Bottenbehandling

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

S52
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 jul 2016 08:53

Bottenbehandling

Inlägg av S52 »

Hej, jag har precis fått en gammal if väldigt billigt, men det är lite konstigt med botten. Vattenlinjen är höjd och på barbordsidan är det troligen helt nedslipat just vid gamla vattenlinjen och sen endast målat med antifouling så man ser glasfibret där färgen lossnat. Under den gamla vattenlinjen finns någon slags grund men vet inte om det är epoxy eller annat. Rodret har inget gelcoatlager eller epoxy utan där färgen flagnat så syns rent glasfiber, men det är många olika lager och typer av bottenfärg så det verkar ha varit en permanent lösning. Båten är köpt av ett dödsbo och har stått på land i 7 år så det finns inget info. Någon som vet vad förre ägaren har tänkt och vad jag ska behandla detta området runt gamla vattenlinjen och hela rodret?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Bottenbehandling

Inlägg av maja »

Det är nog svårt att veta vad den förre ägaren har tänkt utan att fråga honom.
Men båten är din nu, så gör själv vad du anser är bäst.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
S52
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 jul 2016 08:53

Re: Bottenbehandling

Inlägg av S52 »

Så jag kan alltså fortsätta måla antifouling direkt på glasfibret utan någon slags grund?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Bottenbehandling

Inlägg av maja »

Det är din båt, så du får göra som du vill.

Man kan säkert måla antifoulingfärg direkt på gelcoat.
Men jag själv hade aldrig målat antifoulingfärg direkt på ett rått glasfiberlaminat.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Bottenbehandling

Inlägg av maja »

Av en slump fick jag reda på vem du köpt båten av.
Vad förre ägaren tänkt är nog svårt att får reda på.
Faktum att han tänkt göra en resa till Sydamerika förklarar inte detta.

Det du kan göra är

- antingen att låta allt vara som det är och använda båten som den är tills den förfaller helt
- eller att slipa bort all antifoulingfärg. Skrapa först med en bra skrapa. De dyra typerna är bra, de billiga värdelösa. Efter skrapningen, slipa med en bandslip. Torrslipning kräver ansiktsmask, även om det sker utomhus.

Avsluta med att våtslipa med grovt papper (40 eller 60). Skölj med vatten fler gånger. Torka av med 95%ig sprit och måla några lager ren polyester (cirka 4) över hela undervattensdelen inklusive roder. Tillsätt minimum härdare så att polyestern inte härdar för snabbt och måla utan paus, så slipper du slipa mellan lagren Välj en dag då det är svalt, cirka 18 grader.

När polyestern härdat färdigt, slipa jämt med först 180, därefter 400 våtslippapper. Måla därefter på 2 lager av någon antifouingfärg.

Ytan på undervattenskroppen inklusive roder är cirka 15 kvadratmeter.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Bottenbehandling

Inlägg av maja »

Jag har kollat båten i Lagunens småbåtshamn.

- Slipa bort det lösa kring vattenlinjen på BB sida
- Slipa bort all antifouling på rodret
- måla VC Tar 4-6 lager på de renslipade ställena
- täck med 2 lager antifouling

På de ställen som är OK, slipa bara lätt med 600 våtslippapper för att ta bort intorkade alger och för att få en refresh av ytan. Du kan även använda en skrubbsvamp (grön) av samma typ som används i köket.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
S52
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 jul 2016 08:53

Re: Bottenbehandling

Inlägg av S52 »

tack så mycket marek för all din hjälp. nu ligger båten till slut i vattnet.
mitt första inlägg var ju lite otydligt men för att förklara för alla andra skriver jag lite och då mina bilder var för stora kunde jag inte lägga upp dem här. Det var den gamla tjärepoxin som hade lossnat på vissa ställen. när jag skrapade så lossnade det så lätt att det verkade som att det endast hade varit antifouling målat på glasfibret. när jag skrapade lite mer på rodret så fanns det några områden med vit gelcoat kvar. Troligtvis är nästan all gelcoat borttagen på hela bottnen (under den gamla vattenlinjen). kanske har det varit plastpest tidigare annars förstår jag inte varför man gjort det. och sedan är det målat med tjärepoxi. på den höjda vattenlinjen är det målat med självpolerande antifouling direkt på gelcoaten medan det under den gamla vattenlinjen var målat med VC17 på trärepoxi. den självpolerande färgen hade sen runnit ner över den andra färgen så att det också såg lite konstigt ut.
Jag gjorde ungefär som marek skrev. skrapade bort allt löst ner till glasfibret vid den gamla vattenlinjen (och på några andra ställen). slipade lite för att få en jämnare övergång med den gamla färgen. på rodret skrapade jag bort all gammal tjärepoxi ner till glasfibret men lämnade kvar gelcoaten på de ställen den fanns kvar. tvättade med rödsprit. och målade med 4 lager VCtar2 på alla områden jag skrapat. Jag våtslipade sen resten av botten för att få bättre fäste på den gamla VC17färgen då jag målade allt med självpolerande färg. Det såg väldigt bra ut men vi får se hur länge resten av den gamla trärepoxin håller.
Berguv
Inlägg: 32
Blev medlem: 01 maj 2012 22:32

Re: Bottenbehandling

Inlägg av Berguv »

Hej alla! Min båt har vid det här laget täckts med lite väl många lager bottenfärg, och jag funderar på att slipa/skrapa bort merparten av färgen detta år istället för att bara skrubba rent och bättringsmåla. Min far föreslog inköp av en slipmaskin för att effektivisera lite. Vad ska man ha för apparat? Någon som testat?

Med vänlig hälsning, Erik
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Bottenbehandling

Inlägg av IF 2719 »

Berguv skrev:Hej alla! Min båt har vid det här laget täckts med lite väl många lager bottenfärg, och jag funderar på att slipa/skrapa bort merparten av färgen detta år istället för att bara skrubba rent och bättringsmåla. Min far föreslog inköp av en slipmaskin för att effektivisera lite. Vad ska man ha för apparat? Någon som testat?

Med vänlig hälsning, Erik
Hej! Det viktiga är att samla upp all gammal färg o lämna till miljöstation samt inte andas in något av färgen. I min båtklubb Sätra båtsällskap pågår ett stort arbete där alla 400 båtar ska saneras på giftfärg. Finns mkt att läsa om du googlar. Om du vill epoxybehandla så görs botten ren på hösten så skrovet kan torka ut under vintern. Lycka till


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Skriv svar