Så slog mig tanken att kanske detta vore något att utveckla här på IF-båtsforumet? Kunde det inte vara ganska praktiskt med ett organiserat prisjämförelsesystem för både motorer, segel, rigg, kapell, elektronik m.m. ?
Min idé är att en ny kategori kunde startas, alltså vid sidan av t.ex. kategorin "allmänt". Den kunde heta "Prisjämförelser" och under den kunde olika ämnen så som storsegel, försegel, utombordsmotorer o.s.v. läggas till efter önskemål.
Tanken är att välvilliga forumsskribenter lägger in sina erfarenheter där.
För att detta ska kunna fungera och allt inte bara ska bli en djungel, så måste denna kategori ha vissa riktlinjer om hur man får skriva, så att inte jämförelserna drunknar, i personliga, irrelevanta värderingar t.ex.
Ett sådant system skulle kunna se ut enligt följande:
Ämne: Prisjämförelser
Tråd: Storsegel
Köpt år: 2009
Typ av segel: ex: Crusing-storsegel i dacron.
Märke: ex: North Sails
Specialönskemål: ex: Fullattor, lösfotat.
Pris: X sek
Omdöme: ex: Gott kundbemötande, försenad leverans p.g.a...., seglet har fungerat felfritt och jag är nöjd med det.
Så skulle det kunna se ut. Med några stycken sådana omdömen i olika kategorier skulle utrustnings-djungeln bli lite mindre snårig. Vad som är viktigt är dock att skribentena håller sig kortfattade och till en likvärdig mall, annars blir det oöverskådligt.
Kanske kan ett sådant ämne även hjälpa oss IF-seglare att pressa priser på vår utrustning.
Är det någon som tycker detta är en bra idé och vill hjälpa till?