Sökningen fann 35 träffar

av Gunverth
13 mar 2013 21:05
Kategori: Rigg
Tråd: Röstjärnsfråga! Danska eller alternativ?
Svar: 49
Visningar: 85761

Re: Röstjärnsfråga! Danska eller alternativ?

Wichard har ju även dessa som utseendemässigt funkar väldigt bra med IF:en. 8mm, 2400kg arbetsbelastning, 4800 brottgräns.

Bild
av Gunverth
30 jan 2013 19:41
Kategori: Skrov
Tråd: Färgkoder till IF
Svar: 8
Visningar: 13108

Re: Färgkoder till IF

Jag har via jobbet tillgång till avancerad färgmätningsutrustning (UV-kompenserad spektrofotometer) som vi använder till tryckerikunder och textildesigners. Det är alltså några klasser bättre än de som seriösa färghandlare använder. Med denna hade jag tänkt mäta upp både den gula på IF:n och lite lu...
av Gunverth
27 aug 2012 22:50
Kategori: Rigg
Tråd: Dra ut bomuthal på bommen?
Svar: 2
Visningar: 7221

Re: Dra ut bomuthal på bommen?

Det kan vara dumt att borra hål på bommens undersida i och med att den kröks i den riktningen när man "kickar". Försvagning, alltså. Försök istället att göra något på sidan av bommen. Jag fällde själv in ett block i det befintliga hålet och satte en clamcleat en halvmeter bakom samma block...
av Gunverth
08 aug 2012 12:33
Kategori: Annat
Tråd: Ny dynklädsel
Svar: 5
Visningar: 12852

Re: Ny dynklädsel

"Vilken Ort?", som sagt var. I och med att jag förutsätter att alla "ortlösa" bor i Göteborg, tipsar jag om Polydress på Hönö. Inte billigast, men kvaliteten behöver man inte tveka på. Har för mig att hon har mallar för IF.
av Gunverth
30 jun 2012 14:08
Kategori: Allmänt
Tråd: International folkboat association
Svar: 6
Visningar: 15175

Re: International folkboat association

Kan ju vara av den enkla anledningen att IF:en inte är en Folkbåt, däremot en båt åt folket. :)
av Gunverth
14 apr 2012 11:05
Kategori: Skrov
Tråd: Renovere vattenlinjefärg
Svar: 8
Visningar: 14422

Re: Renovere vattenlinjefärg

Man kan också enkelt få en ny perfekt linjerad vattenlinje genom att använda en roterande bygglaser eller linjelaser. Så länge man vet vattenlinjens höjdplacering i för och akter och har båten i våg blir detta enkelt.
av Gunverth
16 okt 2011 22:23
Kategori: Annat
Tråd: Innertak material till skivor
Svar: 2
Visningar: 6979

Re: Innertak material till skivor

Ett stalltips är att redan från början tänka på att taket måste göras i smådelar, annars får du inte in det i ruffen. Originaltaket lades in innan överdelen (däcket) plastades ihop med skrovet.
av Gunverth
17 jul 2011 13:10
Kategori: Beslag
Tråd: Tips! Syrafasta skruvar i Göteborg
Svar: 0
Visningar: 4776

Tips! Syrafasta skruvar i Göteborg

Jag besökte Bauhaus i Bäckedol och insåg vilket fantastiskt fint sortiment syrafasta (316) fästartiklar de hade. Riktigt fin kvalitet och framför allt både träskruv, gängat och gängpress med försänkta Torx-skallar. Även Insex. Torx fungerar utseendemässigt betydligt bättre än vanliga Philips- och Po...
av Gunverth
02 jul 2011 13:43
Kategori: Tursegling
Tråd: Garderob blir kyl
Svar: 17
Visningar: 29169

Re: Garderob blir kyl

Utrymmet är också perfekt för en OZcooler. I och med att det redan finns en genomföring för det gamla avloppet, klämmer man in värmeväxlaren i det hålet. Nackdel förutom det något höga priset är att det blir en någorlunda permanent och hyfsat stationär installation. Fördelen är samtidigt att man utn...
av Gunverth
03 nov 2010 11:45
Kategori: Skrov
Tråd: Projekt Återställning
Svar: 8
Visningar: 14755

Re: Projekt Återställning

Jodå, båten upptagen och övertäckt sedan ett tag. Beslag bortrensade och skruvhålen fyllda med epoxi. Gelcoat skall i hålen till våren. Vattentank som satt under sittbrunnen urriven. Alu-rutorna urtagna i och med att skruvarna som håller dem går av en efter en utan att det syns och släpper i slagvat...
av Gunverth
02 okt 2010 20:04
Kategori: Motor
Tråd: Motorfäste - tänka om från början
Svar: 4
Visningar: 11672

Re: Motorfäste - tänka om från början

Om du gör ett stort hål i akterspegeln, kommer du att få mycket vatten i akterutrymmet vid segling i hård vind. Båten kommer således att tappa en stor del av sitt deplacement i aktern och därmed sin bärighet. Dessutom kan det hända att skrovets vridstyvhet påverkas/försämras. Jag hade inte vågat se...
av Gunverth
02 okt 2010 19:34
Kategori: Motor
Tråd: Motorfäste - tänka om från början
Svar: 4
Visningar: 11672

Motorfäste - tänka om från början

Jag var nere och mätte på båten och min Yamaha 8hp för att urtröna om man skulle kunna ge sig på ett motorfäste som på Omega 10. Har sett denna "in action" och blev klart imponerad av enkelheten och snabbheten. Motor ligger på skenor och tippar ner av sig själv. Omvänt är det bara att &quo...
av Gunverth
02 okt 2010 19:10
Kategori: Lyft
Tråd: Uppläggningsproblem! Vagga?
Svar: 11
Visningar: 23664

Re: Uppläggningsproblem! Vagga?

Jag funderar själv på att svetsa ihop en vagga med fyrkantsrör/I-balk och kedjor. Två frågor: - Hur är det med lutningen på båten? Jag brukar ha runt 20 cm från marken framtill och 6-7 cm baktill för att vatten skall rinna ur självlänsen. - Hur stabil är uppläggningen i längsled? Behövs inte en stöt...
av Gunverth
11 jun 2010 15:26
Kategori: Skrov
Tråd: Projekt Återställning
Svar: 8
Visningar: 14755

Re: Projekt Återställning

maja skrev:Bra kanske att även tejpa igen hålet underifrån, så att fyllningen stannar kvar i hålet.. 8)..
En inte helt oviktig detalj. :D
av Gunverth
11 jun 2010 09:34
Kategori: Skrov
Tråd: Projekt Återställning
Svar: 8
Visningar: 14755

Re: Projekt Återställning

En nyfiken fråga, hur gör du då du lagar hål som sitter där det är halkskydd. Jag har ett fult hål i däcket efter en gammal skorsten och det hålet sitter mitt på däcket där det är sånt mönster. Jag brukar först fräsa ur hålet med ett borr och sedan snygga till det överst med en försänkare. Fyller s...