger det blåser så att jag måste reva så antar jag att jag har möjligheten att reva i hamn alt har lyssnat på sjövädret och har tid på mig. Det är tur att IFen är så styv att man (j ...
- 13 jan 2012 23:45
Re: Beslag och block på bom
Jag var kanske lite otydlig när jag skrev mitt tidigare inlägg, Blocken och fästena man ser på de två bilderna på utsidan av bomen är de jag undrar över. När jag har sett andra bilder på IF;ar och dess bommar ser det inte ut som att det finns lika många beslag, linlöpare, öglor och kindblock som jag ...
- 13 jan 2012 22:13
Beslag och block på bom
Jag håller på att bygga om mitt bomuthal för att kombinera med nedhalet och har lite funderingar. Jag tidigare frågat om hur man bör göra och har fått bra svar som gett klarhet. Nu har jag plockat ur linor och block ur bom;en men jag är fundersam till alla block och beslag som tidigare ägare monterat ...
- 20 dec 2011 18:12
- Tråd: Byte av fall och div linor
- Svar: 28
- Visningar: 46520
Re: Byte av fall och div linor
Bör jag byta falltrissorna när jag byter till dyneema fall? eller fungerar originalen? Har en proctormast och en båt tillverkad 1976, båten har stått på land i över 10 år innan jag köpte den för 2 år sedan och jag tror inte att den är seglad mycket när den fortfarande användes. Jag kollade på trissor ...
- 12 dec 2011 16:47
Jag har tagit till längderna på linorna med drygt en meter, kan tyckas vara slöseri men jag tycker det känns bättre än att stå med flera meter lina som ändå visar sig vara för kort. Jag har nu hittat ännu en fråga som jag gärna tar hjälp med, jag funderar vad för block som är vettigt för uthalet till ...
- 12 dec 2011 00:14
Tack för svaren. Jag är väl tyvärr en sån människa som avskyr känslan av att jag köpt för dåliga saker och faller därför ofta för det dyraste... Fördelen med det är att jag sällan blir besviken på sakerna jag köper men å andra sidan köper jag säkerligen dyrt i onödan ofta. Jag har för tillfället inge ...
- 11 dec 2011 17:51
Jag har planerat att göra som du beskriver för att dubbla utväxlingen på kicktaljan. Jag har tänkt beställa linorna och lite block från hjertmans. Jag har alltså bestämt mig för att köra admiral racing dyneema till fall och hanfot men efter ditt senaste inlägg så blir det nog att använda polyester, d ...
- 10 dec 2011 00:59
Hej och tack för svar! Jag får helt enkelt ta och pulsa till båthuset och mäta, skulle vara förargligt att beställa för korta fall. Bra med en vägledning vad man bör använda för lina till olika saker på båten. Jag är fortfarande lite osäker om jag ska våga välja 6mm admiral racing till kicken eller o ...
- 09 dec 2011 00:48
Byte av fall och div linor
Hej, jag är på gång att beställa grejor för att byta fall och lite andra linor på min IF. tänkte passa på att göra det under julrean för att spara nån krona. Jag har bestämt mig för att köpta Admiral racing dyneema och Globe 5000 dyneema men blev såhär precis innan beställning osäker på om jag kanske ...
- 27 nov 2011 21:12
- Kategori: Common
- Tråd: IF suitability
- Svar: 10
- Visningar: 21106
Re: IF suitability
Perhaps it's worth mentioning that the IF boat in some cases were equipped with an inboard engine, in that case they are called IF-E and the only diffrence between the IF and the IF-E is the engine. The IF-E is slower then the IF thougth, but I think it sails better then the M26 on that point I'm ...
- 22 nov 2011 18:14
- Kategori: Annat
- Tråd: Luckorna/panelen bredvid köket
- Svar: 3
- Visningar: 8922
Luckorna/panelen bredvid köket
Hej! Jag har skruvat ned all inredning till min IF under sommaren och lackat om. Nu när allt är återigen sitter på sin plats så har jag lyckats få en mystisk glipa som jag inte riktigt kan förklara. http://dl.dropbox.com/u/5476032/2011-11-15%2020.55.32.jpg Ni ser säkert på bilden vilken glipa jag men ...
- 22 nov 2011 18:06
- Tråd: Ombyggnad av hanfot/akterstagsträckare
- Svar: 6
- Visningar: 14172
Re: Ombyggnad av hanfot/akterstagsträckare
Tack åter igen för svaren, att byta ut vajern mot dyneema verkar ju gå utmärkt. Jag får sätta fast en till ögla bredvid den nuvarande in-fästningen för hanfoten och bygga om på något av ovanstående vis. Jag lutar lite åt fiolblocken synd bara att de är så dyra, verkar vara svårt att hitta mindre kull ...