Har den gamla guldiga proctormasten. Båten är nu ganska otrimbar det som nerdraget är cunningham på storen, kick med kaskad och block talja samt bomnedhal.
Har fått inspiration från forumet, Majas hemsida ang trim (ownit) samt samtliga artiklar på hemsidan, även några i medvind! Nu innan jag börjar borra och skruva har det uppstått några funderingar:
1. Cunningham på genuan.
- Är det någon stor fördel att ha detta jmf fast halshorn?
- Hur långt ner mot däck måste halshornet ligga och hur högt upp ska genuan hissas?
Se länk till bild hur jag gjort nu, denna metod gör att genuan kommer vara ca 20cm ovan däck.
https://drive.google.com/open?id=0B-AOW ... EZ3VDBfd0k
2. Bomuthal
-Tänker mig utanpåliggande system enl Majas bilder på sin hemsida samt i Medvind nr 2 2009.
- Hur fästes det utanpåliggande brytblocket? Borra hål och sedan popnita/skruva?
- Är det inga problem att borra hål på sidan om bommen, både längs akter samt i mitten för placering av kaskad?
3. Fallbox
- Hjulen i fallboxen til förseglet är både fastärgade och brutna. Det sliter på fallet och gör hissningen till styrketräning.
- Vet någon här på forumet vart jag kan hitta reservdelar till detta? Det bästa vore att byta hela boxen, men det kanske går att bara byta hjulen.
Det blev ett långt inlägg detta, massa frågor.
Stort tack till detta forum, har spenderat alldeles för många lästimmar här