Hei, IF-seilere!
I akterspeilet på min IF står det preget inn «IF 3436».
Da jeg kjøpte båten oppgav selger byggeår 1984. Det finnes intet skilt inne i båten som oppgir byggeår.
Er det noen som vet om byggeår 1984 kan stemme med nr 3436?
Hvilket år er min IF bygget?
Moderator: Moderator
Re: Hvilket år er min IF bygget?
Om man tittar på informationen på vår hemsida över antalet tillverkade båtar i Sverige( http://www.ifboat.com/index.php?q=om-if-baten )och räknar fram kumulativa siffror ser man att det tillverkades 3438 båtar mellan 1967 och 1977. Därefter och fram till 1984 endast 171 båtar.
Detta pekar väl kanske snarare på att din båt är en av de 200 senast byggda, men kanske lite tidigare än 1984.K anske någon annan har mer exakt information?
Samtidigt kan jag inte se att exakt byggår spelar så stor roll när våra båtar är så gamla som de är. Vad jag vet gjordes inga förändringar de senaste åren båten byggdes så en båt från 1977 är i grunden samma båt som en som byggdes 1984. Hur båten underhållits och seglats är viktigare än vilket år den byggdes.
Detta pekar väl kanske snarare på att din båt är en av de 200 senast byggda, men kanske lite tidigare än 1984.K anske någon annan har mer exakt information?
Samtidigt kan jag inte se att exakt byggår spelar så stor roll när våra båtar är så gamla som de är. Vad jag vet gjordes inga förändringar de senaste åren båten byggdes så en båt från 1977 är i grunden samma båt som en som byggdes 1984. Hur båten underhållits och seglats är viktigare än vilket år den byggdes.
Nils D SWE-3008
Re: Hvilket år er min IF bygget?
Hei Nils
Takk for svar.
Jeg er enig i at det for alle praktiske formål er uten betydning om båten er bygget i 1984 eller før. Spørsmålet kom av rein nysgjerrighet, siden jeg ikke fant noe skilt inne i båten.
Seilerhilsen,
Arild
Takk for svar.
Jeg er enig i at det for alle praktiske formål er uten betydning om båten er bygget i 1984 eller før. Spørsmålet kom av rein nysgjerrighet, siden jeg ikke fant noe skilt inne i båten.
Seilerhilsen,
Arild