Sökningen fann 4 träffar

av Galatea
25 maj 2025 10:48
Kategori: Rigg
Tråd: Spridare pekar nedåt efter mastning
Svar: 7
Visningar: 4013

Re: Spridare pekar nedåt efter mastning

Tack för snabbt svar! Det är en Seldénrigg, vanten löper fritt genom spridarna och jag är säker på att de är vända åt rätt håll. Jag reagerade dock på att spridarna glappade en del även vertikalt när vi monterade dem i sina fästen. En av de som hjälpte mig har själv haft IF och sa att han trodde att ...
av Galatea
24 maj 2025 19:06
Kategori: Rigg
Tråd: Spridare pekar nedåt efter mastning
Svar: 7
Visningar: 4013

Spridare pekar nedåt efter mastning

Hej! Idag mastade jag på min båt för första gången. Jag är själv nybörjare men fick hjälp av två rutinerade båtägare, varav en haft IF själv. Problemet är bara att spridarna nu pekar något nedåt, istället för rakt ut (eller något uppåt?) från masten som de borde. Tyvärr hann mina medhjälpare åka inna ...
av Galatea
08 maj 2025 19:30
Kategori: Skrov
Tråd: Fönster som skiktat sig - går det att åtgärda?
Svar: 3
Visningar: 2525

Re: Fönster som skiktat sig - går det att åtgärda?

Jag tror att rutorna är gjorda av akrylglas, men är inte helt säker. Före detta ägaren sa att han inte behandlat dem på något sätt, men de är ju som sagt gamla… Kanske får bli att bara acceptera det som ett litet ”skönhetsfel” :)
av Galatea
27 apr 2025 12:49
Kategori: Skrov
Tråd: Fönster som skiktat sig - går det att åtgärda?
Svar: 3
Visningar: 2525

Fönster som skiktat sig - går det att åtgärda?

Hej! Jag är sedan i höstas ägare till en IF från 1977. Det mesta på båten är i bra skick, men samtliga fönster ser ut att ha skiktat sig/är skadade på något sätt. Plasten är spröd och om jag skrapar lite på det med nageln så släpper det kring ”bubblorna”. Det gäller endast på insidan, utsidan är slät ...